Hjälp med tanganyika (igen)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Makka
    • April 2002
    • 187

    Hjälp med tanganyika (igen)

    Ber om ursäkt för ännu en tanganyikatråd.

    Hur som helst. I mitt 222 l har jag en koloni snäcklekare och ett par julodochromis.

    Snäcklekarna har grävt en "krater" på ca 15 cm i diameter. Denna krater lämnar de egentligen ytterst sällan med undantag för den största hannen som ger sig ut på expeditioner. Kolonin består utav 5 vuxna similis samt 2 ungdjur.

    I en klipphåla en bit bakom kolonin håller de 2 jullarna till. Att kalla dem rockhuggers är väl en underdrift jag tycker att "lämnar aldrig en klippa inte ens för mat"-ciklid vore ett bättre namn.

    Vilket inte är en överdrift. På 7 månader har jag ALDRIG sett dem lämna klippan. Aldrig.

    Nu är detta absolut inget klagomål då jag bytte till tanganyikaciklider för att få intressanta och roliga beteenden.

    Men det känns som akvariet inte utnyttjas. Bakre delen av akvariet är fullt med lavasten som klippor och utav dessa används en av jullarna. Similisarna rör sig som sagt inte långt från kolonin.

    Jag har funderat på att skaffa några prinsessor och undrar om det skulle fungera. De verkar fredliga (utom när de får yngel). Men då får väl eventuella hack-kycklingar evakueras till annat kar.

    Om det nu är en väldigt dum idé och inte kommer att fungera så skriv gärna det. Gärna utan att göra syrliga uttalanden om min intelligens.



    P.S

    Jag vet att jag skapade en annan sådan här tråd men av någon anledning så blir det "sidan kan inte visas" när jag försöker öppna den. Antagligen den här datorn som djävlas, ber om ursäkt för dubbeltråden.

  • Makka
    • April 2002
    • 187

    #2
    Om det nu fungerar tänkte jag göra en viss om-möblering för att ge de nya fiskarna chans att komma till rätta.

    Informationen om prinsessor jag har hittat på diverse sidor har mest gjort mig förvillad.

    Vissa tycker den är fredlig och rekomenderar den som sällskap till andra ciklider. Andra tycker att den är fruktansvärt elak.

    Sen verkar den kunna hållas bäs i par men ändå ska den hållas i små grupper på 4-6 djur?

    Vad har folk här på zoopet för erfarenheter?

    Kommentar

    • Buckshot
      • February 2003
      • 456

      #3
      Om du skaffar prinsessor kommer dom att ta över hela akvariet.
      Skaffa Calvus istället.
      Lilla Malawisjön finns i mitt vardagsrum.

      Kommentar

      • Makka
        • April 2002
        • 187

        #4
        Jag har faktiskt aldrig sett calvus till salu...

        Skulle det fungera att kombinera similis och multisar?

        Kommentar

        • davide
          • February 2003
          • 1093

          #5
          Jag har L.Multi och J.regani med N.Brichardi och det fungerar jättebra.
          MVH David
          www.Umea.akvarieforening.se | www.tanganyika.sidan.nu | Zoonen

          Kommentar

          • Makka
            • April 2002
            • 187

            #6
            Ursprungligen skickat av davide
            Jag har L.Multi och J.regani med N.Brichardi och det fungerar jättebra.


            Det är sånt här som gör att man funderar på att gå tillbaka till guppy.

            Vissa säger att det går utmärkt, andra säger att det är katastrof.

            Men ok. Hur många prinsessor skulle du rekomendera då David? Och är det någon skillnad på de olika färgvarianterna utom just själva färgen?

            Snygg hemsida förrästen.

            Kommentar

            • davide
              • February 2003
              • 1093

              #7
              Min erfarenhet är att prinsessorna gallrar ut sig själva. Det syns ganska tidigt vilka indivicder som de inte vill ha kvar i sitt "gäng". Därav rekomenderar jag att man köper några stycken och pratar med zoohandlaren om att man får lämna tillbaka de som blir mobbade. Jag började med 5 stycken och har nu 3 (125 cm akvarium), ska dock köpa några till då de 2 jag gallrade bort var i dåligt skick.

              Bäst hade nog varit ifall du hittat 1 lekpar. Det hade nog varit fridfullast för dina jullar med.

              Skillnaden mellan färgvarianterna är bara den ursprungliga fångstplatsen. Jag personligen är dock lite emot att blanda dessa då jag detta leder till att dessa skillnader försvinner.
              MVH David
              www.Umea.akvarieforening.se | www.tanganyika.sidan.nu | Zoonen

              Kommentar

              • davide
                • February 2003
                • 1093

                #8
                Tack för kommentaren om hemsidan förrästen.
                MVH David
                www.Umea.akvarieforening.se | www.tanganyika.sidan.nu | Zoonen

                Kommentar

                • Makka
                  • April 2002
                  • 187

                  #9
                  Jag hade inte tänkt blanda några sorter, men jag är inte säker på vilken variant som finns tillgänlig där jag bor.

                  Kommentar

                  • surfer
                    • November 2003
                    • 185

                    #10
                    jag tycker du ska skaffa Calvusar. Fredliga mot alla andra arter, sen är dom coola. Jag har ett Prinsess-Lekpar. Dom har upprättat revir men är oftast ganska fredliga. Kan dock få för sig saker ibland och simma runt och jaga alla i sin väg.. Lite luriga?

                    Kommentar

                    Arbetssätt...