Lek på Altolampr Calvus?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • surfer
    • November 2003
    • 185

    Lek på Altolampr Calvus?

    <font face="Courier New">Tjenamors!

    Jag undrar om det finns någon här som har fått sina <font size="4">Calvusar</font id="size4"> att leka?

    Jag har två par, två hannar två honor, jag tror de är bortemot 2 år gamla. Ungefär 12cm stora. De visar "lekbeteende" mot varandra nästan hela tiden.

    När blir de könsmogna? </font id="Courier New">


  • Gwendly
    • April 2003
    • 264

    #2
    normalt sett brukar man använda något föremål (kruka,pvc rör, speciella odlingsbon osv osv) som är stort nog för att honan ska komma in men inte stort nog till honan. Det svåraste med leken sägs vara att de yngeln växer så långsamt och är så otroligt känsliga, det tar tydligen 6 månader för yngel att nå ungefär 2 cm. Har dock ingen personlig erfarenhet.

    http://www.rosenthalpottery.com/cavecatalog.html för exempel på en grotta.
    Besök ASW och CCA's hemsidor

    www.asw.ca
    www.cichlidae.ca

    Kommentar

    • surfer
      • November 2003
      • 185

      #3
      Okipoki. Jag bör alltså inte vara alltför hoppfull. Dessutom går det 4 st Synodontis Multipunctatis i samma kar.. Så det vore väl ett under någon avkomma överhuvudtaget skulle klara sig en längre tid?

      Har för mig du skrev i en tråd att du hade haft Calvusar förr. Bråkade dina hannar mycket med varandra? Mina två har bitit varandra rejält, den ena har bitmärken på båda ögonen tex.

      Kommentar

      • Tedca
        • January 2004
        • 18

        #4
        Jag hade ett Calvus par där hanen var ca 14cm och honan 7cm.
        De lekte i en stor snäcka som stod upp, öppningen var smal och lodrät.
        Hanen kunde bara simma in en liten bit i snäckan medans honan kunde komma längst in.
        Efter leken var hanen väldigt agressiv och gjorde utfall mot akvarierutan när jag rörde mig utanför akvariet. Jag minns inte hur länge honan var inne hos rommen men det dröjde ganska länge innan det kom ut några yngel.
        Ynglen växer väldigt långsamt och jag upplevde dem som rätt känsliga.
        Av första kullen överlevde inga yngel. Vid 2:a leken så tog jag upp snäckan med honan och lät yngelen komma ut i ett 50 liters akvarium och jag hade 9 yngel som överlevde.

        Här finns en bild på hanen när den vaktar snäckan http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=153080&gid=153082
        /Ted
        350l hörn Malawi 37 demasoni, 10 golden

        Kommentar

        • B-Lunn
          • January 2003
          • 182

          #5
          Jag tror att det viktigaste är att hitta ett bra och trångt lekställe. Om dom väl hittar en plats som dom tycker om så tror jag att dom är rätt så lättlekta.
          Jag har dvärgcompressiceps som påminner rätt mycket om calvusar, fast dom är betydligt mindre. Dessa lekte nästan med en gång när jag lade i snäckskal i passande storlekar (vinbergssnäckor eftersom de är så små). Det är kanske lite svårare att hitta passande snäckskal till calvusar och jag har hört att man bör vara försiktig med havssnäckskal eftersom det finns risk för honan att fastna.

          Kommentar

          • Tedca
            • January 2004
            • 18

            #6
            Min hane fastnade..
            jag bröt isär snäckan med en hammare och en tång, hanen klarade sig finfint med det var kanske lite tur med i spelet eftersom han inte klämdes när jag bröt isär snäckan..

            Att han fastnade berodde på att det var små hål 1x2 cm i botten av snäckan. När hanen simmat så långt in han kunde fick han ner bukfenan i ett hål och kunde inte backa han satt fast bra länge innan jag förstod vad som hänt.

            Snäckan byttes ut mot en ny snäcka utan några hål och då kom leken..

            /Ted
            350l hörn Malawi 37 demasoni, 10 golden

            Kommentar

            • surfer
              • November 2003
              • 185

              #7
              Ted! Whoa.
              Stor snäcka alltså, i mitt kar har jag bara små, vinebrgssnäckor eller vad dom kallas. Vilka ocellatus håller till i. Annars har jag byggt grottor, har några konstgjorde grottor också, men där är öppningen inte långsmal.. Var det en snäcka från havet som du hade eller? Kul att du åtminstone fick 9 yngel att växa upp, tog det lång tid? Vad gjorde du av dem sen??

              Tack för svaren so far. Jag får fortsätta att spåna på en lösning.


              Lite bilder på mitt kar finns på, http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=127982


              Kommentar

              • Gwendly
                • April 2003
                • 264

                #8
                ja jag har haft bade compressicus och calvus, och mina hannar var anglar men det kan sakert vara olika fran olika hannar osv.
                Besök ASW och CCA's hemsidor

                www.asw.ca
                www.cichlidae.ca

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48148

                  #9
                  Som en del redan har skrivit är långsmala hål en förutsättning, det bästa är om de är stora nog för honnan att komma in men inte hanen.
                  En liten fundering också - du skriver "Ungefär 12cm stora."
                  På dig låter det som om alla är lika stora och då är jag mycket frågande till om du har några honor - honor brukar nämligen aldrig bli så stora och är alltid betydligt mindre än hanarna (se t.ex. Tedcas inlägg).

                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • evisu1979
                    • December 2003
                    • 81

                    #10
                    ursäkta en dum fråga kasnke.. är det långsmalt
                    i lodrät eller vågrät linje som är förutsättningen?
                    325l - tomt för tillfället

                    Kommentar

                    • Tedca
                      • January 2004
                      • 18

                      #11
                      lodrätt
                      /Ted
                      350l hörn Malawi 37 demasoni, 10 golden

                      Kommentar

                      • surfer
                        • November 2003
                        • 185

                        #12
                        Hallå Kjell,
                        Det tänkte jag inte på.. Det är såklart olika storlekar på dem! Mina hanar (mycket svartare i färgen) är 12-13cm, medan honorna(ljusare) är ca. 7cm stora.

                        Underbara fiskar ivf.

                        Kommentar

                        • Mcoist
                          • May 2003
                          • 296

                          #13
                          Hur är dom gäntemot andra fiskar?

                          Har hört och pratat med några om att dom skall vara glupska på andra fiskars ägg är det några som har erfarenhet av det texempel om man har frontosor äter dom upp alla frontosornas ägg eller är det bara att dom stör lite under leken.
                          4st 375L Malawi,Tanganika, 2st 98L malawi + en bunke yngelburkar.
                          1st 540L som skall limmas och repareras.

                          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=80712

                          Kommentar

                          • Tedca
                            • January 2004
                            • 18

                            #14
                            äter upp!! inte alla men en tredjedel eller hälften
                            /Ted
                            350l hörn Malawi 37 demasoni, 10 golden

                            Kommentar

                            Arbetssätt...