Spottar ut maten

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Avalanche
    • September 2003
    • 18

    Spottar ut maten

    Hej
    Är orolig för min Cynotilapia afra hona som spottar ut maten. Tycker hon beter sig normalt i övrigt, kanske lite mindre aktiv vid matningen men hon tar för sig i alla fall men spottar ut maten när hon ”smakat” på den.

    Varför gör hon så och vad kan jag göra? Någon som har några förslag?
    540 liter malawi - VF Cynotilapia Afra r/t likoma, Lombardoi, Rödzebra, Crabro.
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=104383
  • kampfisken
    • September 2003
    • 666

    #2
    Humm, precis det beteendet hade min fullvuxna kampfisk. Kom undefund med att han ratar flingfoder och enbart käkar röda mygglarver, inte ens räkor duger åt honom... Men nu då han har fått som han vill äter han med god aptit. Kanske något liknande med din firre? Prova med olika typer av foder och se vilka den spottar ut och inte. Skulle också kunna bero på någon sjukdom. En gammal scalarehona jag hade fick någon slags nervsjukdom. Hon såg maten flyta på ytan och hon försökte käka, men det verkade som att hon inte kunde forma munnen och få in maten. Avlivade henne rätt fort då hon inte mådde bra. Inte för att just din fisk behöver vara sjuk, men det skadar inte att kolla sidorna om sjukdomar för att se om någon stämmer in. Lycka till!
    Malawi, Amazonas, Sällskapsakvarium, Sydamerika, Asien.

    Kommentar

    • malawi´n
      • August 2003
      • 1643

      #3
      Är det särskilt klokt att mata med röda mygglarver med tanke på de allergier som de kan sprida...
      Björn Forsberg

      Kommentar

      • Avalanche
        • September 2003
        • 18

        #4
        Jag matar med räkmix och cyclops. Cyclopsen har jag inte sett att hon har spottat ut men det beror nog på att det är så smått så det är svårt att se. Tidigare åt hon både räkmix och cyclops utan problem.

        Tänkte om det kan vara bukvattensot, men skulle hon fortfarande vara intresserad av mat om det är bukvattensot? Någon som vet?
        540 liter malawi - VF Cynotilapia Afra r/t likoma, Lombardoi, Rödzebra, Crabro.
        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=104383

        Kommentar

        • kampfisken
          • September 2003
          • 666

          #5
          Allergier av mygglarver? Drabbar vem (fisken eller människan)?Visst kan dom innehålla salmonella, men fiskbutiken rekommenderar ju just röda mygglarver till kampfiskar. För att återgå till ämnet så lär ju bukvattensot vara en rätt hemsk sjukdom där de inre organen löses upp. En smittad fisk borde väl inte äta alls? Men jag är ingen expert. Hur länge har fisken varit så här? Kanske ett delvattenbyte och rengöring av filtret hjälper?
          Malawi, Amazonas, Sällskapsakvarium, Sydamerika, Asien.

          Kommentar

          • kampfisken
            • September 2003
            • 666

            #6
            Avalanche, hur har det gått med fisken? Har det skett några förändringar?
            Malawi, Amazonas, Sällskapsakvarium, Sydamerika, Asien.

            Kommentar

            • Avalanche
              • September 2003
              • 18

              #7
              Matade med cyklops i går och det äter hon glatt, jag kan inte se att hon spottar ut det (kanske för att det är så smått). Men ska mata med räkmix i kväll så då får jag se om hon spottar ut maten.
              Hon har inte ätit ordentligt på 3 dagar nu, i kväll blir det den fjärde matningen.

              Jag ska ta och göra ett delvattenbyte i morgon, (byter varje vecka). Jag får se om det kan påverka henne att äta med lite nytt syrerikt vatten, men jag har ingen nitrit och ph ligger på ca 8 och kh på ca 9...

              tack för hjälpen
              540 liter malawi - VF Cynotilapia Afra r/t likoma, Lombardoi, Rödzebra, Crabro.
              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=104383

              Kommentar

              • Avalanche
                • September 2003
                • 18

                #8
                Har matat med räkmix i kväll och hon spottade inte ut maten hon fick tag i denna gången, hon åt dock inte så mycket men jag hoppas att det är på bättringsvägar nu

                Får kolla noga nästa gång jag matar å se hur det går. En gång är ingen gång som det heter…
                540 liter malawi - VF Cynotilapia Afra r/t likoma, Lombardoi, Rödzebra, Crabro.
                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=104383

                Kommentar

                Arbetssätt...