Fisk förslag

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tuppgalningen
    • January 2004
    • 17

Fisk förslag

Nåpgon som har erfarenhet av några av dessa fiskar? Jag vill ha relativt fredliga malawis som inte blir allt för stora i mitt 180l akvarium. De ska helst också gå att hålla tillsammans med min plectostomus och praktbotier:
    Golden, Likomapärlan, Ethrinops, Hongi, Röd zebra, Maingano. Eller har du andra förslag?? Tänkte mig max 3 olika sorter med upp till 4 av varje, ev mindre. Den enda som känns säker och som jag blivit rekomenderad tidigare är Golden men jag vill ha minst en sort till, gärna blå.

//HB
    Mvh //Tuppgalningen
  • joakim_05
    • June 2002
    • 39

jag har alltid hört att malawi ciklider inte skall hållas med andra än sig själva, och att nästan alla slåss ganska rejält. Dom arterna som är blåa, skall man också ha runt 20 st av samma sort i sitt akvarium.

så... men det finns ju andra fiskar , ciklider som är mkt roliga att ha. paletter är ju uppskattade , guldsömscikliden är väldigt fin , men den blir stor. sen finns det ju blåcikliden men den är agressiv iofs. nyckelhåls ciklid fast dom är inte så färggranna. zebra cikliden är också väligt agressiv.!!
    joakim Dahl

Kommentar

• malawi_voodoo
      • October 2003
      • 209

du kan ha ett gäng golden, inte mer!
      Min Zoonen: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=156507

Kommentar

• Thundercat
        • January 2004
        • 68

Köp Rödzebra, så väljer du en blå hane och 2-3 orangea honor. De är fruktansvärt snygga.
        720 L Malawi (Mbunas)
        540 L Malawi (Demasoni + Rödzebra)
        54 L Yngelkar
        35 L Yngelkar

Kommentar

• tuppgalningen
          • January 2004
          • 17

Har varit och köpt två ciklidböcker och pluggat på lite men det står inte så mycket om fiskarnas temperament / betende i akvariet.
          Har också beställt sand 0.8-1.2mm samt kalksten så det ska nog bli fint i akvariet. Men sen var det ju det här med fiskarna, har funderat och funderat ca 8st känns bra att börja med. Vad tror ni om 4 Golden och 4 RödZebra (en hanne och tre honor??
          Mvh //Tuppgalningen

Kommentar

• cool
            • October 2002
            • 1869

Sanden blir litw fö stor för malawis o själv så skulle ja inte rekomendera malawis me praktbotior.
            O ditt kar e i minsta laget men du skulle kunna ha en grupp me Röd zebra
            Tobbe
            Bilder:http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=75730
            NY MSN:t__skate@hotmail.com
            Skorpion och amfibie fantast

Kommentar

• nynick
              • January 2004
              • 165

Har ar en ganska snall Malawi

http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=89

annars sa brukar dom flesta ga bra ihop med andra fiskar....Mbuna gruppen ar mest elaka mot andra Mbunas.men varning for denna http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=641 en elak en och gillar ocksa samma omrade som botiorna och din mal....

Kommentar

• david elfving
                • August 2003
                • 404

pindani ska jag köpa då jag fått för mig att dom e snälla och bra
                mvh David

Kommentar

• tuppgalningen
                  • January 2004
                  • 17

Har hittat en till snygging som jag tror kan passa. Hongi
                  Det skulle innebära, 4 Golden, 4 Rödzebra, 4 Hongi Någon som har en erfarenhet av detta eller kanske en vettig åsikt?? Ang att sand Kan verkligen 0.8-1.2 sand vara för grov?? Vet flera Malawi kar med ännu grövre. Det handlar ändå fortfarande om sand, inte grus!

//HB
                  Mvh //Tuppgalningen

Kommentar

• Zamad
                    • May 2003
                    • 310

Jag tror du kommer få problem om du ska ha 4 Golden, 4 röd zebror och 4 hongi i ett 180l akvarium=(

Förmodligen kommer de ta ihäl varandra när de fått lite storlek och börjar leka.

250l är enligt mig minimun för malawi, visst kan du testa men jag tvekar på att det kommer fungera nå bra. Jag tycker att du ska skaffa annan fisk eller ett större akvarium=) Eller så kan du som sagt ha ett gäng med röd zebror bara..

Mvh Daniel

Kommentar

• Zamad
                      • May 2003
                      • 310

Röd zebrorna bör enligt zoopets art beskrivning också ha ett akvarium på minst 250l. Kanske ett gäng Golden istället då=)

Kommentar

• Norpan
                        • December 2003
                        • 679

Borde väl inte vara helt optinmalt med malawi och praktbotia ihop, de vill väl inte ha samma pH-värden..

//Jenny
                        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=251501

Grodor..lite trevligare, lite bättre

Kommentar

• tuppgalningen
                          • January 2004
                          • 17

Hmm, enligt Ad Konings "Malawi Cikilider" så klar sig Röd Zebra med 150l, Hongi 120l och Golden 100l, därfär jag tänkte det skulle funka bra i mitt 180liters.
                          Mvh //Tuppgalningen

Kommentar

• tuppgalningen
                            • January 2004
                            • 17

I samma bok som ovan skriver Ad Konings också att Malawi ciklider kan gå rätt tätt och att det är större risk att hanarna blir aggresiva och honormna skygga om det är för lite fisk i akvariet.
                            Han rekomenderar ca 15l vatten till en 10-12cm stor fisk, I mitt akvarium skulle det innebära 12st fiskar! Är detta en glädjekalkyl eller?
                            Mvh //Tuppgalningen

Kommentar

• tuppgalningen
                              • January 2004
                              • 17

Appropå praktbotierna så vet jag att de inte vill ha exakt samma vatten, grejen är den att jag har dem redan och tycker att de är väldigt roliga och trevliga fiskar som jag gärna vill ha kvar. Enligt min zoo-handlare ska detta kunna fungera, så jag tänkte prova.

//HB
                              Mvh //Tuppgalningen

Kommentar

Arbetssätt...