röd juvel ciklid / ungar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Renner
    • December 2003
    • 4

    röd juvel ciklid / ungar

    Hej,

    Jag har fått mina röda juvelciklider att leka, nu har dom en massa ägg/yngel i en grop i sanden i akvariet.
    När ska man ta ungarna åt sidan (om man nu ska göra det) ?
    Vad matar man ungarna med och vilka förutsättningar ska man ge dom ?
    mvh
    Thomas
    Thomas
  • ssm6sky
    • September 2003
    • 61

    #2
    Jag skulle matat med nykläckt ARTEMIA för att når ynglen blir större övergå till krossade flingor. Jag tror att om det är första kullen så är det nog bäst att låta ynglen gå med föräldrarna så länge som möjlit, du kanse förlorar dom flesta ynglen men vid nästa lek så blir föräldrarna mycket bättre yngelföräldrar.
    540l VF Etroplus Suratensis

    Kommentar

    • Lindgren
      • January 2004
      • 6

      #3
      När jag hade fått yngel första gången gav jag dom flingor samt räkmix....och det funkade kanon.Har nu fullvuxna "yngel" som mår prima! Lycka till!

      Kommentar

      • JR
        • April 2003
        • 2112

        #4
        de är rätt tuffa när de leker & väldigt aktiva att vakta sina yngel..du kan låta ynglen gå kvar hela tiden typ om du har stort kar så de får plats när de blir större =)
        --== Kan man inte fiska upp dem får man odla dem ==--
        http://www.skip.informatik.gu.se/~jr/akvarium/

        Kommentar

        • Fiskpinnen
          • January 2004
          • 89

          #5
          Jag är i samma sits. Mina har nu vaktat sina rom i en dag precis. Jag har funderat på om jag ska köpa en yngelkasse och "barnmat". Men det man hör här så verkar de klara sig bra utan. Man vill ju gärna att en kanske två ska överleva och växa upp och bli stora. Vad jag har hört blir de frisimmande efter 4 dagar. Då kanske man ska fånga in ett par i yngelkasse. Om det finns några överlevande då förstås.

          Kommentar

          • Fiskpinnen
            • January 2004
            • 89

            #6
            Så var det slut på det roliga. Rommen finns inte längre och inga yngel syns till.

            Kommentar

            • Kjell Nilsson
              • January 2002
              • 11

              #7
              Det kan vara så, fiskpinnen att äggen kläckts och ynglen flyttats till en undanskymd plats någonstans. Hur beter sig dina föräldradjur?

              Kommentar

              • Fiskpinnen
                • January 2004
                • 89

                #8
                De beter sig som vanligt, altså innan leken. Men jag vet att hon har flyttat ägg till en annan grop. Så de kan ju ligga där bland stenarna, jag har ju grova stenar i mitt kar. Nån stackare kanske ligger där. =)

                Kommentar

                Arbetssätt...