Vad är det som händer?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kalejdoskop
    • January 2003
    • 323

    Vad är det som händer?

    Först så såg jag att en Flavushona(Pseudotropheus flavus)inte åt och hon såg ut att tugga så jag blev jättelycklig över det, men lite förvånad eftersom dom är så små.. dock så har jag sett hannarna fara och skaka så det verkar ju inte omöjligt.

    Nu ser det också ut som att en av våra golden tuggar, men denna golden ligger stilla på botten och flämtar bara.. den äter inte och verkar slö. Vi har även haft ett dödsfall på flavus, en hona, för någon dag sen. Vi har kollat vattnet och det har inte med det att göra.. så nu misstänker vi bukvattensot. Är det någon som vet ifall det är det, eller kan det vara så att båda tuggar(alla våra golden är ca 3 cm, möjligt med lek då?) och att dödsfallet bara var en slump? Börjar bli orolig då bukvattensot tydligen är väldigt smittsamt...
    Akvarist - javisst!

    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=63796
  • poppo
    • September 2002
    • 155

    #2
    Tyvärr tycker jag det låter som soten.

    Honor med yngel vid ca 3 cm låter lite i minsta laget, plus att beteendet du beskriver med flåsandet, samt att fiskarna är slöa och inte äter är typiska tecken på sot.

    Det finns mediciner att köpa i handeln. Kombinera det med ett större vattenbyte så kanske du kan bromsa spridandet av sjukdomen. De fiskar som redan insjuknat kan du med största sannolikhet dock inte rädda, utan det bästa vore väl att ta bort dem direkt.
    Soten är en jävlig sjuka och de mediciner som finns hjälper inte särskilt bra...i a f har jag den erfarenheten.

    //Pontus

    Fisklös

    Kommentar

    Arbetssätt...