Vackraste färger?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • malawi´n
    • August 2003
    • 1643

    Vackraste färger?

    Hej!
    Jag har ett par mbunas. Då undrar jag hur man kan göra för att få dem att visa sig i sina vackraste färger? Vilka foder är bäst för detta, ska man ha så kallat malawi-salt i mm. Alla förslag och tankar eller idéer välkomnas med öppna armar=)

    Mvh Malawi´n
    Björn Forsberg
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Det är som regel bara hanarna som har vackra färger, och ofta är det bara den dominerande hanen, kungen i akvariet, som färgar ut helt. Salt, foder etc spelar mycket mindre roll för utfärgningen än fiskens sociala status.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • imported_n/a
      • December 2003
      • 163

      #3
      det där fodret som man kan vinna här på zoopet står det ska hjälpa fisken att färga ut.

      Kommentar

      • malawi´n
        • August 2003
        • 1643

        #4
        Det där med den dominanta hanen har jag förstått. Jag tänkte bara om det fanns ngt knep att få honom att färga ut ännu mera?
        JO, foder med astaxanthin eller vad det heter har jag, både som torrfoder och i räkmix=) Kan man göra så att man varje vecka vid ett vattenbyte häller i lite salt, så att deras slem på kroppen skyddar mera?

        Mvh Malawi´n
        Björn Forsberg

        Kommentar

        • grimreaper
          • December 2003
          • 40

          #5
          till malawi kan du räkna ca 1 dl grovsalt utan jod per 100 liter.
          men tänk på att lösa upp saltet i vatten innan du häller i det i karet.
          720, 110, 95.
          / Johnny

          Kommentar

          • malawi´n
            • August 2003
            • 1643

            #6
            Kan plecostomus skadas av salt?
            Provade att hälla i en halv deciliter per 200 liter när en av mina ciklider hade fenröta. I kombination med saltet och bra foder samt lugn miljö så försvann alla tecken på sjukdomen, fenen växte ut. Så jag tycker att det är bättre att medicinera med salt en gång först, så slipper de stressas utav en medicin=)

            Mvh Malawi`n
            Björn Forsberg

            Kommentar

            • Oscar Cederqvist
              • November 2002
              • 6546

              #7
              Jag har inte märkt att Pleco'n tar illa av salt. Det där med att alfa hanen är utfärgad stämmer inte helt, i alla fall inte hos Röd Zebra där den största hanen oftast är blekare än de andra. Annars är det som vanligt, rent vatten, rätt värden och en allsidig kost och bra inredning.
              Oscar Cederqvist

              Kommentar

              • grimreaper
                • December 2003
                • 40

                #8
                pleco´n tar ingen skada av salt alls dom tål mycket.
                720, 110, 95.
                / Johnny

                Kommentar

                • malawi´n
                  • August 2003
                  • 1643

                  #9
                  Exakt. Min största rödzebra är inte alls mest utfärgad, även fast han är den största av dem, är han mest "blekast"...

                  Mvh Malawi´n
                  Björn Forsberg

                  Kommentar

                  Arbetssätt...