Palettciklider ihop med andra fiskar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Osiris
    • October 2003
    • 33

    Palettciklider ihop med andra fiskar?

    Jag har ett 110 liters akvarium där jag endast håller ett par palettciklider. Går det att ha några andra sorts ciklider i detta akvarium utan att dom börjar bråka? Är lite suggen på kakaduciklid. Men jag hoppas på yngel från palettcikliderna också så jag vill inte ha något som stör deras lek och yngelvård.Några andra ciklider som går bra med dessa? Gärna några som lika lätt får yngel!

    Tacksam för svar!
    MVH
    Micke
  • cool
    • October 2002
    • 1869

    #2
    Tjenare!!
    Har själv köpt Palletter idag o ska köpa Fjärilsciklider till dom mitt akvarium är 112 liter!
    Du skulle kunna ha Kakaduciklider men då får du se till att ha väldigt mycket grottor eftersom båda är grottruvare!
    Annars så skulle ja föreslå Tomas cikliden!!
    Lycka Till//Tobbe
    Bilder:http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=75730
    NY MSN:t__skate@hotmail.com
    Skorpion och amfibie fantast

    Kommentar

    • Cattis
      • May 2003
      • 115

      #3
      Går det att ha tetror till palettciklider?
      Cattis

      Kommentar

      • Patrik_växjö
        • July 2002
        • 2046

        #4
        Jag har 1 par av palettciklid. De gick tidigare med Scalarer och tertror. Nu gå de med större ciklider som Salvini, blå ciklid och Multispinosa.

        Jag måste säga att den är överaskande tuff för sin storlek, hanen dras sig inte för att attackera någon av karets andra invånare...
        / Patrik /

        Kommentar

        • Mmalin
          • August 2003
          • 73

          #5
          Mina paletter hackade t o m ihjäl en ansistrushane som gick i samma kar som dom...när dom hade lagt ägg.
          /Mmalin


          540L Papegojeciklider,Botier
          375L Diskus,VF Ancistrus
          300L Guld Ancistrus,Guppy
          4*50L Guppy,Ancistrus,Albino Palettciklid,Segelfens Molly.

          Kommentar

          • dgqlof
            • November 2003
            • 1344

            #6
            Mina kakaduciklider får lite väl mycket stryk av palettcikliderna så jag rekommenderar inte riktigt det. Samma för fjärilsciklid, de kommer inte heller riktigt till sin rätt. Även scalarer får fenorna helt upptrasade när palettcikliderna leker. Om man har mycket växter, t.ex. javamossa, är det inga som helst problem för paletterna att dra upp ungar i sällskapsakvarium.

            För att paletterna skall dra upp ungar får det inte vara för många ciklider i akvariet som t.ex. en äldre kull av deras ungar.

            Kommentar

            • Osiris
              • October 2003
              • 33

              #7
              Jag provade med zebrafisk. Palettcikliderna hade gått med såna där jag köpte dom. Jag tyckte dom såg trevliga ut så jag köpte 10 st. Det gick 10 timmar så var 3 st redan uppätna. Detta trots att paletterna bara är 6 respektive 5 cm stora. Så zebrafisken fick flytta till mitt tetra akvarium. Nu går dom istället med 10 tigerbarbar. Det funkar bra.

              Kommentar

              • sudden
                • December 2002
                • 69

                #8
                Egyptisk munruvare och palettciklid passar mycket bra ihop Och dom kommer från samma Världsdel också

                Kommentar

                • darkside
                  • November 2003
                  • 165

                  #9
                  Någon som vet hur det skulle funka med ett par paletter o ett par thomas ciklider i samma kar (150l). Antar att mycket rötter o liknande, plus mycket växter skulle underlätta det hela. Men är thomas cikliden tuff nog att stå emot en yngelvaktande paletthane?

                  Kommentar

                  • pidde
                    • April 2003
                    • 4

                    #10
                    Jag hadde ett palettpar ihop med kakaduciklider.100 liters kar. Funkade bra tills paletterna fick yngel sen tog dom död på kakadu hanen så jag fick flytta honorna till ett annat kar annas hadde dom nog tagit död på dom också.

                    Kommentar

                    • Datate

                      • August 2003
                      • 620

                      #11
                      Jag kör med paletter (Nigeria Red) tillsammans med 2 par Thomasi, och det funkar bra.
                      Visst slåss dom när båda har yngel eller rom samtidigt, men inga av fiskarna är spåass stora å starka att dom kan orsaka varandra någon fysisk skada. Men mycket "småbråk" blir det då Thomasiparen leker varje eller varannan vecka och paletterna leker en gång i månaden. Ofta har båda mina Thomasipar rom sammtidigt.

                      Har man bara ett tillräckligt stort kar å mycket växter, rötter å stenar såär det absolut inga problem.

                      Thomasi sägs vara en riktigt mesig å översnäll ciklid, men då de har yngel eller rom så är dom inte rädda för att jaga bort fullvuxna paletter som envist anfaller...

                      Skall tillägga att jag för närvarande har dessa fiskar i 375 liter...
                      MVH /Erik

                      "Allting löser sig, frågan är bara när och hur..."

                      Besök gärna http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=104121

                      Kommentar

                      Arbetssätt...