Hästnos

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • olof
    • July 2002
    • 445

    Hästnos

    Hej

    Har vissa funderingar på att flytta mina sydamerikaner till något större i framtiden och då bygga om mitt 250 l till Tangayika akvarium. Princessan av burundi är då given, min fråga här är: Om man köper vildfångade fiskar, hur många bör man köpa.

    Vidare gillar jag hästnosarna. Efter att ha kollat igenom lite butiks- och grossist- lagerlistor på nätet slår det mig att vildfångade fiskar oftast finns med men sällan odlade. Är denna fisk extremt svårodlad? Den verkar förövrigt ha lite anorlunda krav. Är den svår att hålla, är det nån som har erfarenhet av denna fisk som kan ge lite information. Hur många fiskar skulle man köpa och skulle de kunna gå med prinsessorna i 250 liters akvariet.

    Tips på andra medinvånare emottages tacksamt.

    Vid inredning hade jag från början tänkt använda krit(kalk)sten. Denna är ju helt vit och jag läste på tråden om prinsessor att dessa kan bli lite bleka mot en vit bakgrund. Vad kan man ha för sten istället? Här emottages framförallt budget förslag med stor tacksamhet.

    Slutligen undrar jag om någon har ett sjyst akvarium runt 300 liter med ställning att skänka bort så att jag kan börja göra verklighet av mina färskaste akvarie drömmar.

    Mvh

    olof



  • murdoc
    • February 2002
    • 83

    #2
    Hästnosarn brukar vara gannska svår odlade för att efter att honan har ruvat ungarna i i munen och att det blir hanens tur kan han föväxla det med mat och äter upp alla yngel så kan det vara med odlade men jag vet inte hur det är med viltfångade.....sen är de gannska svåra att ha så det kan ju bero på de också..
    Jag tror nog att det är nog med ett par VF prinsessor för dom kommer garanterat att vara fler efter några veckor........Har själv ett par VF prinsessor i mitt akvarium och ett par VF jullar och båda har fått yngel......men jag vet inte om Hästnosar och Prinsessor är en så bra kombination för sesorna kan vara mycket aggresiva.....

    Kalksten gör ju ph mycket bra för Tanganyika ciklider men jag vet inte att om dom blir bleka av det.....själv har jag en vit sand och Bohusgranit.....om du ska ha hästnosar ska du bara tänka på att inte ha för vassa stenar som t.ex lavasten....Annars är det bara att plocka sten i naturen..

    Philip
    Philip
    http://hem.passagen.se/vaaf/index.htm

    Kommentar

    • blaps
      • February 2002
      • 153

      #3
      Jag har då inte gjort något speciellt med mina hästnäsor (förutom bra drag i pumparna) och dom leker hela tiden. Det som däremot verkar lite bökigt är att få ynglen att överleva mer än nån månad eller två. Nånting är det som händer för alla försvinner mer eller mindre på en gång efter ett tag. Innan det verkar dom hur pigga som helst och äter bra. Någon enstaka större kan man dock se ibland så möjligen är det helt enkelt så att dom flyttar ifrån den lilla högen med småsten och ger sig ut i stora världen och det är därför jag inte ser dom (och många nog stöter på hungriga medinnevånare).

      Är det någon som har tips om detta så emottages det tacksamt (tänker dock inte plocka upp ruvande hanar/honor, det är emot mina principer).

      Anledningen till att dom inte finns att få tag på odlade tror jag har att göra med att dom är så pass billiga vildfångade (om jag förstått det rätt så är dom väldigt vanliga och lever ju på grunt vatten så dom är nog lättfångade) och relativt inproduktiva även om man får ordnig på odlingen, så det lönar sig nog helt enkelt inte att odla dom. Kan tänka mig att dom är knepiga att få att trivas utan massa sten dessutom, vilket väl lär försvåra rationell odling.

