Tuggande honor?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jessis
    • December 2003
    • 9

    Tuggande honor?

    Jag är nybörjare och ställer kanske dumma frågor nu men jag har några frågor:
    1. Hur ser man att en hona tuggar?
    2. Kan en hona som tuggar äta fling-foder?
    3. När ska man sätta över en tuggande hona till yngelkaret?
    4. Ska man låta hona gå kvar i yngelkaret efter hon har spottat ut yngeln för att hon ska växa till sig?
    5. Kommer hon då att ge sig på yngelna och käka upp dem?

    Tack på förhand, för att ni tar er tid att svara på frågorna...


    Mvh Jessis
    Good looking!
  • doohan
    • February 2003
    • 262

    #2
    Honan ser ut som hon tuggar då hon sköljer sina ägg i munnen, hon gör flera snabba käkrörelser ser ut ungefär som när vi gurglar omkring vårt munskölj med stängd mun. Nej honan brukar inte äta flingfoder om hon har ägg i munnen. Det brukar synas tydligt om hon simmar mot maten men väjer i sista sekunden utan att ta maten. Sedan brukar tuggande honor bli lite mer skygga och håller sig mer för sig själv. Jag brukade vänta ca 2 veckor innan jag flyttade honan till ett spottkar. Dom verkade mindre villiga att spotta ut äggen/ynglen när dom "ruvat" dom längre.

    Svar ja! Låt honan går kvar med ynglen och äta upp sig. Annars kanske hannen leker med henne igen och har hon inte käkat på 3 veckor är risken stor att hon dör av svällt. Jag brukade låta henne gå kvar en vecka ungefär. Har inte sett att dom gett sig på sina egna yngel såsom många vanliga sällskapsfiskar kan göra. Jag skall dock inte påstå att det inte kan ske, men malawiciklider leker som regel konstant och du lär snarare få problem att bli av med fiskarna, än att få tillräckligt många nya yngel
    Mvh Ronney

    Kommentar

    • Jessis
      • December 2003
      • 9

      #3
      Tack så jätte mycket för ett snabbt och beskrivande svar!

      Tack!

      Mvh Jessis
      Good looking!

      Kommentar

      • Lindgren
        • January 2004
        • 6

        #4
        Hur länge tuggar en röd zebra hona vanligtvis? Min har tuggat i ca14 dagar nu...blir ju lite orolig när hon inte äter på så länge
        :]

        Kommentar

        • JR
          • April 2003
          • 2112

          #5
          min golden käkade inte på över 4 veckor när hon tuggade, men ändå jagade hon bort de som kom inärheten i slutet hur lätt som helst.. hon mår toppen nu & blev bara lite smalare..fast hon käkakde upp sig på ett kort tag efter att hon spottat.
          --== Kan man inte fiska upp dem får man odla dem ==--
          http://www.skip.informatik.gu.se/~jr/akvarium/

          Kommentar

          Arbetssätt...