Angående kliandet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • manta
    • December 2003
    • 147

    Angående kliandet

    Hej

    Ofta frågar folk (har gjort det själv) om beteendet att fiskarna kliar sig mot gruset eller stenar i akvariet. Folk undrar om de är sjuka eller inte och oftast svaras det att ciklider kliar sig då och då och om de inte gör det ofta så är det inget farligt, bara naturligt. Men det sägs aldrig då om hur mycket "då och då" är, är det att de kliar sig några gånger per dag eller kanske de kan klia sig några gånger per timma.
    Vad jag undrar är hur många gånger de får klia sig innan det slutar att vara normalt och över går till ett tecken på sjukdom.

    MVH Markus
    - 320L-Malawi Akvarium
    - 222l-sydamerikanskt
    - 60l yngelakvarium
    http://malawiciklider.tk/
  • imported_n/a
    • March 2003
    • 320

    #2
    Skitbra fråga kunde inte ställt den bättre själv,det där har faktiskt jag oxo funderat på..Sorry att du inte fick svaret du väntade dej av mej..
    M-L

    Kommentar

    • Lindgren
      • January 2004
      • 6

      #3
      Att dom kliar sig mot sanden/stenarna beror oftast på att det finns för lite salt i akvariet...tillsätt lite mera salt så ska ni se att det blir bättre :-)

      Kommentar

      • JR
        • April 2003
        • 2112

        #4
        jag skulle med vilja veta det.... inte hur man minskar det, utan när det övergår från myskli till mårintebrakli... =)
        --== Kan man inte fiska upp dem får man odla dem ==--
        http://www.skip.informatik.gu.se/~jr/akvarium/

        Kommentar

        • surfer
          • November 2003
          • 185

          #5
          heheh myskli mina prinsessor myskliar sig en hel del..

          Kommentar

          • Kalejdoskop
            • January 2003
            • 323

            #6
            Jag har (tyvärr) en del erfarenhet av vita prick och jag tycker det märks ganska tydligt när det börjar övergå till sjukdomskliande, för då kliar de sig flera gånger per timme. Myskliande inträffar inte så ofta vad jag har märkt, förutom när det gällde våra delfinciklider, de älskade att klia sig mot sanden!
            Akvarist - javisst!

            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=63796

            Kommentar

            • surfer
              • November 2003
              • 185

              #7
              Aj aj aj. Mina prinsessor kliar sig mot lavastenar t.om. men jag har inte sett några prickar på dem. De ser krya ut!!

              Kommentar

              • Kalejdoskop
                • January 2003
                • 323

                #8
                Du får hålla koll på de lite extra de närmaste dagarna då, jag vet inte riktigt hur det är med prinsessor och om dom gillar att klia sig mkt, men mina gjorde inte det vad jag minns! Hoppas det bara är myskliande iallafall =)
                Akvarist - javisst!

                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=63796

                Kommentar

                • Tant Nancy
                  • April 2002
                  • 5407

                  #9
                  Skulle tro att det där är olika för olika fiskar... I mitt sydamerika ser jag nästan aldrig att fiskarna kliar sig... det kan vara Siamensisen som gör nåt myskliryck... men då pratar vi om att jag kanske ser det en gång i veckan typ...
                  När jag har haft sjukligt kliande (pga av en nitrattopp)så har ju fiskarna lite mera desperat kastat sig mot stenar och botten... man har ofta kunnat se små sårskador på dem också... hur ofta??? Ja, om man suttit en timme vid karet så har nog alla med klåda hunnit göra minst ett desperat kast under den tiden...
                  MvH
                  Tant Nancy
                  www.gladafisken.aqualogen.se
                  Mitt fotogalleri
                  Dagbok
                  Min zoon

                  Kommentar

                  • JR
                    • April 2003
                    • 2112

                    #10
                    ok...antar att höga nitratnivåer kan få fiskarna att "klia" sig..de vill väll bli av med det äckliga som åker förbi gälarna hela tiden?
                    ser att mina malawi kliar sig lite..ska göra ett större vattenbyte än vanligt tror jag..eller så kanske det är dags att rensa förfiltren? =)
                    --== Kan man inte fiska upp dem får man odla dem ==--
                    http://www.skip.informatik.gu.se/~jr/akvarium/

                    Kommentar

                    • surfer
                      • November 2003
                      • 185

                      #11
                      idag såg jag hur mina prinsessor till och med kliade sig mot innerfiltret. verkade inte vara ett så kallat "myskli". men jag kan inte se några prickar på nån av dem, och i övrigt ser alla fiskar helt krya ut. läst att acistrusmalar kan vara en en indikator på nitrit i vattnet? lagt märke till att två av dem haft bleka tydliga fält på sig. gjorde ivf ett vattenbyte idag.. får se hur det artar sig.. haj haj

                      Kommentar

                      Arbetssätt...