Skulle detta Malawi-kar funka bra!?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tricella
    • October 2002
    • 1052

    #16
    3+7 RödZebra
    3+7 Afra Edwardi
    5-6 Blå Delfin
    5-10st av någon annan mindre art. Dock inte Auratus!
    Väl häftigt råd att ge när Delfinerna blir ganska stora. En annan sak man skall ha i åtanke med Delfiner är att (även) honor är ganska hårda sinsemellan...

    Förslaget som Aquarium Malawi gav innebär 30-40 fiskar i ett 375liters och det anser jag vara på tok för mycket när t ex 5-6 Delfiner ingår. Nej...

    Jag håller absolut med om att just Aquarium Malawi har ett gott rykte.

    Kommentar

    • Jonas.E
      • May 2003
      • 199

      #17
      jag tycker att du skall skippa auratusen och delfinenrna. kör på goldens och copadichromis som ersättare, jag hade venustus i ett 540 och de terroriserade akvariets innvånare. Den enda som hade en syl i vädret i det akvariet var en grym melanochromis johanni, en släkting till auratusen, och den var riktigt elak.

      jag säger: copadichromis eller protomelas och goldens. Aulonocara klarar sig nog inte med de andra firrarna enligt mina erfarenheter.
      Mvh Jonas

      Mbuna Rocks

      Kommentar

      • Datate

        • August 2003
        • 620

        #18
        Ursprungligen skickat av Tricella
        3+7 RödZebra
        3+7 Afra Edwardi
        5-6 Blå Delfin
        5-10st av någon annan mindre art. Dock inte Auratus!
        Väl häftigt råd att ge när Delfinerna blir ganska stora. En annan sak man skall ha i åtanke med Delfiner är att (även) honor är ganska hårda sinsemellan...

        Förslaget som Aquarium Malawi gav innebär 30-40 fiskar i ett 375liters och det anser jag vara på tok för mycket när t ex 5-6 Delfiner ingår. Nej...

        Jag håller absolut med om att just Aquarium Malawi har ett gott rykte, men rådet var lite väl häftigt enligt min smak...
        Tanken han hade var att man köper 5-6 Blå delfin och sedan plockar bort så att man har 1+2 när dom blir "vuxna".

        Hans argument var att Malawi alltid mår bäst om dom får konkurrens om mat och utrymme. Att ha för lite fisk i karet var betydligt mer negativt för fiskarna än att ha förmycket. För lite fiskar ansåg han ge skygga och ej välmående fiskar, även om dom givetvis inte skulle ta direkt skada av det. I naturen påstår han att dom lever mycket tätt och att det ständigt är en kamp om att få föda och boplats.
        Det stora antalet fisk i karet skulle gynna fiskarnas naturliga instinkter...dvs kriga om mat och kriga om grottor...

        Han såg inget problem i Blå Delfin då dessa var lugna och sällan störde/stördes av små Malawisar.

        Detta var ju bara HANS åsikter...något ligger det säkert i det, men hur mycket?
        MVH /Erik

        "Allting löser sig, frågan är bara när och hur..."

        Besök gärna http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=104121

        Kommentar

        • Tricella
          • October 2002
          • 1052

          #19
          Hans argument var att Malawi alltid mår bäst om dom får konkurrens om mat och utrymme. Att ha för lite fisk i karet var betydligt mer negativt för fiskarna än att ha förmycket.
          Det där håller jag med om...och så visste jag ju inte av ditt inlägg att det var ämnat att sålla ur några Delfiner efter en stund. Nu tror jag inte att Delfiner trivs speciellt bra tillsammans med livliga Mbuna i en 375:a, men det är min åsikt efter mina erfarenheter. De klarar sig dock bättre med Mbuna än t ex Aulonocara eller Protomelas...som sagt..enligt mina erfarenheter.

          Kommentar

          • Datate

            • August 2003
            • 620

            #20
            Alla erfarenheter är bra erfarenheter...eller hur det nu brukar heta =)

            Han är ju säljare, så han vill ju säkerligen sälja fisk...sen hur mycket han tar i för att få sälja mer fisk har jag ingen aning om. Kanske massor...kanske lite...kanske ingenting
            MVH /Erik

            "Allting löser sig, frågan är bara när och hur..."

            Besök gärna http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=104121

            Kommentar

            • Tricella
              • October 2002
              • 1052

              #21
              Han tar nog i ungefär lika mycket som vinstmarginalen 20-40%...

              Fint akvarium Datate!!

              Kommentar

              • Datate

                • August 2003
                • 620

                #22
                Hehe...mycket möjligt Fast jag hoppas inte killen rekommenderar mer än att han tror att fiskarna skall må bra när han sålt dom...skulle vara tråkigt om han vore SÅ "pengakåt"...

                Tackar tackar får man säga!
                MVH /Erik

                "Allting löser sig, frågan är bara när och hur..."

                Besök gärna http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=104121

                Kommentar

                • Zaphi
                  • November 2003
                  • 724

                  #23
                  Datate: Klart att du KAN ha delfinerna! Gör det om du känner så. Men min erfarenhet säger att de oftast inte leker i ett sånt kar, där de inte får lugn och ro.

                  Akvaristik är ingen exakt vetenskap, man kan följa vissa råd och tips, men i slutändan är det ditt exprimenterande och din fingertoppskänsla som gäller.

                  Saludos,
                  Zaphi
                  www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                  Kommentar

                  • Nils och Alva
                    • January 2004
                    • 145

                    #24
                    Jag är ingen expert, men i vårt 250 kar går det två unga delfiner med fyra fullvuxna auratus och det verkar fungera exemplariskt.
                    Nils och/eller Alva
                    -------------------------
                    250 l Malawi + Ancistrus & Pleco

                    Kommentar

                    • nynick
                      • January 2004
                      • 165

                      #25
                      40 malawis i ett 375 liters blir inget problem...du maste antingen overbefolka eller bara ha typ 5 fiskar...annars sa blir det latt dods fall. Skot bara vatten byterna ordentligt! Jag har haft Delfiner ihop med alla sorters Mbunas inkl. Auratus och aldrig haft nagra problem fast det maste sagas att mitt kar var ganska hogt och delfinerna var fullvuxna nar dom kom.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...