tanganyika för nybörjare

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tropfrog
    • October 2002
    • 8078

    tanganyika för nybörjare

    Hej
    Då jag har fått ändrade framtidsplaner så måste jag ställa in mitt saltvattenbygge och använda karet till något annat.
    Jag har alltid varit nyfiken på tanganyika, men jag vet inte så mycket om dom ännu.
    Karet är inte det optimala för afrikanska ciklider, det är 90*60*60 (lbh). Jag har haft snäcklekare förr så det är givet(multifaciatus).
    Sen vet jag egentligen inte så mycket om dom övriga tanganyika fiskarna. Tropheus går bort, jag tycker att dom är för stimmiga.
    Nå vad kan rekomenderas till mitt nyvaknade tanganyika intresse? Egentligen så räcker det med 1-3 arter som är kompatibla med multifaciatus, man måste ju börja nånstans.
    MVH
    Magnus
    min zoon
  • Niizze
    • February 2003
    • 206

    #2
    Varför inte prova prinsessan av burundi.
    Har planer på det själv. prinsessan är en fisk som har en väldigt intressant yngelvård.

    /Niizze

    Kommentar

    • Tropfrog
      • October 2002
      • 8078

      #3
      Princessan är klart interessant. Men jag tror och hoppas att jag kan få 2-4 arter som är kompatibla. Jag har nog gett upp multifaciatus. Min erferenhet av dom begränsades till enbart den arten, jag har nu hört att dom kan vara väldigt tuffa mot andra större fiskar.
      Nu ser mina gissningar ut så här: 1 par Julidochromis sp. "gombi eller ett par Neolamprologus cylindricus, vilken? 1 grupp Neolamprologus pulcher "daffodil" och en grupp av Lamprologus stappersi eller Neolamprologus elongatus, vilken?
      Vad tror ni om det?
      MVH
      Magnus
      min zoon

      Kommentar

      • Niizze
        • February 2003
        • 206

        #4
        Daffodil är ju väldigt lik prinsessan och har ju samma typ av yngelvård.
        De andra vet jag inte mycket om.
        hoppas det blir bra, lycka till
        /Niizze

        Kommentar

        • davide
          • February 2003
          • 1093

          #5
          Daffodil är en prinsessa.

          Multisen är inte så jätte tuff mot de större firrarna. Födelen med L.Multi är att den är så bunden till sin koloni. Därav är de inte för tuffa mot de övriga arterna. Men visst, kommer det in en fisk i kolonin så får den ofta ordentligt med spö, men de lär sig snabbt att hålla sig därifrån. därför går den bra ihop med många andra firrar.

          Själv har jag:
          Lamprologus Multifasciatus.
          Neolamprologus Brichardi.
          Julidochromis Regani.

          Detta har fungerat bra nu i 6 månader.
          MVH David
          www.Umea.akvarieforening.se | www.tanganyika.sidan.nu | Zoonen

          Kommentar

          • Tropfrog
            • October 2002
            • 8078

            #6
            OKI, då är jag nog tillbaka på multisarna.
            Åsikter om detta då:
            1 grupp Neolamprologus multifasciatus
            1 grupp Neolamprologus elongatus
            1 par Julidochromis sp. "gombi"
            Går det att ha bottenlevande arter i samma kar eller borde jag byta ut multisarna igen mot dafodil?
            MVH
            Magnus
            min zoon

            Kommentar

            • surfer
              • November 2003
              • 185

              #7
              Altolamprologus Calvus är en snäll fisk! Dessa funkar bra med Prinsessan av Burundi. Neolamprologus Leleupi är snygga! ..Och snälla mot andra fiskar. Mina Neolamprologus fiskar funkar bra tillsammans med de bottenlevande, Lamprologus Ocellatus i mitt fall. Även haft dem tillsammans med Brevis. Tycker inte att du ska byta ut de bottenlevande =)

