Mitt första malawi

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • peterf
    • January 2003
    • 45

    Mitt första malawi

    Hej alla,

    Har ett 250 liters akvarium som jag är lite trött på. Funderar på att starta igång det som ett malawikar med små malawi. Och då har jag några frågor:

    1. Jag har kollat lite på fisk och hittat två sorter som jag gillar, demasoni och rödzebra. Är det för lite med 250 liter till några av varje av dessa två sorter?

    2. Nu har jag bottenfilter i detta kar. Det har funkat bra de det året jag haft detta akvarium men funkar detta med malawi?

    3. Jag har engelsk sjösten som bottenmaterial nu (2-3mm). Funkar detta eller vill man ha mer finkorning sand?

    Tack på förhand!
    En expert är en man som har gjort alla misstag som kan göras inom ett mycket snävt område.
    375L Sydamerika
    250L Asien
  • Tropfrog
    • October 2002
    • 8078

    #2
    1 Jag vet att just demasoni funkar bäst om man har riktigt många. Jag inbillar mig vidare att rödzebra är för snäll för att hålla med den lite tuffare demasoni, men jag har aldrig provatr själv.

    2 Bottenfilter är inte bra oavsett vilket kar man har. Men när man har grävande fiskar är det ännu värre, många gånger kommer bottenplattan ligga grusfri, då blir det ingen filtrering efterssom vattnet väljer lättaste vägen. En bit blå filtermatta kostar 100 lappen, den kan du ju sätta på samma pump som bottenfiltret.

    3 Jag tycker att det är finare med ljus sandstrandsliknande sand till malawi. Men om du tycker sanden du har är snygg så kör på det, fiskarna lär inte protestera.

    MVH
    Magnus
    min zoon

    Kommentar

    • malawi_voodoo
      • October 2003
      • 209

      #3
      1. demasoni är ingen nybörjarmalawi. de är extremt känsliga för mag och tar msjukdomar och de är väldigt agressiva mot varandra. Skaffa en annan art. Labidochromis GOlden är völdigt vacker och tålig. den ultimata nybörjarmalawin. den går bra i mindre kar oxå,
      det spelar ingen roll om din akvariehanldlare säger att det går skitbra med demasoni, han vill bara sälja dom. köp inte demasoni vad du än gör, trots att de är vackra. Det kommer inte gå bra och jag vill inte att dina första malawi ska dö på 2veckor.
      5-6 golden och 4-5 Rödzebra ska gå bra. Försök skaffa max en hane av rödzebra (de vitrosa är vackra).
      vill du ha fler tips på malawi som går med rödzebra??

      2. bottenfilter och malawi är ingen höjdare då de älskar att gräva i sanden/gruset. Skaffa ett innefilter istället. tänk på att de vill ha skapligt flås på vattnet oxå. 3-4 gånger per liter vatten är lagom.

      3. det funkar asbra!

      fler tips: mata endast 5gånger i veckan (övermata inte!!). Mata med räkmix (50%ärtor, 50% räkor) och mysis. Mata alrig med rödamygg, andra mygg, oxhärta å dylikt samt tubifex!!
      Inred karet med lite gömställen, men bara lite. ha inga rötter, de surar ner vattnet.
      Byt vatten 1/3 varje vecka, gör rent filter varranann.
      Min Zoonen: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=156507

      Kommentar

      • malawi_voodoo
        • October 2003
        • 209

        #4
        Tropfrog: demasoni är mest aggresiva sinsemellen, det + att de är EXTREMT känsleiga för mag o tarmsjukdomar gör dom inge bra nybörjarmalawi.

        "Bottenfilter är inte bra oavsett vilket kar man har." det funkar skitbra i zooaffärer...

        "En bit blå filtermatta kostar 100 lappen" ähm en liter kostar 10spänn, ska han ha 10liter filter i 250 liter???

        Min Zoonen: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=156507

        Kommentar

        • peterf
          • January 2003
          • 45

          #5
          Tackar för snabba svar. Vad skulle man göra om man inte kunde fråga - jo en jäkla massa misstag...

          Då blir det att kasta bottenfiltret och skaffa ett nytt. Voodoo, du föreslog innefilter, fanns det en anledning till detta eller var det för att det är billigare än ytterfilter?

          Ok, demasoni bort, funkar Maingano eller är den också för aggresiv? (Ni kanske börjar ana vilken färgskala jag vill ha till rödzebrorna.
          En expert är en man som har gjort alla misstag som kan göras inom ett mycket snävt område.
          375L Sydamerika
          250L Asien

          Kommentar

          • gigardt
            • February 2003
            • 772

            #6
            Jag har rödzebra och demasoni ihop de funkar väldigt bra
            ihop för mig.Vill du inte ha demasoni kan du ju kolla på
            Pseudotropheus "mpanga",det är en väldigt fin fisk.
            MVH Richard
            600l Sydamerika(invånare se nedan)
            7st Geophagus Altifrons 4st Heros sp."red shoulder" 5st L-134 2st L-027 xingu 1st L-199 1st L-128 4st L-333 2st L-273 2st L-262 2st L-239 1st L-264 3st L-114 2st L200 2st L-260 6st L-183 12st Vinkeltetror 20st Colombiatetror 11st C.schwartzi
            500l innedamm(Koi)
            4500l Damm(Koi)
            125l yngelburk
            400l (se invånare nedan) 10st Puntius deniisoni 1st L015 1st L002 3st L104 1st LDA01 2st L204 2st L165 8st C.trilineatus

            Kommentar

            • Tropfrog
              • October 2002
              • 8078

              #7
              Ursprungligen skickat av malawi_voodoo
              Tropfrog: demasoni är mest aggresiva sinsemellen, det + att de är EXTREMT känsleiga för mag o tarmsjukdomar gör dom inge bra nybörjarmalawi.

