Bortjagad paletthane

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Cattis
    • May 2003
    • 115

    Bortjagad paletthane

    Mina paletter har nyligen lekt och simmar nu runt i akvariet med knoddarna. Problemet är att honan helt plötsligt har börjat jaga iväg hannen från ynglena. I början vaktade de båda lika mycket och turades om att jaga iväg akvariets övriga invånare, men nu får tydligen inte paletthannen vara med längre. Jag vet att paletthonorna brukar ta större ansvar för det hela, men det är väl ändå inte normalt att hon jagar iväg hanen så fort han kommer i närheten av ynglen? Det verkar ju inte vara något problem egentligen, tycker bara det är så konstigt. Någon som har någon förklaring?
    Cattis
  • Peter1904
    • February 2003
    • 1079

    #2
    Kvinnor är oberäkneliga......

    Kommentar

    • Cattis
      • May 2003
      • 115

      #3
      Med andra ord bara ett anfall av pms...
      Cattis

      Kommentar

      • nybörjaren
        • July 2003
        • 132

        #4
        Mina paletthona gjorde likadant och jag tror att det berodde på att hanen ville leka på en gång efter att rommen kläckts men det ville inte honan. Mina blåciklider gör likadant dvs honan bråkar med hanen när rommen har kläckts.
        cikliden

        Kommentar

        • Qwerty
          • December 2003
          • 526

          #5
          så här är det honan och hanen vacktar rommen tesammans försat dagarna sen vil honan vackta själv och då kan hon till och med döda hanen
          363L 4st eldbukar , 3sebra ciklider och 2st jack dempsey , 540L malawi mbunas , 60 molly odling. ska köpa 720L till mina amerikanare snart

          Kommentar

          • Shepard

            • March 2003
            • 13992

            #6
            Hej

            Det där verkar vara olika. De flesta palettpar jag har haft har delat lika på yngelvården, utan att honan jagat bort hanen. Den enda paletthona jag har haft som dödat hanen efter leken var en vildfångad hona. Just nu har jag ett gult palettciklidpar som har yngel, och de är F2:or, det vill säga parets farmor och farfar var vildfångade, och de samsas utmärkt, än så länge, när ynglen har varit frisimmande i ca en vecka.

            Det händer ibland att den ena partnern i ett par ger sig på den andra efter leken. Bl.a så hade jag en vildfångad scalarehona som gav hanen rejält med stryk innan ynglen skulle bli frisimmande. Och de var bara ihopfösta, utan att få ha valt partner själva. Den hanen var tidigare ihop med en hona som han kom mycket bra överens med, och de vaktade ynglen bra. Vet inte om det är lika viktigt hos paletter, men ofta är det bäst att låta dem välja partner själva, så de hittar nå´n de kommer överens med. För alla paletthonor reagerar som sagt inte med att ge sig på hanen.

            MVH Micke
            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
            Min profil
            Mitt galleri

            Kommentar

            Arbetssätt...