Småfrontoserna äter inte =(

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kalejdoskop
    • January 2003
    • 323

    Småfrontoserna äter inte =(


    Vi har fem frontoser i vårat 530-liters akvarium, där de gått i ca en månad. I början var allt frid och fröjd, men efter ett tag började den minsta av dom gräva en grop bakom en sten vilket slutade med att den låg under den och tryckte och slutade helt att äta, och försökte den så blev den bortjagad direkt av de större frontoserna.

    Nu äter inte de två minsta och vi börjar bli väldigt oroliga =( Vad kan det vara för fel?
    Akvarist - javisst!

    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=63796
  • Rymdis
    • December 2003
    • 67

    #2
    Det är helt normalt för frontosor att gräva grottor, det är det som de gillar mest att göra.. jag har en finkornig sand i mitt akvarium och de gräver när de inte har nått annat för sig =)..
    jag tror de känner sig tryggare när de har nånstans att gömma sig, ett tag såg man knappt till nån av dem när de alla tryckte i sina grottor.
    jag tror det tar ett tag innan de vänjer sig vid ett nytt akvarium/plats. Mina gömde sig mycket i början..

    .. hur är vattenvärdena? när mina frontosor grävde grottor som mest så föll mat ner där och sen höll de nästan på att dö av nitritförgiftning, detta märktes först när de slutade äta, eftersom de tryckte i grottorna där nitrithalten var högst.. det märktes typ knappt alls på halten i övriga akvariumet.. höll på att sluta i naturkatastrof alltså.. nåja de mår alla bra nu iaf..

    mm.. försök att mata på flera ställen i akvariumet samtidigt.. och kom ihåg att de vågar sig inte fram om man är för nära akvariumet när man ska äta.. mina frontosor kan vara sådär.. att bara den allra modigaste äter när man ser på.. iofs har de nyligen börjat smånibbla när jag håller i maten och det är ju roligt och positivt att de vågar

    annars kan du ju prova med olika sorters foder samtidigt, att mata lite utanför de grottorna där de är och sen lägga ut nått flytfoder som distraherar de andra frontosorna ?!? de kanske även tar ett tag för dem att vänja sig vid varann ? gick de med varann innan du köpte dem?

    Kommentar

    • technofish
      • October 2003
      • 61

      #3
      Tråkigt att höra att ni har problem,med era frontosor!
      Har tyvärr inga tips,mer än vad som sagts ovanför.
      Mina 7st frontosor äter bra och är inte speciellt skygga heller!
      540L Malawi & Tanganyika

      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=139133

      Kommentar

      • Kalejdoskop
        • January 2003
        • 323

        #4

        Hmm.. har precis kollat nitritvärdena och det finns inte någon nitrit överhuvudtaget. Jag matar oftast med frysta räkor, som dom faktiskt kommer upp och äter av från min hand! Så inte är dom blyga inte.. de tre största kommer och äter och ibland en av dom mindre, men den minsta verkar ha blivit utmobbad av resten av gänget..

        Vi matar med pellets också ibland, vilket också är poppis, men risken är mindre att de små får nån mat då, så jag försöker mata med räkor så ofta som möjligt. Jag försökte en gång med att slänga i bit efter bit efter bit av en fryst räka och till sist fick faktiskt den minsta i sig en av bitarna.. men oftast blir den tyvärr bortjagad =(

        Tack för tipsen iallafall, jag ska försöka med de metoder du föreslog!
        Akvarist - javisst!

        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=63796

        Kommentar

        • klassisk ära
          • July 2003
          • 64

          #5
          Frontosor kan slå ihjäl varandra vilket kan hända om gruppen är felaktigt fördelad; ett för litet antal djur, för många hanar eller liknande. Själv håller jag en hane tillsammans med sex honor (VF Mpimbwe) och det är mycket sällan bråk i karet. Hanen slog vid ett tidigare tillfälle ihjäl en hona då det endast var två (den tredje tuggade i ett annat akvarium) honor i akvariet. Detta gick mycket snabbt.

