Yngel eller Stress.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • david elfving
    • August 2003
    • 404

    Yngel eller Stress.

    Hej...

    Jag är orolig för min rödzebra.
    Han/hon har gömt sig bakom en pump i ca 2 veckor nu.
    Han/hon blir inte jagad eller något annat i den stilen.
    Han/hon har nu precis för ca 3 dagar sen slutat äta och fått en liten dubbelhaka kan det vara yngel.
    Eller vad kan det vara den har ju gömt sig bakom pumpen långt innan hon/han fick dubbelhaka så är det en HON eller är det en stressad hon/han.
    mvh David
  • david elfving
    • August 2003
    • 404

    #2
    Jippi jag vet nog själv det nu, när jag sett HONAN tugga, det e yngel på gång.
    Ska bli kul mina första malawi yngel eftersom jag köpte alla mina fiskar som ungfiskar.
    Jag har även sett rödzebra hanen vibrera vid honan nu fast hon tuggar, e det vanligt?
    Och är det vanligt att 2 veckor innan tuggandet så gömer sig honan ex bakom min pump?
    På natten så kommer hon fram mera.
    Jag tror jag även kan se könskillnaden på mina oranga rödzebror.
    Hanarna har en vitare (inte lika orange) på rygg och analfenenorna.
    Stämmer det?
    Och är det jag skrivit om dess beteende "normalt".
    Svara Gärna!
    mvh David

    Kommentar

    • david elfving
      • August 2003
      • 404

      #3
      Nå...

      Vad säger ni?

      Stämmer min könskillnads förklaring?
      Är det vanligt att hanen vibrerar vid honan även när honan tuggar?
      Och varför har honan gömt sig ca 2 veckor innan hon började tugga?
      mvh David

      Kommentar

      • manta
        • December 2003
        • 147

        #4
        Hej

        En av våra rödsebra honor har också bosatt sig bakom en av pumparna, men det är våran andra hona som nu går och tuggar. Hannen vibrerar fortfarande vid allt och alla så det är bara normalt, tror jag.
        Men hon är mer framme än vad hon ligger och trycker sig bakom pumpen, hon har det som sin grotta om de blir skrämda, och sen så kommer inte våran kåtbock till hanne in där bakom för att han är för stor, hon vill kanske bara vara i fred från honom ibland.
        Vet inte om din könskillnadsteori stämmer, vad vi ser skillnad på våran ljusa hanne och våra honor är som sagt att hela hannen är ljusare och blekare i färgen än vad honorna är. Vet inte om det är så allmänt eller om det beror på att det är våran blå hanne som är den dominirande hannen av dem två och då inte låter den andra färga ut helt.
        MVH Markus
        - 320L-Malawi Akvarium
        - 222l-sydamerikanskt
        - 60l yngelakvarium
        http://malawiciklider.tk/

        Kommentar

        • Linus_W
          • January 2004
          • 39

          #5
          Hej david.
          om du har en hanne så är han nog inte orange överhuvudtaget, väldigt lite i så fall. Honorna är oranga medans hanarna oftast är benvita eller blåa.
          Härr kan du se skillnaderna på honor och hanar
          http://www.zoopet.com/akvarium/fisk_mer_bilder.asp?NR=95

          Kommentar

          • david elfving
            • August 2003
            • 404

            #6
            Okey tack manta nu fick jag svar på det jag ville.
            Tack du med linus men det förekommer (oftast vanligare) med att hanarna i affärerna också är oranga.
            Men det är väldigt ovanligt i malawi sjön där nästan alla hanar är blåa.
            Så jag har altså oranga hanar.
            Men jag har kollat med akvarielagret och dom säger också att på oranga hanar kan man ibland se skillnaden genom att hanens ryggfena är vitare.
            Och det stämmer i alla fall för mig.
            Så det är väl kanske rätt.
            Men Tack för alla svar.
            Och fler svar är välkommna.
            mvh David

            Kommentar

            Arbetssätt...