malawi..

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sezzan
    • October 2003
    • 108

    malawi..

    Om man startar ett akvarium med malawiciklider, finns det någon typ av stim fiskar man kan ha i. Eller är det malawi och ancistrus som gäller... Jag fick lite råd om vilka sorter man kan ha, kan man "blanda" dessa... Mer tips och råd mottages tacksamt..
  • heljis

    • June 2003
    • 1150

    #2
    Det finns vissa malawiciklider som är stimfiskar i det vilda, vilka arter det är kommer jag inte ihåg så här på rak arm. Har du ett relativt stort akvarium kan du ju skaffa ett "stim" på 5-10 individer med en liten ciklid, tex. Pseudotropheus saulosi som bara blir 7cm.
    Läs efter om den först bara, och se om du kan ha flera hannar i ditt akvarium. Hur bra de stimmar vet jag dock inte.
    Varför ska du ha ancistrus i din malawitank? Ancistrus kommer från sydamerika och gillar inte riktigt samma vattenvärden som fiskar från malawisjön gör. Är det för att du vill ha en algätare så behöver det inte nödvändigtvis vara en mal, många malawiciklider är växtätare och äter mycket alger.

    Hoppas det går bra för dig!

    Mvh. Martin
    Martin Heljedal

    They can kill us. But they can't eat us, that's against the law.

    Kommentar

    • sezzan
      • October 2003
      • 108

      #3
      Jag har två ancistrusar.. som jag gärna vill ha kvar.. Tyvärr är det inte aktuellt att ha fler än ett akvarie hos oss.. Nu har jag ett 70 liters avkarium.. Skulle nog få plats med ett på 100, 120 liter. Men sedan är det stopp.. Tills vi skaffat större.. Eller om man skall vänta tills des.. Men i allafall så är det bra att samlat på sig information...
      Malawisar skall väl ha ett speciellt ph värde?!?! Hur får man det?

      Det är faktiskt jättekul att lära sig nya saker..... Så mer information och råd....

      Kommentar

      • heljis

        • June 2003
        • 1150

        #4
        Ja, malawi ska ha ett speciellt pH-värde. I Malawisjön (såväl som i Tanganyika- och Victoriasjön) är vattnet väldigt alkaliskt och har högt pH-värde. Ett malawikar ska därför ha hårt vatten och ett pH på ungefär 8-9.
        Tyvärr så vill Ancitrusar ha ett lägre pH (ca 6-8) och mycket mjukare vatten. Å andra sidan är Ancistrus en väldigt tålig fisk.

        Har du läst på mycket om de fiskar du vill ha? Vad har du för pH- och kH-värde i kranen? Till 70 liter kan man inte ha så överdrivet många malawiciklider... Kanske 4-6 stycken.

        Det är bra att du tycker det är kul att lära dig nya saker, för det kommer du göra om du väl börjar sätta dig in i det!
        Lycka till.

        Mvh. Martin
        Martin Heljedal

        They can kill us. But they can't eat us, that's against the law.

        Kommentar

        • sezzan
          • October 2003
          • 108

          #5
          Jag hrm......... (skäms) att säga att jag har noll koll på ph el kh värdet.. Men jag vet att vattnet är mjukt här.. Det får bli nästa grej att införskaffa .. Låt oss säga att jag har mjukt vatten med ett lägre ph.. Hur gör jag för att få dem att trivas????

          Jag har haft akvarie i ca ett år nu och nu börjar man förstå allvaret i det plus att man börjar veta vad man vill ha.. En helhet så att säga. Just nu har jag mestadels platy... Det är väl där de flesta börjar kan jag tänka mig...

          Kommentar

          • malawi´n
            • August 2003
            • 1643

            #6
            Hej!
            Personligen så började jag med malawiciklder, mbunas
            I min trakt så har man ett högt pH på ca 8.5, så jag behöver inte tänka på att höja pH, däremot KH. jag vet inte hur väl insatt du är i vattenvärdena, men ju högre KH, desto mindre chans att PH förändras snabbt så att fiskarna dör. Jag höjer KH till ca 15, utan at PH för den delen förändras. alltså, jag tycker att man borde ha ett pH på 8.5 och ett KH på runt 15.
            Man får upp både KH och Ph med hjälp av bikarbonat. Hur mycket man ska ha i beror på hur mycket vatten man byter samt vilket pH man hade innan. Det är ex. svårare att höja pH om man redan har ett högt pH, än om man har ett lågt och vill höja det:/
            GLÖM INTE ATT ALLTID GÖRA ETT VATTENBYTE PÅ MINST 30% INNAN DU HÖJER/SÄNKER KH EL. PH!!!!
            Annars har du snart en hop döda fiskar i karet=(
            (jag tror att det är vanligast att kranvatten har högt ph och lågt KH samt GH, dvs. tvärtemot vad det brukar vara i naturen, dvs. alkaliskt och mjukt8)
            Hoppas att du förstod, ananrs fråga igen el. läs här på zoopet)

            Mvh Malawi´n
            Björn Forsberg

            Kommentar

            • bjurstrom
              • March 2003
              • 233

              #7
              Det funkar bra med ancistrus i malawiakvarium. Det har väldigt många i sina akvarium. jag också. De trivs bra.

