Västafrikakombination i 290liter!?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Datate

    • August 2003
    • 620

    Västafrikakombination i 290liter!?

    Kommer ändra om lite i mina kar efter nyår, och tänkte flytta mina sällskapsfiskar från min 375´a till mitt 290.
    Men då jag redan har Thomasi och Palett (Nigeria Red) så börjar jag fundera lite på att göra en halvbiotop istället. "Slänga ut" mina Citrontetror och Scalarer och istället skaffa Lejonhuvudciklid och Röd Juvelciklid. Samt istället för Citrontetra kanske ha Kongotetra.

    Vad tror ni om denna kombination av ciklider?

    Det jag är lite orolig över är den röda juvelcikliden som tydligen skall kunna vara ganska hård å elak. Visserligen brukar mina paletter och thomasi smälla på varandra ganska frenetiskt när båda har yngel sammtidigt, men dom är ju ganska klena och ofarliga för varandra, så det verkar mer vara hotfulla skrämmselattacker än rena dödsstötar...

    Har läst att vissa utan problem lyckats ha sina paletter tillsammans med juvelciklider, men jag är lite tveksam. Sammtidigt är det just lite "större´och aggresivare" ciklider jag vill ha, och då passar ju juvelcikliden relativt bra, även om den inte bör bli så himla mycket större än min paletthane.

    Någon som har några synpunkter på en sådan blandning.

    Förutsättnignarna är ju dock att det skall vara ett par av varje art, dvs 8st ciklider.

    Kanske skall tillägga att karet på 290 liter är lite specialbyggt å har måtten 120x60x40 där detär 60cm djupt och 40cm högt. Lite större bottenyta än normalt med andra ord.

    Skulle även vilja ha förslag på hur man skulle kunna inreda ett kar för denna form av fiskbesättning, samt hur belysning och filtrering bör avpassas.
    MVH /Erik

    "Allting löser sig, frågan är bara när och hur..."

    Besök gärna http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=104121
  • Tom
    • January 2004
    • 3

    #2
    Har ikke prøvd denne kombinasjonen selv men holder på å lage en vest afrika biotop i mitt 375 liters akvarium.

    Tenkte selv og ha:
    1-2 par palett
    2-3 par thomasi
    1 par juvel
    +evt Lejonhuvudciklid og andre ikke-ciklider fra vest afrika.

    Hadde vært interessant om du kunne fortelle noe om dine erfaringer med dette oppsettet.

    Det viktige her vil være at du har nok med bunnplass siden disse artene holder seg på bunnen. En del huler, røtter og steiner, samt ett tett plantet akvarium er nok også nødvendig. Dette vil gjenskape deres naturlige miljø og vil også gjøre at fiskene får et mer avgrenset territorium. Flate steiner til thomasi og juvelciklidene kan også være en fordel.

    Håper du forteller litt om hvordan dette har gått i ditt akvarium. Så fort jeg får startet opp kommer jeg til å fortelle litt om mine erfaringer. Særlig angående juvelcikliden med andre fisker. Hvis du har hemichromis lifalili eller hemichromis cristatus er disse blant de minst aggressive av juvelciklidene men likevel aggressive nok

    Ellers vil jeg anbefale boken,
    "Cichlids from West Africa, A handbook for their identification, Care and Breeding. Horst Linke, Dr. Wolfgang Staeck."
    Denne dekker det aller meste innenfor ciklider fra vest afrika, men det står lite om hva som passer sammen i et akvarium av moderat størrelse.
    Mvh Tom

    Kommentar

    Arbetssätt...