Spottproblem!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Slin
    • January 2004
    • 53

    Spottproblem!

    Hej!
    Flyttade en malawihona(ps. zebra gold "kawanga")till ett mindre kar för 2 dagar sen. Fullt med kläckta yngel hade hon då i munnen. 2st spottade hon ut redan i litersmåttet som jag flyttade hon med. Dom har hon inte tagit tillbaka i munnen, men dom verkar må bara bra ändå.

    Så därför undrar jag varför hon inte spottar? För ynglen verkar helt färdigutvecklade iaf. Honan verkar vara ganska stressad.

    Är det nåt man kan göra för att påskynda det hela? "Tömma" honan tex? Och hur gör man isf då? Är rädd att antingen ynglen eller honan dör snart... (hon är ganskla mager)

    Snälla, kan nån kunnig svara på detta??
  • dolken
    • February 2003
    • 605

    #2
    sätt henne i en yngelkasse och ge aqutan vattenberedningsmedel det fungerar lungnande på fisken.sedan efter nån timme så borde den börja spotta yngel.
    inget akvarium längre har inte råd längre....

    Kommentar

    • dolken
      • February 2003
      • 605

      #3
      om det inte funkar så prova sätt henne ensam i ett yngel kar med 29graders värme i några dar det duger även med en 30l balja med en syrepump och värmestav.sätt först i sand eller grus ha ingen lampa på låt dagsljuset va belysningen.Du kan även prova ge mat en gång extra varje dag om den äter.
      inget akvarium längre har inte råd längre....

      Kommentar

      • Slin
        • January 2004
        • 53

        #4
        Jag har henne redan ensam i ett 75 liters yngelkar. Hon är ju helt svart i munnen, så det bör väl vara dags? Dom 2 ungarna hon spottade ut är ca 7-8mm.
        Kanske kan testa att byta lite vatten och hälla ner lite aquatan..

        Kommentar

        • dolken
          • February 2003
          • 605

          #5
          sätt bara agutan bytt inte vatten det stressar bara mer.är den mycket svart i munnen?
          inget akvarium längre har inte råd längre....

          Kommentar

          • dolken
            • February 2003
            • 605

            #6
            köp en bok om fiskarten där står det en massa bra grejer som är bra att veta eller ring djuraffärn dom vet direkt. Jag kan ha fel.
            inget akvarium längre har inte råd längre....

            Kommentar

            • Slin
              • January 2004
              • 53

              #7
              ok.
              jo, det är bara svart. man ser både i munnen och under hakan.
              med tanke på att dom andra 2 är helt friska, kan det inte vara risk för att dom som hon inte spottat dör så småningom?

              Kommentar

              • elinor
                • February 2003
                • 1323

                #8
                Att din malawi-hona är lite mager kan bero på att hon inte ätit under den tiden hennes barn finns i munnen.
                En av våra malawi-honor (Edwardi) hade yngel i munnen för någon vecka sedan men hade hon fått släppa ut dem när hon ville så hade vi aldrig kunnat "fiska" upp dessa små liv, har så mycket sten i karet. Vi tömde honan på yngel. Låter kanske hemskt men hon har inte tagit någon skada av min milda behandling.
                Vi håvade upp henne och redan där släppte hon ett par yngel, ca 1 cm långa. I yngelkaret så höll jag ner håven och pressade mycket försiktigt vid sidan av munnen vilket ledde till att hon öppnade den och de andra ynglen kom ut.
                Jag kan inte säga om detta sätt är rätt eller fel men våra fiskar har inte dött eller fått skador av vår ömma "förlossningshjälp".
                Varje gång jag hör ordet SPORTA måste jag tvätta munnen med choklad

                Kommentar

                • dolken
                  • February 2003
                  • 605

                  #9
                  det finns nog risk att hon dör också det är bara att hålla tummarna.om du vill så kan du prova peta i munnen med en tops väldigt försiktigt men det är inget att rekomendera men det kan ju rädda livet på henne.
                  inget akvarium längre har inte råd längre....

                  Kommentar

                  • Slin
                    • January 2004
                    • 53

                    #10
                    Tack så mycket för all hjälp!

                    Ska gå ner till stan och höra med akvarieaffärerna oxå.

                    Mer tips uppskattas alltid!

                    Kommentar

                    • dolken
                      • February 2003
                      • 605

                      #11
                      det är bara kul att kunna hjälpa
                      inget akvarium längre har inte råd längre....

                      Kommentar

                      • dolken
                        • February 2003
                        • 605

                        #12
                        berätta hur det gick sen! nyfiken
                        inget akvarium längre har inte råd längre....

                        Kommentar

                        • Slin
                          • January 2004
                          • 53

                          #13
                          ja va fasen... dom jag pratade med på akvarieaffärerna tyckte jag skulle avvakta, så då gör jag väl det. tills imorron ikväll iaf...

                          har hällt ner aquatan och lagt ner mer sten, men hon är fortfarande lika stressad. jaja, bara avvakta...

                          Kommentar

                          • Slin
                            • January 2004
                            • 53

                            #14
                            Igår kväll försökte jag att "tömma" honan, men inte ett enda(!)yngel spottade hon... Jaja tänkte jag, hon får väl gå med sina yngel tills hon kolavippar...

                            Men men, ikväll när jag kom hem från jobbet så hade spottat några ungar iaf. Det går framåt, men det tog ett tag.

                            TÅLAMOD krävs!

                            Kommentar

                            • dolken
                              • February 2003
                              • 605

                              #15
                              kul att det går bra! hur petade du ut dom? ha det
                              inget akvarium längre har inte råd längre....

                              Kommentar

                              Arbetssätt...