      Fridens liljor,
      <b><font color=red>Klas</b></font id=red>
      Fridens liljor,
      <b><font color=red>Klas</b></font id=red>

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Hej,
        Anledningen till att hästnosar är så pass ovanliga odlade i handeln har nämnts ovan - dels att de vildfångade är relativt billiga och dels pga att de är så pass svårodlade.
        Som nämts ovan leker de ganska lätt men överlämnandet av ynglen verkar ofta klicka och dessutom verkar ynglen ha svårt att klara sig. Varför det är så kan man ju spekulera i, men i deras naturliga miljö lever de bland en massa småstenar på mycket grunt vatten (ynglen på bara någon decimeters djup). På mycket grunt vatten är vattnet extremt syrerikt och dessutom finns det mycket alger på stenarna. Så kanske skulle man lyckas bättre om man kunde erbjuda dem en liknande biotop. På den tiden jag importerade fisk hade jag hästnosarna i akvarium som bara var 20 cm höga och hade en mycket kraftig cirkulation (10 ggr akvariets storlek per timma). Om jag inte gjorde på detta sätt hade de svårt att klara sig den första tiden. Efter några veckor gick det att förflytta dem till "normala" akvarier med normal cirkulation. Kanske är det en liknande miljö som behövs för att man skall kunna odla dem mer framgångsrikt än vad som görs idag?

        Så tillbaka till dina andra frågor - jag tycker att det går alldeles utmärkt att hålla hästnosar ihop med prinsessor. Andra lämpliga akvariekamrater kan vara Julidochromisar och Snäckskalslekare.
        Om jag hade köpt VF prinsessor hade jag satsat på två par om akvariet är så pass stort som 250 liter, alternativt hade jag köpt 5-6 små yngel.
        Av hästnosarna hade jag skaffat 6-7 (max. 2 hanar) - se till att det finns massor av stenar i mindre storlek på akvariets botten så att det finns rikligt med gömställen.

        Inredningsfrågan beror ju lite på vilka fiskar du slutligen bestämmer dig för. Vilken färg man väljer är ju mycket en smaksak, själv föredrar jag en inredning som så mycket som möjligt liknar den ursprungliga och då passar ju inte vita stenar och vitt grus in, eller rosa eller gredelin eller vad man nu föredrar, men fiskarna bryr sig i regel inte så mycket om detta så det är väl upp till en själv.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell

        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • olof
          • July 2002
          • 445

          #5
          Hej!

          Nu känner jag mig mer informerad. De här hästnosarna verkar ju
          rätt komplicerade, jag har också läst någonstans att de hålls bäst parvis, information och desinformation som vanligt när det gäller vår hobby. Lite av tjusningen med akvariehobbyn egentligen.

          Mycket sten i akvariet verkar vara bra. Hur Mycket/tunga stenar tål egentligen ett akvarium? Kan det vara möjligt att silikona fast utskutande klipphyllor på bakrutan utan att denna brakar samman av tyngden/vattentrycket? Någon som har ideer om detta?

          Kan växter vara något att tänka på i ett sånt här akvarium? Valisneria är väl det som passar bäst i sånna fall?

          ett "kraftpaket" på 1200l/h, är det lagom eller är det bättre med ännu mer cirkulation?

          Julidochromis arterna, är de olika svåra att hålla, vilken är i sånna fall lättast att ha främst med tanke på att de verkar ganska territoriella.

          Tack för alla svar föresten!





          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #6
            Hej igen,
            "..de hålls bäst parvis, information och desinformation som vanligt när det gäller vår hobby."
            Nja, alla har vi ju olika erfarenhet och min är att det funkar bättre med en liten grupp av max. 2 hanar och flera honor. Så har det funkat bäst för mig, men de som rekommenderar parvis gör det ju utifrån vad som funkat bäst för dom och ingen av åsikterna kan man väl därför kalla för desinformation.

