D. compressiceps

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tony
    • January 2002
    • 208

    D. compressiceps

    Goddagens!

    Jag börjar ana oråd angående våra d. compressiceps. Vid vilken storlek bör man kunna ana en utfärgning hos en hane? Då jag köpte våra 3 fiskar sade sig säljaren vara 100% säker på att jag fick 1 hane och 3 honor (jag kan tillägga att jag redan i butiken var tveksam på denna uppgift), och nu när de vuxit till sig ser man fortfarande inte några tecken på blå eller röda färger.

    Samtliga compressiceps är 10-12cm, och jag tycker de borde visat sig vid det laget, då jag sett mindre exemplar visa färg.

    Skall jag vänta och se eller har jag fått 3 honor?

    mvh

    Tony Lejvell
    mvh
    Tony Englund
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Hej Tony,
    Oftast kan man nog se om en D. compressiceps är en hane eller hona genom att ge akt på färgen och fenorna när den är 10-12 cm.
    Jag skriver oftast för det är långtifrån säkert. Det beror på flera faktorer som om det finns andra dominerande hanar (även av andra arter) i akvariet, om den inte trivs pga dålig vattenkvalite, om akvariet är väldigt stort etc.
    Det sista kan ju verka konstigt, men hålls de i ett litet akvarium så är det lättare för en hane som är liten att dominera och färga ut. Är det ett stort akvarium känner den sig väl mindre och anstränger sig mest med att växa för att bli stor och stark och kunna dominera detta akvarium. Jag hade en hane en gång som gick i ett 1000 liters akvarium och som först färgade ur när den var 18 cm. Den var förövrigt en av de allra vackraste D.compresssiceps-hanar jag någonsin sett.
    Så egentligen kan jag inte ge dig något säkert svar. Ett tips kan dock vara att titta på könsöppningarna. Dvs plocka upp de 4 fiskarna ur akvariet, vända upp och ner på dom och jämföra det bakre (närmast analfenan) av de två öppningarna. Hos honorna är öppningen något större och rundare. Det bör gå att se könsskillnad på detta sätt vid 10-12 cm storlek. Skillnaden blir dock större när honorna har lekt.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell

    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Tony
      • January 2002
      • 208

      #3
      Okej, det får bli till att använda den visuella varianten =). Jag vill verkligen försäkra mig om att jag har en hane, annars får jag införskaffa en innan de övriga blivit för stora.

      mvh

      Tony Lejvell
      mvh
      Tony Englund

      Kommentar

      Arbetssätt...