nybörjare på malawi och vill gjärna odla

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • firre
    • February 2003
    • 170

    nybörjare på malawi och vill gjärna odla

    jag skulle gärna få lite tips om vad man bör gjöra för bästa sätt att få aulonocara jacobfreibrgi (eureka) att leka i ett 290liters. Har ett yngelkar på ca 50liter. Jag skulle åxå vilja ha lite tips om hur man ser att dom har rommen i munnen, dom blir större om munnen vet jag men blir dom skyggare eller så. Dom har vell rommen i munnen i ungefär 2-5 veckor och man ska vell ta över honan efter ca 2 veckor till yngelkaret. (vill bara försäkra mig om att jag ska jöra så bra det går att jöra det).

    ett 50liter, ett 110liter, ett 290liter och ett 70liter men det räcker inte
  • firre
    • February 2003
    • 170

    #2
    jag glömmde och skriva att jag har dom tllsamans me 4st golden labidochromis, +4st cynotilapia afra (grayila),+ett par copadichromis azureus(osäker på stavningen)


    ett 50liter, ett 110liter, ett 290liter och ett 70liter men det räcker inte

    Kommentar

    • Tropfrog
      • October 2002
      • 8078

      #3
      Om du har rätt vatten, friska fiskar och bra med mat så leker dom. Oftast även om inte alla kriterierna är uppfyllda. Den svåraste frågan är väl egentligen hur man gör för att dom inte skall leka. Om honan har ägg i munnen så är det uppenbart. Om du tar över honan i yngelkaret så tänk på att hon kan bli väldigt mobbad när hon kommer tillbaka till huvudkaret, jag har förlorat många honor så. Bättre är att ge ynglen förutsättningar att klara sig själv i huvudkaret. Jag hade en pyramid av hopklistrade vp rör i mitt malawikar, där släppte honorna ynglena utan att några andra fiskar kunde komma åt dom. Var 3e månad tog jag upp allt överskott av fisk och lämnade till butik.
      MVH
      magnus
      min zoon

      Kommentar

      Arbetssätt...