              Andreas
              min sida på zoonen: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=264826

              Kommentar

              • sezzan
                • October 2003
                • 108

                #8
                ja... det blir nog till att sätta på sig läsglasögonen och läsa på riktigt ordentligt.. Det var visst inte lika lätt att skaffa sig malawi som jag trodde.. En bekant till mig har inte gjort något speciellt med vare sig ph el kh värdena.. Men man märker hur viktigt det är när man får svar på en fråga man ställer...

                Kommentar

                • sezzan
                  • October 2003
                  • 108

                  #9
                  Blandar man bikarbonat i vattnet? Vilka mängder?....

                  Kommentar

                  • david elfving
                    • August 2003
                    • 404

                    #10
                    vill du ha hårt vatten kan du annars bara skaffa dig lite kalksten.
                    Och det är ett + för kalksten finns det gått om i malawi sjön och mina malawi gillar att gnaga på kalkstenarna även om det kanske bara är alger dom tar bort.
                    Men ancistrus kan du skaffa för malawi är inte direkt effektiva på att plocka bort alger vilket däremot ancistrus är.
                    mvh David

                    Kommentar

                    • malawi cikliden
                      • December 2003
                      • 117

                      #11
                      hej
                      malawi cikliden

                      Kommentar

                      • HeléneJn
                        • November 2003
                        • 24

                        #12
                        Hej,

                        mitt pH i kranvattnet var 7,0 och kH var 4.


                        Jag hade i bikarbonat enl. den rekommenderade dosen i Ciklidboken av Ad Konings.
                        Vilken är 30g per 100l vatten.
                        Ett vattenbyte måste göra innan bikarbonaten tillsättes.

                        Mitt pHvärde steg till mellan 8-8.5 och kH till 12.

                        Lycka till!

                        Malawisar är de vackraste fiskar som finns. Jag har bara haft dem ca en månad, men min Ahlihona bär på yngel.

                        MVH HeléneJn
                        375-liter
                        1 par Ps salousi
                        1 Ahli-hona
                        2 st Rödzebra
                        4st Golden
                        1 jakobfreibergi eureka-hane
                        1par elongatus chewere
                        1st Ahli-yngel
                        3st Golden-yngel

                        222L Åledsakvarium
                        3st Blågurami
                        4st Guldgyrami
                        12st Kardinaltetror
                        1par Palettciklider
                        1st Praktbotia
                        2st randig Otocinclus

                        45-liters
                        10st neontetror
                        5st guppysar 2hanar 3 honor

                        50-liters
                        12 st Goldenyngel

                        Kommentar

                        • sezzan
                          • October 2003
                          • 108

                          #13
                          Då kommer frågvisa lilla jag igen.... Kalksten... Är det något man köper i zooaffären eller plockar man det ute i naturen?? Finns de i olika färger??

                          Kommentar

                          • Nils och Alva
                            • January 2004
                            • 145

                            #14
                            Det går fint att ha ancisturs i malawikar. har vi. och det hade min pappa och det har dom i affären där vi köper malawiciklider, och dom lever och frodas och blir stora under förutsättning att dom akn gömma sig, mbunas tex går ganska hårt åt deras fenor.

                            vad det gäller ph och kh så vet jag att iaf vattnet i södra sverige (läs skåne) är alldeles utmärkt., med ph mellan 7 och 8 och medelhårt.
                            Nils och/eller Alva
                            -------------------------
                            250 l Malawi + Ancistrus & Pleco

                            Kommentar

                            • Buckshot
                              • February 2003
                              • 456

                              #15
                              Ursprungligen skickat av sezzan
                              Då kommer frågvisa lilla jag igen.... Kalksten... Är det något man köper i zooaffären eller plockar man det ute i naturen?? Finns de i olika färger??
                              Dom finns i zooaffären och i naturen.
                              Jag tror att den mesta kalkstenen kommer från Danmark(Faxe) men om man kan åka dit och plocka själv är väl tveksamt?
                              Kalksten är vit.
                              Lilla Malawisjön finns i mitt vardagsrum.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...