Korsningsrisk...Metriaclima...?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tricella
    • October 2002
    • 1052

    Korsningsrisk...Metriaclima...?

    Jag undrar om det föreligger korsningsrisk mellan dessa arter:

    Metriaclima Estherae (Röd Zebra) och Metriaclima Zebra "Nakantenga".

    http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=95

    http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=100
  • Eric
    • October 2003
    • 52

    #2
    Då det förekommer korsningar, så beror det oftast på att hanarna i de båda arterna har likadana, eller liknande förgsättningar. Det är sällan som arter korsar sig där de inte påminner om varandra.
    Eftersom estherae och nakantenga:n hanarna inte liknar varandra så särskilt mycket så anser jag att det ska inte ska vara nån fara.

    Enligt initierade källor och böcker så "känner" honor av vilka hanar de ska söka sig till. "Känningarna" består av att de dras till vissa sorters mönster, avstånd emellan linjer, färger, beteende osv.

    //Eric
    Eric

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Alla malawi kan korsa sig med varandra och gör det också. Självklart är risken störst om de olika arterna liknar varandra vad gäller kroppsform och färg - men inte desto mindre har jag sett korsningar mellan Haplisar och mbuna och Haplisar och Aulonocara som ju absolut inte liknar varandra.
      För att minska risken skall man 1/ ALDRIG ha udda fiskar i akvariet, 2/ helst ha rätt många av varje art (åtminstone flera honor) samt 3/ undvika att ha fiskar som liknar varandra.
      Hur stor är då risken för korsning mellan de arter du nämner - svårt att säga men förutsatt att du uppfyllt punkt 1 och 2 anser jag väl chansen vara medelstor - dvs inte överhängande men den finns.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      PS: 1 Om man skall odla malawi på ett seriöst sätt så anser jag nog att man skall ha max en art i ett akvarium eller högst två (som skiljer sig mycket från varandra). I det senare fallet kan det då visserligen ändå bli korsningar men då ser man i alla fall direkt på ynglen att det rör sig om korsningar.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      Arbetssätt...