Fisk förslag

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mattias Andersson
    • March 2003
    • 826

Ursprungligen skickat av HB
    Hmm, enligt Ad Konings "Malawi Cikilider" så klar sig Röd Zebra med 150l, Hongi 120l och Golden 100l, därfär jag tänkte det skulle funka bra i mitt 180liters.
    Dessa värden är nog per art, vilket innebär att dom tillsammans skulle behöva c.a 300 liter enligt mig...

Men detta är bara min åsikt..

Kommentar

• Mattias Andersson
      • March 2003
      • 826

Appropå praktbotierna så vet jag att de inte vill ha exakt samma vatten, grejen är den att jag har dem redan och tycker att de är väldigt roliga och trevliga fiskar som jag gärna vill ha kvar. Enligt min zoo-handlare ska detta kunna fungera, så jag tänkte prova.

//HB
      Man ska inte lita på alla zoohandlare till 100%

Kommentar

• tuppgalningen
        • January 2004
        • 17

Ok För att fortsätta citera Addan så har ha angett detta exempel för ett 150l akvarium 1:2 Golden, 1:3 Saulosi, och 1:3 Aurora
        Alltså tot 11 firrar av tre olika arter!
        Mvh //Tuppgalningen

Kommentar

• Tropfrog
          • October 2002
          • 8083

Om du litar på ad coonings så tycker jag inte att du behöver ställa frågan här, kör på bara.
          MVH
          Magnus
          min zoon

Kommentar

• Mattias Andersson
            • March 2003
            • 826

oki de får stå för han då, själv så skulle jag aldrig släppa ner malawi i mindre än 250 l som Zamad skrev tidigare.

Kommentar

• tuppgalningen
              • January 2004
              • 17

Litar och litar på, det är ju inte så att jag känner honom vet ju inte ens vem han är men eftersom han författat ett antal böcker så är det väl inte konstigt att ta till sig det han skriver. Anledningen att jag ställde frågan här är att det vimlar av "experter" med olika erfarenhet. För att bilda mig en egen uppfattning tar jag till mig alla åsikter!

//HB
              Mvh //Tuppgalningen

Kommentar

• Tropfrog
                • October 2002
                • 8083

Jag har aldrig hållt malawi i kar som varit mindre än 400 liter, skulle nog aldrig göra det heller. Men eftersom jag inte har erfarenheter så kan jag inte råda dig. Ad Coonings verkar ha koll så varför inte lita på honom?
                MVH
                Magnus
                min zoon

Kommentar

• tuppgalningen
                  • January 2004
                  • 17

Är det antalet fiskar 12st som är det största problemet eller antalet arter 3st? Är det antalet fiskar totalt kan man ju enkelt delvis lösa problemet genom att nöja sig med typ 9st, 3 av varje Golden,Röd Zebra och Hongi??

//HB
                  Mvh //Tuppgalningen

Kommentar

• Mattias Andersson
                    • March 2003
                    • 826

Är det antalet fiskar 12st som är det största problemet eller antalet arter 3st? Är det antalet fiskar totalt kan man ju enkelt delvis lösa problemet genom att nöja sig med typ 9st, 3 av varje Golden,Röd Zebra och Hongi??

//HB
                    Skulle nog vilja säga både och, dom flesta arteena vill väl helst vara flera??
                    Sen så skulle jag inte släppa ner mer än 7-8 malawiciklider i det karet..

Kommentar

• Nils och Alva
                      • January 2004
                      • 145

Ursprungligen skickat av Tropfrog
                      Jag har aldrig hållt malawi i kar som varit mindre än 400 liter, skulle nog aldrig göra det heller.

det är väl ändå lite att ta i? Det beror ju aldeles på mängd och sort. mbunas kan man ju lungt hålla ganska många i ett 250 l kar, övebofolkning kan i så fallla till och med vara en bra sak då det dämpar deras aggression.
                      Nils och/eller Alva
                      -------------------------
                      250 l Malawi + Ancistrus & Pleco

Kommentar

• Zamad
                        • May 2003
                        • 310

Ok För att fortsätta citera Addan så har ha angett detta exempel för ett 150l akvarium 1:2 Golden, 1:3 Saulosi, och 1:3 Aurora
                        Alltså tot 11 firrar av tre olika arter!
                        Jag förstår precis hur du känner dig nu HB, jag ville i början av min malawi period testa ha ungefär samma grej fast i ett 150l akvarium. Men blev då starkt avråd av de flesta och vågade inte testa eftersom det blir ganska dyrt att misslyckas.

Sen så lessnar man ganska fort på ett 150l akvarium och vill gå på större=)

Visst kan du testa att ha 3 arter malawi i ett 180l eftersom det är dina pengar. Men jag tror att det kommer sluta i att fiskarna tar ihäl varandra under leken eftersom alla är ganska revirhävdanade av vad jag har läst. Inte golden kanske..

Hur långt är akvariet? Förmodligen kommer det bli fight om reviren och sen kommer honorna få det väldigt tufft när de ruvar.

jag kan inte påstå att jag är nån malawi expert, men när fiskarna nått sin fulla storlek blir det väldigt trångt=(

Kommentar

• nynick
                          • January 2004
                          • 165

Sa lange du har bra filtrering och gott om sten sa kan du utan problem fa i en fisk per 10 liter. Nar jag har satt upp Malawi akvarier sa raknar jag antingen 1 fisk per 50 liter eller MINST 1 per 10 liter....allt emellan brukar resultera i kaos och dodsfall. Om du bara skoter vatten bytena och har bra filtrering sa kan du utan problem ha 18 Mbunas i ditt kar. Om du vill gora ditt liv lite enklare sa valj inte Trewavase,Auratus eller nagon annar "extra elak" fisk.

Kommentar

Arbetssätt...