          Jag kan tillägga att mina Frontosor aldrig gräver förutom vid lek då hanen skyfflar en grop i ena hörnet av akvariet.

          Mikael

          Kommentar

          • Gwendly
            • April 2003
            • 264

            #6
            tycker fem frontosor verkar väldigt litet, särksilt med tanke på att det är ungdjur, personligen hade jag kört med typ 12 eller så och låtit dem växa upp för att sakta men säkert få ner gruppen till typ 1-2:4-6 typ
            Besök ASW och CCA's hemsidor

            www.asw.ca
            www.cichlidae.ca

            Kommentar

            • Kalejdoskop
              • January 2003
              • 323

              #7
              Ja, det kanske är lite, men jag läste en hel del på cichlid-forum.com där det fanns ett speciellt frontos forum och där sa man att 5-6 st var lagom, så vi körde på 5. Idag hittade jag den allra minsta frontosen fastkilad och död bakom pumpen

              Nu har vi sett att något hänt med två av de övriga fyra frontoserna.. de andas tungt, öppnar munnen mkt när de andas, och de är gråa runt munnen, ser jättelustigt ut! Värdena är det inget fel på och vi har nyss bytt vatten, värmaren glömde vi iofs att sätta tillbaka efter bytet märkte jag idag så temperaturen har legat på runt 23 grader i två-tre dagar nu.. vet inte om det kan ha med det att göra?
              Akvarist - javisst!

              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=63796

              Kommentar

              • Mattias Andersson
                • March 2003
                • 826

                #8
                Det där med grått runt munnen undrar jag också vad det är, mina leulupi i tanganyika karet har samma sak..

                Kommentar

                • Gwendly
                  • April 2003
                  • 264

                  #9
                  Min erfarenhet av frontosor är att de är extremt tåliga, att din temperatur åkte ner till 23 grader tvivlar jag på att det skulle ha något med saken att göra. Hmm..jag vet faktiskt inte vad som skulle göra att fisken blir grå runt munnen men min unversial lösning på Tang. fiskar är typ att salta.
                  "Salt first and ask question later" typ
                  Besök ASW och CCA's hemsidor

                  www.asw.ca
                  www.cichlidae.ca

                  Kommentar

                  • Rymdis
                    • December 2003
                    • 67

                    #10
                    åååh vad trist att en har dött.. =(

                    har ni kommit fram till om de har någon sjukdom eller vad det är som gör dem gråa runt munnen?

                    Jag tror inte heller att temperaturen ska vara nått problem. Även i beskrivningen på zoopet står det 23-26 grader lr så.. försök att höj temperaturen lite dock till 26 grader och häll i salt till att börja med, om det är nån sjukdom ska ju salt hjälpa iaf.. kanske du kan fråga din fiskhandlare om han vet vad det kan vara?

                    Kommentar

                    • Kalejdoskop
                      • January 2003
                      • 323

                      #11
                      Nej, vi har tyvärr inte fått reda på vad det är för nåt =/ Vi försökte ringa Rolle o fråga, men de hade hunnit stänga...får prova imorron. Men salt ska vi iallafall se till att köpa imorron och så får vi hoppas att det hjälper..
                      Akvarist - javisst!

                      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=63796

                      Kommentar

                      • Mattias Andersson
                        • March 2003
                        • 826

                        #12
                        Har själv börjat få samma problem och kan ju säga att salt inte hjälper, det som jag märkt är att doppvärmaren pajat (vet inte när) så temperaturen är knappt 22-23 grader.


                        Som tur är inga dödsfall än men dom har matvägrat i 3 dar nu, + att dom andas kraftigt och verkar allmänt slöa....