              "Bottenfilter är inte bra oavsett vilket kar man har." det funkar skitbra i zooaffärer...

              "En bit blå filtermatta kostar 100 lappen" ähm en liter kostar 10spänn, ska han ha 10liter filter i 250 liter???

              Angående bottenfilter så har du rätt, förutom om det gäller malawi i affär

              I vår affär så kostar 2 liter filtermatta 70 kr.

              MVH
              Magnus


              min zoon

              Kommentar

              • malawi_voodoo
                • October 2003
                • 209

                #8
                peterf: självklart är det allra bästa ett ytterfilter, men det blir mer Flås med ett innerfilter. Kör på något av dem.

                maingano, nja.. och inte elongatus mphanga heller.
                du vill alltså ha något svart... helst ingen melanochromis, dom är för aggresiva.

                Tropfrog: ne precis inte med malawi.
                men dyr matta, i "min" affär kostar en liter som sagt 10spänn, och det mycket bra kavalite. Vad kostar en aquaclear powerhead 802??
                Min Zoonen: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=156507

                Kommentar

                • malawi_voodoo
                  • October 2003
                  • 209

                  #9
                  du kan ju testa med maingano, jag har ingen erfarenhet av dessa i ett så litet kar. men skaffa en 5-6 sånna å en 4-5 rödzebra.
                  du vet väl hur du ska gå tillväga för att få RÖDA rödzebra?
                  Min Zoonen: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=156507

                  Kommentar

                  • peterf
                    • January 2003
                    • 45

                    #10
                    1. Låt oss säga att jag kör på maingano och rödzebra, sammanlagt ca 8-10 st. Hur många honor hanar av varje, 1+3 på båda?

                    2. Hur lättlekta är dessa två sorter?
                    3. Voodoo - jag vet inte hur jag gå tillväga för att få RÖDA rödzebra...
                    4. Vad tror ni om ett eheim 2226 (har ett sedan innan i mitt 375)?
                    5. Det finns ju mycket ljus finkornig sand - finns det några stora nackdelar med den?

                    Hoppas att ni inte tröttnar på alla mina frågor...
                    En expert är en man som har gjort alla misstag som kan göras inom ett mycket snävt område.
                    375L Sydamerika
                    250L Asien

                    Kommentar

                    • malawi_voodoo
                      • October 2003
                      • 209

                      #11
                      1. det är svårt att se könsskillnad på maingano, köp 5-6 st.
                      rödzebra är lättare, honor är organaröda. å hannar är antigen blåa eller vitrosa med spetigare fenor och fleräggfläckar.

                      2. väldigt lätta!

                      3. räkmix med astaxantin, jag och vi andra kan lära dej mer om det senare.
                      4. ja kör på det, hur mycket blåser den ut?

                      5. nackdelar med SAND är att det är dåligt för de nyttiga bakterierna samt att det blir svårare att tvätta med sandtvättare.

                      nej då, kör på!
                      Min Zoonen: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=156507

                      Kommentar

                      • Buckshot
                        • February 2003
                        • 456

                        #12
                        Eheim 2226 skulle passa bra.
                        Nackdelen med ytterfilter är väl om man är nervös för läckorannars behöver man ju inte rengöra det lika ofta som innerfilter.
                        Jag är ju annars ett "fan" av invändig filterkammare med blå filtermatta.

                        Min åsikt är att det optimala bottenmaterialet för Malawi är fin, inte för ljus sand.
                        Fast det är klart att ska du bara ha mbuna så bryr dom sig inte så mycket om sanden utan det är ju mera sådana som Electra som silar sand.
                        Lilla Malawisjön finns i mitt vardagsrum.

                        Kommentar

                        • Svarth
                          • January 2004
                          • 21

                          #13
                          Saulosi skulle kanske kunna vara ett alternativ till demasoni? Hanarna ser nästan likadana ut men honorna är gula. mina erfarenheter av saulosi är att de är ganska snälla. Hos mig funkar dom bra ihop med rödzebror. Mainganon är nog lite tuffare men dom är äckligt snygga. Jag har alla dessa tre firrar tillsammans och det funkar toppen.

                          Visst är det fint med ljus sand men det kan göra att fiskarna inte känner sig trygga och därför blir ganska skygga. har jag hört.
                          180l malawi
                          100l sällskapsakvarie
                          50l guppy
                          45+10l yngelkar

                          Kommentar

                          Arbetssätt...