              Kommentar

              • Tropfrog
                • October 2002
                • 8078

                #8
                Jag har läst och läst och läst. Nu vet jag vad det kommer att bli, men jag vill ha lite kommentarer.
                Då till min slutliga idé:
                Karet står i hallen i en avskalad hörna. När man går från hallen och in i vardagsrummet så rundar man karet. Karet står väldigt högt efterssom man ju står upp och tittar på det. Måtten har vi tagit innan 90*60*60. Belysningen har jag inte löst ännu men det blir säkert någon standardramp med aquarellerör.
                Jag skaffar filtermatta och cirkulationspump i det inre hörnet. Jag har en pump som var planerad till saltprojektet som ger 3500 liter i timmen, det ger 10 ggr akvariets volym i timmen, för mycket? Om det inte funkar kan jag antingen strypa eller sätta i en mindre jag har liggandes. Jag har alltid satsat på överdrivna filtervolymer, det blir lättare så. Jag kommer att ha ca 20 liter blå filtermatta. De två täckta väggarna och även filterfacket kommer att kläs med billiga brun bakgrund. Jag kommer att ha fin strandsand från en icke nämnd badstrand i södra sverige. Till höger en stenpelare av smått kalksten från en icke namngiven processfabrik i södra sverige. Denna stenpelare går ända upp till ytan och sitter ihop med silikon. Vänster om den lägger jag en 20 kg kalksten och förbinder den med stenpelaren med ett litet rev. Jag har hört att Julidochromis regani "kipili" sällan lämnar en sådan stenhög, så det får bli reviret för att par sådanna, säkrast är väl att börja med 4 och låta dom para ut sig. Framme i hörnet som syns från båda hållen lägger jag massor av snäckor och Neolamprologus multifasciatus, jag börjar med 5 st. Jag utgår från att dom passar sitt revir noga men stör inte fiskarna i övriga karet som får lära sig att undvika den hörnan. Jag tror att dom kan skydda sina yngel mot övriga fiskar med hjälp av snäckorna. Sen kommer jag att ha någon Cyprichromis leptosoma, just "kipili" visade sig svår att få tag på så jag får ta någon sort som finns att tillgå. Det finns en del att välja på så jag kommer nog att hitta rätt, det blir i vilket fall någon av dom mindre arterna. Detta är väl det enda frågetecknet då jag läst rekomendationer på att man skall ha kar på minst 500 liter, men dom verkar snälla så jag försöker i allafall. Jag kommer att landa på 15-20 stycken att börja med.
                Då kommer jag att ha två revirfiskar med varsitt revir och en frisimmande art.
                Om det är något som känns helt fel i detta projektet så får ni gärna hojta, jag tar gärna kritik. Det jag funderar mest på just nu är om jag kan flåsa på med 3500 liter i timmen och om det är värt att köra leptosoma i 340 liters kar. Åsikter tack.
                MVH
                Magnus
                min zoon

                Kommentar

                • Tropfrog
                  • October 2002
                  • 8078

                  #9
                  Jag har läst och läst och läst. Nu vet jag vad det kommer att bli, men jag vill ha lite kommentarer.
                  Då till min slutliga idé:
                  Karet står i hallen i en avskalad hörna. När man går från hallen och in i vardagsrummet så rundar man karet. Karet står väldigt högt efterssom man ju står upp och tittar på det. Måtten har vi tagit innan 90*60*60. Belysningen har jag inte löst ännu men det blir säkert någon standardramp med aquarellerör.
                  Jag skaffar filtermatta och cirkulationspump i det inre hörnet. Jag har en pump som var planerad till saltprojektet som ger 3500 liter i timmen, det ger 10 ggr akvariets volym i timmen, för mycket? Om det inte funkar kan jag antingen strypa eller sätta i en mindre jag har liggandes. Jag har alltid satsat på överdrivna filtervolymer, det blir lättare så. Jag kommer att ha ca 20 liter blå filtermatta. De två täckta väggarna och även filterfacket kommer att kläs med billiga brun bakgrund. Jag kommer att ha fin strandsand från en icke nämnd badstrand i södra sverige. Till höger en stenpelare av smått kalksten från en icke namngiven processfabrik i södra sverige. Denna stenpelare går ända upp till ytan och sitter ihop med silikon. Vänster om den lägger jag en 20 kg kalksten och förbinder den med stenpelaren med ett litet rev. Jag har hört att Julidochromis regani "kipili" sällan lämnar en sådan stenhög, så det får bli reviret för att par sådanna, säkrast är väl att börja med 4 och låta dom para ut sig. Framme i hörnet som syns från båda hållen lägger jag massor av snäckor och Neolamprologus multifasciatus, jag börjar med 5 st. Jag utgår från att dom passar sitt revir noga men stör inte fiskarna i övriga karet som får lära sig att undvika den hörnan. Jag tror att dom kan skydda sina yngel mot övriga fiskar med hjälp av snäckorna. Sen kommer jag att ha någon Cyprichromis leptosoma, just "kipili" visade sig svår att få tag på så jag får ta någon sort som finns att tillgå. Det finns en del att välja på så jag kommer nog att hitta rätt, det blir i vilket fall någon av dom mindre arterna. Detta är väl det enda frågetecknet då jag läst rekomendationer på att man skall ha kar på minst 500 liter, men dom verkar snälla så jag försöker i allafall. Jag kommer att landa på 15-20 stycken att börja med.
                  Då kommer jag att ha två revirfiskar med varsitt revir och en frisimmande art.
                  Om det är något som känns helt fel i detta projektet så får ni gärna hojta, jag tar gärna kritik. Det jag funderar mest på just nu är om jag kan flåsa på med 3500 liter i timmen och om det är värt att köra leptosoma i 340 liters kar. Åsikter tack.
                  MVH
                  Magnus
                  min zoon

                  Kommentar

                  Arbetssätt...