                        Kommentar

                        • Kalejdoskop
                          • January 2003
                          • 323

                          #13
                          Detta kommer utan tvivel sluta väldigt illa. Nu har vi hittat den andra minstingen död. En av de tre resterande visar samma symptom, men bara en av dom äter... vad vi fått höra så skulle dessa fiskar vara tåliga? Vi förstår heller inte vart felet ligger... gissningen är dock att det kommit av att de större jagat den minsta av dem, den fick säkert sjukdomen först. Nu hände allt så snabbt, plus att de som dött hållit sig gömda fram till de dog i princip, så det var svårt att se hur sjukdomen egentligen uppkom..

                          Akvarist - javisst!

                          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=63796

                          Kommentar

                          • Rymdis
                            • December 2003
                            • 67

                            #14
                            låter som en sjukdom kan det vara nån av dessa?

                            Sammetssjuka (Oodinium).
                            Symptom: Kallas även sammetssjukan och orsakas av en encellig flagellat. Fiskarna har en grå eller gulaktig sammets(damm)-liknande beläggning (små prickar som sitter mycket tätt).
                            Åtgärd: Det finns mycket effektiva mediciner i akvarieaffärerna. Vattentemperaturen skall ej understiga 26°C vid medicinering. Tillsätt gärna också 5 ml grovsalt per 100 liter akvarievatten. Kan också behandlas genom att man mörklägger akvariet helt under några dagar.

                            Hudgrumling (Costia, Trichodina och Chilodonella).
                            Symptom: Angrepp av hudgrumlare yttrar sig i en tunn mjölkaktig grå hinna på kroppen. Kraftiga angrepp orsakar blodsprängda och rodnande ställen på kroppen. Ofta stryker sig fiskarna mot stenar och grus och har fenorna hopfällda.
                            Åtgärd: Kan behandlas med de flesta vita prick-preparat, men längre behandling krävs. Vattentemperaturen skall ej understiga 26°C vid medicinering. Tillsätt också gärna 5 ml grovsalt per 100 liter akvarievatten.

                            sen hittade jag beskrivningen på bukvattensot som oxå har matvägran som symptom men det lät ju inte som om det var det ni har fått...

                            Symptom: Bukvattensot drabbar i huvudsak de munruvande cikliderna från Malawi- och Tanganyikasjöarna. Den orsakas av en flagellat som sannolikt finns naturligt i fiskarnas tarmsystem. När fisken utsätts för stress orkar inte fiskens immunförsvar hålla emot och den blir sjuk. Stadium 1 - matvägran, stadium 2 - fisken verkar "hosta", stadium 3 - tunn sytrådsliknande avföring, stadium 4 - fisken svullnar upp och dör (oftast dör de före stadium 4). Smittar men ganska långsamt.
                            Åtgärd: Ganska lättbotad sjukdom i de första stadierna. Medicinera med 40% emtrylvet - metronidazol (5 ml - 100 L akvarievatten) som kan köpas genom veterinär. Det finns idag också en akvariefiskmedicin och som sägs vara effektivt mot flagellater - Waterlife Octozin. Eventuellt kan medicineringen upprepas efter 3-4 dagar. Gör då ett stort vattenbyte innan ytterligare medicinering sker.
                            Vid svåra fall kombinera denna medicinering med Nifurpirinol (se bakteriell fenröta).

                            åå vad jag hoppas att nån av era stackars frontosor blir friska.. =(
                            *håller tummarna*

                            Kommentar

                            • Mattias Andersson
                              • March 2003
                              • 826

                              #15
                              Har till slut fått i en doppvärmare igen så tempen ligger nu på 27.
                              Dom är betydligt piggare och 2 av 4 har börjat äta igen, dom andas normalt ochså.
                              Möjligtvis kan saltet ha nåt med de hela och göra, men det gav ingen effekt innan jag kom upp i 26-27 grader iallafall....

                              Hoppas verkligen att era övrga frontosor överlever och JA, frontosor ska vara ganska tåliga....

                              Kommentar

                              Arbetssätt...