Bilder på Metriaclima estherae (rödzebra)

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Melina
    • April 2002
    • 139

Bilder på Metriaclima estherae (rödzebra)

Hej!
    Jag undrar om nån har bilder på rödzebran. Jag har kollat ganska mycket på internet men jag hittade inte så värst många bilder. Jag är främst intresserad av att se hur en MC hane och en OB hona ser ut. Jag har en hane, han är blå med mörka blå fläckar och lite orange och lite rödaktiga prickar på fenorna. Han är otroligt vacker! Kan det vara en MC hane?

Trevlig helg!
    Mvh Melina
  • Kjell Fohrman
    Administrator

• December 2001
    • 48148

Hej Melina,
    De vanligaste färgerna på rödzebrorna hittar du om du kollar i zoopet artregister
    http://www.zoopet.com/akvarium/fisk_mer_bilder.asp?NR=95
    Här finns foto på vanlig blå hane, röd hona och OB-hona.
    Dessa foton är tagna i sin naturliga miljö och där är MC-hanar extremt ovanliga och därför trot jag inte att det existerar några foton på MC-hanar från sjön.
    De "röda" hanar som brukar förekomma i handeln ser ut som bleka honor. Du har definitivt inte en MC-hane eftersom dessa aldrig är blå.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell

Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

Kommentar

• Aqua_Max
      • April 2002
      • 511

<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>Du har definitivt inte en MC-hane eftersom dessa aldrig är blå.<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>Jag känner inte till hur det är med M. estherae, men när det gäller hannar av L. trewavasae samt M. fainzilberi och M. zebra som har en massa blå/lila fläckar brukar de väl kallas Marmelade Cat? Kanske fisken i fråga är någon av dessa?

http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=650
      http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=651
      http://hem.bredband.net/maxstr/kaf/fisk_ciklid_malawi_flackig.jpg

~~~ Max Photo ~~~
      ~~~ Max Photo ~~~

Kommentar

• Kjell Fohrman
        Administrator

• December 2001
        • 48148

Hej igen,
        Du har rätt Max, "blå" MC finns.
        När jag tänkte mig blått i detta fall, så tänkte jag mig mer en blå grundfärg utifrån Melinas beskrivning.
        Men de exemplen du ger kan man ju åtminstone kalla blåskimrande eller nåt sånt och de är ju MC.
        Dock har jag inte hört talas om att dessa skall finnas för naturformen av M. estherae från Minos Reef.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell

Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

Kommentar

• Melina
          • April 2002
          • 139

Hej.
          Färgen på min hane är mycket lik den här bilden http://hem.bredband.net/maxstr/kaf/fisk_ciklid_malawi_flackig.jpg fast såklart utan dem gula fenorna och min hane har lite röda prickar på fenorna. Tack för era svar.
          Mvh Melina

Kommentar

• Kjell Fohrman
            Administrator

• December 2001
            • 48148

Hej igen,
            Jag har i alla fall aldrig sett en, eller hört talas om en "äkta" rödzebra-hane med denna färgteckning.
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell

Akvaristiska hälsningar
            Kjell

Kommentar

• Melina
              • April 2002
              • 139

Hmm..det lät ju lite konstigt. När jag köpte mitt akvarium (förra torsdagen) följde det med en hel del Malawifiskar. Av alla fiskarna var den blåfläckiga rödzebran mannens favoritfisk för den var ovanlig(!) och vacker. Det kanske är nån framodlat variant?
              Mvh Melina

Kommentar

• Kjell Fohrman
                Administrator

• December 2001
                • 48148

Ja vem vet.
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell

Akvaristiska hälsningar
                Kjell

Kommentar

• Aqua_Max
                  • April 2002
                  • 511

<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>Färgen på min hane är mycket lik den här bilden...<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>Är det mer än färgen som är likt? Om nosen har samma överläpp som på bilden så är det inte en rödzebra, utan en L. trewavasae. Jag ska fråga några kompisar om de känner till rödzebra som ser ut som du beskriver (själv är jag inte särskilt Malawi kunnig), men gissningsvis är nog din fisk inte är en rödzebra, utan förmodligen en annan art eller kanske en hybrid.

~~~ Max Photo ~~~
                  ~~~ Max Photo ~~~

Kommentar

• Melina
                    • April 2002
                    • 139

Hej.
                    Jag har L. trewavasae och kan säga att den här inte alls är lik den. Jag är nästan helt säker på att det är en rödzebra, jag har andra rödzebror som är precis likadana fast det är färgen som skiljer dem åt. Jag kommer få låna en digitalkamera om en och en halv vecka, då kan jag ta lite bilder så får ni se.

Mvh Melina
                    Mvh Melina

Kommentar

Arbetssätt...