Rädda en död fisk!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • GeesHaud
    • March 2002
    • 10

    Rädda en död fisk!

    Hej på er,

    Jag måste bara berätta för er om en märklig händelse.
    Jag köpte 2 st Leptosoma Jumbo Kitumba hannar igår (12cm). Lade dem (tyvärr) i samma påse (hade inte något annat val). När jag kom hem så visade det sig att den ena hannen var död i påsen. Jag kastade ner bägge i min tank och den var död. Den sjönk rakt ner till botten och hamnade upp och ner, helt stel. Jag stoppade ner min han och fångade upp den. Höll den i rätt läge i vattnet och började trycka försiktigt på gällocken. Efter ca 5 minuter ryckte det lite i locken och fisken försökte lite försynt dra sig ur mitt grepp. Jag släppte inte iväg den utan fortsatte min behandling tills den återfått (hyfsat) normal andning. Nu släppte jag den och den lade sig på rätt köl på botten. Efter ca 20 minuter så simmade den upp till sina gelikar och idag på morgonen var den i stort sätt fit for fight.

    Har någon varit med om samma sak eller har jag "E.T"-kapacitet?

    Mvh GeesHaud alias E.T

  • nettrax
    • February 2002
    • 790

    #2
    HLR funkar ju på människor så varför inte på fiskar?

    Mvh. Ninni
    Förhoppningsvis snart ägare till en röd tabby/vit crx kille

    Kommentar

    • Aqua_Max
      • April 2002
      • 511

      #3
      <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>Efter ca 5 minuter ryckte det lite i locken och fisken försökte lite försynt dra sig ur mitt grepp. ... Har någon varit med om samma sak eller har jag "E.T"-kapacitet?<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>Jag har aldrig försökt återuppliva en fisk i fem minuter. Däremot känner jag till att fiskar kan bli bedövade (t.ex. om de hoppar ut på golvet eller slår i huvudet i något) och ser då helt döda ut, men sedan kan de kvickna till efter ett tag om de får komma ned i vatten igen och givetvis hjälper det i så fall att se till att de får hjälp med syretillförseln.

      En kringliggande jämförelse är att det är ganska vanligt att folk avlivar sjuka/skadade/gamla akvariefiskar genom att dänga dem i golvet eller toalettstolen och sedan när de ser döda ut spola ned dem i toaletten. Det är bara det att efter några minuter kan det hända att fiskarna kvicknar till efter ett tag i toalettvattnet. Detta kan man se om man glömmer att spola ut dem...

      <font face='Courier New'>
      Phone home!
      &nbsp;____
      (o..o)&nbsp;\&nbsp;&nbsp;/
      &nbsp;\&nbsp;&nbsp;/&nbsp;&nbsp;&nbsp;\/
      &nbsp;&nbsp;||&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;/
      __||___/

      </font id='Courier New'>

      ~~~ Max Photo ~~~
      ~~~ Max Photo ~~~

      Kommentar

      • Jonas
        • January 2002
        • 9

        #4
        Hej,

        jag har hört talas om detta förut (dock ej i en påse!)
        Det brukar handla om att vissa fiskar är gjorde för KORTA rusher för att komma ifrån sin "fiende"! Och är dom då i tex ett litet akvarium så är det inte så lätt att komma ifrån! Så då får dom så mycket mjölksyra att dom kollapsar!
        Detta kan jag tänka mig kanske hände i påsen som är rejält liten och fisken stressade upp sig! Och i vissa fall har jag hört att just som du säger man hjälper dom med andningen tex att öppna/stänga munnen ett tag åt dom! Sen kan dom kvickna till!

        Kommentar

        • GeesHaud
          • March 2002
          • 10

          #5
          Hej igen och kul att ni kommer med inlägg.

          Jag måste bara tillägga att jag har nog varit för snabb vid tidigare liknande incidenter och avlägsnat dem direkt ur karet.

          Mvh Niclas

          Kommentar

          Arbetssätt...