Mina prinsessor är små MONSTER.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rymdis
    • December 2003
    • 67

    Mina prinsessor är små MONSTER.

    Nån fler som haft problemet att prinsessorna (prinsessan av burundi) har ihjäl varann? de utser ett mobboffer och jagar en och samma tills den är död.. de har haft ihjäl två st. nu. + att en prinsessa självmant bosatt sig bakom pumpen (yta 5x5 cm) bara för att slippa de andra monstren..

    nu är alltså 6 st kvar. alla ca. 2-3 cm stora som bor i ett 110 liters akvarium. Inga andra fiskar i det akvariumet, finns lite växter, en halvstor rot med växter på och ett halvstort slott med grottor som de kan simma in och ut ur..

    under roten har de byggt en liten grotta och de 5 st som gillar varann bor runt denna... jag har inte tänkt ha några fler fiskar med dem.. men jag vill ju att de alla ska få leva tills de blir vuxna av de som är kvar.. .. ... några tips?
  • ShadowDawn
    • August 2003
    • 313

    #2
    Att ha fler än 1st par av prinsessor i ett 110l är väl inte någon höjdare, men att ha 6st (!) är väl dömt att misslyckas....
    Att ha en paroonhaj i ett vanligt akvarium är som att ha en guldfisk i en skål - FÖRKASTLIGT!

    Kommentar

    • Kalejdoskop
      • January 2003
      • 323

      #3
      Rymdis, jag hade två prinsessor först i ett 105-liters... jag blev lite osäker dock på om det var en hona och en hane jag fått, så för säkerhets skull köpte jag en till... denna blev mobbad i samma stund jag släppte ner den, en av prinsessorna var som en igel på nykomlingen och gav sig inte! de bråkade ett bra tag tills den nya fick ge sig, och sen bodde den under en sten tills jag lämnade tillbaks den... verkar inte som att det går att ha mer än 2 prinsessor i den akvariestorleken, som shadowdown säger..
      Akvarist - javisst!

      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=63796

      Kommentar

      • Rymdis
        • December 2003
        • 67

        #4
        ok. ska glesa ut! =)

        om man har bara ett par prinsessor kan de bo med nån annan fiskart isf? lr jagar de ihjäl dem med?

        Kommentar

        • ShadowDawn
          • August 2003
          • 313

          #5
          I ett så pass litet kar skulle jag inte ens rekommendera en ancistrus, eftersom hela karet efter ett tag kommer att bli en liten prinsess-koloni och alla andra fiskar kommer att dödas...
          Att ha en paroonhaj i ett vanligt akvarium är som att ha en guldfisk i en skål - FÖRKASTLIGT!

          Kommentar

          • davide
            • February 2003
            • 1093

            #6
            Plocka ut de som blir mobbade. Tillslut borde du ha ett garanterat lekpar. Kanske flera.

            Du kan även skaffa lite fler grottor. kanske en stenhög i varje ända av akvariumet med lite Vallisineria som avgränsning.
            MVH David
            www.Umea.akvarieforening.se | www.tanganyika.sidan.nu | Zoonen

            Kommentar

            • surfer
              • November 2003
              • 185

              #7
              Håller med ovanstående. Varför inte bygga fler grottor och gömställen först och främst. Och sen se om det lugnar ner sig lite grand.

              Kommentar

              Arbetssätt...