            "Hur Mycket/tunga stenar tål egentligen ett akvarium?"
            Förutsatt att akvariet står helt i lod, att HELA bottenrutan har stöd, att man har en frigolitskiva under gruset och stenen i akvariet, så tål bottenglaset nästan hur mycket som helst. Men helt klart så minskar slarvmarginalen ju mer stenar man lägger i.

            "Kan det vara möjligt att silikona fast utskutande klipphyllor på bakrutan..."
            Mycket stor risk att det blir en brytning i bakrutan och då krävs det en ytterst liten tyngd för att bakrutan skall spricka. Inget jag rekommenderar.

            "Kan växter vara något att tänka på i ett sånt här akvarium?"
            Ja varför inte - vallisneria, javaormbunke, crinum och anubias funkar rätt bra.

            "Ett "kraftpaket" på 1200l/h, är det lagom eller är det bättre med ännu mer cirkulation?"
            Det räcker utan tvekan för att hästnosarna skall klara sig och leka, däremot är det väl långt ifrån säkert att det räcker för att ynglen skall klara sig.

            "Julidochromis arterna, är de olika svåra att hålla, vilken är i sånna fall lättast att ha främst med tanke på att de verkar ganska territoriella."
            Nja det är väl så att de större (i kraft av sin storlek), dvs regani och marlieri är något tuffare.
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell

            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • olof
              • July 2002
              • 445

              #7
              Hej!

              Tack för alla svar. Det där med klippavsats har jag halvt gett upp. Man får så mycket infall och ideer. Jag har dock andra fräna inredningsideer på G.
              Tänkte fråga (trots att det redan besvarats, tack murdoc) om det inte kan gå att ha lavasten till hästnosarna (med förhoppningen att murdoc blir motsagd). Jag vill givetvis inte ha material i akvariet som skadar fiskarna, jag har bara en ny idee och vill ha mer synpunkter innan jag sågar den. Min nya idee bygger nämligen på att bygga en avsats på bakrutan av glas och täcka denna med lavasten (=låg vikt och relativt lågt pris, dessutom är lavastenen bearbetnuingsbar med tex vinkelslip).
              Detta är ju inte inrednings rubriken men min grundfråga är:

              -Kan man inte låta hästnosarna beta på lavasten?



              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48148

                #8
                Hej igen,
                "Tyvärr" tänker jag inte säga emot murdoc utan håller med om att lavasten inte är speciellt lyckat till hästnosar, utan stenarna kommer att bli för vassa för att gå och beta på.
                Överhuvudtaget är jag lite skeptisk till speciellt den lavasten som har en massa håligheter eftersom de verkar ge rätt mycket ögonskador på alla slags fiskar.
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell


                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • olof
                  • July 2002
                  • 445

                  #9
                  Hej Kjell!

                  Tack för snabbt svar.

                  Jag får tänka ut något annat. Lava sten är ju väldigt vasst, vildfångade fiskar har ju ofta en tendens att panika och simma på saker mer än odlade oxå.

                  Hmm...

                  Får fundera ut nån annan lösning...

                  Förslag emottages...Liksom ett sjyst begagnat akvarium...

                  Mvh

                  olof

                  Kommentar

                  • Annika
                    • January 2002
                    • 2518

                    #10
                    Hej Olof!

                    Jag har blästrad hålsten i mitt akvarium, rund och fin med massor av håligheter. Tvekade ett tag inför köpet av denna vita kalksten men är nu mycket nöjd. Den är totalt övervuxen och ser ut som en gräskulle där kaninerna varit framme.

                    //Annika

                    Kommentar

                    • blaps
                      • February 2002
                      • 153

                      #11
                      Vill bara meddela att jag har en hel del lavasten till mina hästnosar och det har gått jättebra såhär långt.

                      Fridens liljor,
                      <b><font color=red>Klas</b></font id=red>
                      Fridens liljor,
                      <b><font color=red>Klas</b></font id=red>

                      Kommentar

                      Arbetssätt...