Röd juvelciklid ägg!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fiskpinnen
    • January 2004
    • 89

    Röd juvelciklid ägg!!

    Mina Röda juvelciklider har lagt rom! De lade rommen på min back to nature bakgrund. Min fråga är när de kläcks? Ska man köpa en yngelkasse kanske? (jag ska naturligtvis låta dem kläckas först. eller?)
  • Kjell Nilsson
    • January 2002
    • 11

    #2
    Äggen kläcks efter ung. 2 dygn (beror på vattentemperaturen)Efter det tar det ungefär 4-5 dygn innan ynglen blir frisimmande.
    Du skall naturligtvis låta föräldradjuren själv vårda sin avkomma. Det är väl det som är det roliga med ciklider?

    Kommentar

    • Fiskpinnen
      • January 2004
      • 89

      #3
      Tack!

      Några andra tips? T.ex. matning, ljus etc. Äter cikliderna ungarna? (Förövrigt har jag bara en stor scalar som den enda andra stora fisken.)

      Kommentar

      • Kjell Nilsson
        • January 2002
        • 11

        #4
        Normalt beteende är att föräldradjuren vårdar sin avkomma och försvarar dem mot andra akvarieinvånare. Ibland händer det dock att nåt går snett och då kan ynglen eller äggen ätas upp av föräldrarna. Om du har ett väl inkört akvarie med lite alger så kan ynglen finna föda på naturlig väg de första dagarna. Det bästa är dock att ge dem nykläckt artemia. http://w1.315.telia.com/~u31506898 är adressen till min site om västafrikanska ciklider. Där kanske du kan finnna lite av intresse

        Kommentar

        Arbetssätt...