Ilsken Paletthona!!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mavve
    • August 2003
    • 283

    Ilsken Paletthona!!!

    Hej!

    Jag har ett palettciklidpar som hade så trevlig samvaro så vid sin kokosnöt. Plötsligt så har honan blivit milt sagt aggressiv mot hanen. Han får inte längre närma sig deras revir - får sig en bra omgång när han gör det... Är det yngel på väg? Jag trodde att de hjälptes åt med vårdandet, så jag tycker inte beteendet som stämmer?? Jag vill inte störa, så jag har inte lyft på nöten och kollat om där är rom.

    En rolig parantes är att en paletthona som går själv nu gör sitt yttersta för att han ska vänstra nu när han är utsparkad hemifrån....ha ha... han har det inte lätt

    Någon som känner igen beteendet??

    // Martin
  • Osiris
    • October 2003
    • 33

    #2
    Hejsan!

    Har du några andra fiskar i akvariet?

    Kommentar

    • knutte
      • November 2003
      • 135

      #3
      <font color="red"><b>hej !!!!</b></font id="red">

      <font color="black">det kan bero på att hannen ej e skönsmogen för så var mina som jag hade för länge sedan ... honan blev könsmogen före hannen o då var hon aggresiv kan jag lova=(</font id="black">
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=152598

      Kommentar

      • mavve
        • August 2003
        • 283

        #4
        Knutte - du kan se övriga fiskar i min signatur

        Osiris - De har kommit överens alldeles utmärkt under den dryga månad jag har haft dem, så det är tveksamt att det är därför. Uppvaktningen verkar ha fungerat med skakande och inbjudning i nöten mm.

        Kommentar

        • Osiris
          • October 2003
          • 33

          #5
          Om dom har rom elr yngel och dom inte har några andra fiskar i akvariet som dom inte kan jaga så kan dom jaga varandra.

          Kommentar

          • mavve
            • August 2003
            • 283

            #6
            Ok - deras behov av att jaga brukar tillfredsställas av andra fiskars besök i deras revir, så det lär inte vara det

            // Martin

            Kommentar

            • mavve
              • August 2003
              • 283

              #7
              Är det ingen annan som varit med om fenomenet? Jag kanske bara fått tag på en hona som utvecklat ett ilsket sinne med tiden...?

              // Martin

              Kommentar

              • mavve
                • August 2003
                • 283

                #8
                Ikväll fick jag svaret på min fråga!! Nu var hon ute med de små.. .

                Genast uppenbarar sig nästa fråga - <b>Vad</b> matar jag de små med och <b>hur</b> lyckas jag få maten till dem i ett 300l kar?

                // Martin

                Kommentar

                • JR
                  • April 2003
                  • 2112

                  #9
                  jag kör en spruta med en lång smal slang på, suger upp det jag ska mata med i sprutan & kan spruta ut det på bebisarna.. jag matar bara med levande artemia när de är små..
                  --== Kan man inte fiska upp dem får man odla dem ==--
                  http://www.skip.informatik.gu.se/~jr/akvarium/

                  Kommentar

                  • mavve
                    • August 2003
                    • 283

                    #10
                    Ursprungligen skickat av JR
                    jag kör en spruta med en lång smal slang på, suger upp det jag ska mata med i sprutan & kan spruta ut det på bebisarna.. jag matar bara med levande artemia när de är små..
                    Fastnar inte delar av artemian i slangtransporten då? Jag menar att när du tryckt sprutan i botten så har i alla fall delar av artemian precis lämnat sprutan och hamnat i slangen och inte nått ut till ynglena?

                    // Martin

                    Kommentar

                    • darkside
                      • November 2003
                      • 165

                      #11
                      Isf kan du ju suga upp lite akvarievatten o rensa ut dom med

                      Kommentar

                      Arbetssätt...