Pris på Cyphotilapia frontosa

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Niina
    • April 2003
    • 229

    Pris på Cyphotilapia frontosa

    Eftersom mitt förra inlägg tagits bort så skriver jag ett nytt då.
    Vad kostar Cyphotilapia frontosa i fiskaffärer? och vad skulle en hane på 16-20 cm kosta om man nu skulle köpa den i en affär?
    Någon som har någon aning?
  • Gwendly
    • April 2003
    • 264

    #2
    Vet inte hur det är i sverige men så här är iaf priserna i canada.

    I affär:
    2-3 cm fisk : c:a 100 kr

    hos privata odlare:
    2-3 cm fisk : c:a 40 kr
    6-8 cm fisk: c:a 70 kr
    15-20 cm fisk: c:a 200 kr

    det lönar sig med andra ord att försöka hitta nån privatperson. Honor är för övrigt väldigt mkt dyrare.
    Besök ASW och CCA's hemsidor

    www.asw.ca
    www.cichlidae.ca

    Kommentar

    • discus10
      • April 2003
      • 413

      #3
      Ursprungligen skickat av Gwendly
      Vet inte hur det är i sverige men så här är iaf priserna i canada.

      I affär:
      2-3 cm fisk : c:a 100 kr

      hos privata odlare:
      2-3 cm fisk : c:a 40 kr
      6-8 cm fisk: c:a 70 kr
      15-20 cm fisk: c:a 200 kr

      det lönar sig med andra ord att försöka hitta nån privatperson. Honor är för övrigt väldigt mkt dyrare.
      Hur tror du en affär skulle överleva om alla skulle handla privat personer? Sen och andra sidan så 100:- för en 2-3 cm fisk tror jag inte affärerna tar!? Ca: 40:- i den storleken i affär & ca. 50-60:- för 5-6 cm.
      Mvh Jonas
      http://www.discusklubben.se

      Kommentar

      • Gwendly
        • April 2003
        • 264

        #4
        Så är priset här i winnipeg.... Möjligtvis att fisken kanske är närmare 3-4 cm.

        Andra prisexempel i winnipeg;
        Neontetror: 10 kr
        "Feeder" guldfisk: 40 öre till 1 kr
        Oscar: 3 cm fisk för 40 kr, 30 cm fisk för 100 kr.

        Vet inte hur billigt det är i jämnförelse med Sverige.

        Jag har inget emot att köpa fisk från affärer men som du ser är skillnaden ganska stor på samma fisk från affär och odlare. Sen att vi har en del av de bästa odlarna i Nordamerika i Winnipeg gör det hela bara bättre

        Frontosa kostar förövrigt ~ $20 i USA. så 100 för en fisk är inte så bisarrt tycker jag, låter snarare som det är billigt i sverige
        Besök ASW och CCA's hemsidor

        www.asw.ca
        www.cichlidae.ca

        Kommentar

        • Mcoist
          • May 2003
          • 296

          #5

          I nutik så brukar fiskarna vara runt 6-8cm och ligger i runda slängar på en 100 lapp har sett för 80 som billigast 150 som dyrast här i skåne.

          Vuxna djur är alltid en fråga om vad personen som säljer dom är ute efter att butiker skall ha vuxna djur är nog mer sällsynt såvida ingen har lämnat in dom eller att dom är vildfångade.

          Är det så att ägaren måste bli av med dom pågrund av platsbrist med tanke på deras storlek så kan du komma över dom ganska billigt är det någon som vet vad dom kostar normalt och som inte har panik med att bli av med sina fiskar och har en fungerande grupp kostar ofta tusenlappar.
          4st 375L Malawi,Tanganika, 2st 98L malawi + en bunke yngelburkar.
          1st 540L som skall limmas och repareras.

          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=80712

          Kommentar

          • Supermick
            • April 2002
            • 248

            #6
            en stor frontosa kostar riktigt mycket om den är VF .. beroende på att det blir lite fisk i boxen. därför mycket frakt
            sen att privatodlarna tycker att dom ska ha samma pengar för en lika stor odlad. kan ju diskuteras
            privat 150:- -till fantasi summor
            Vf 700-2000:- beroende på variant
            let's get wet

            Kommentar

            • Mcoist
              • May 2003
              • 296

              #7

              Tycker att det är lite fel att man tycker privatodlare är snåla för att dom vill ha lite betalt för sina frontosor som är stora.

              Kan ju informera om att det tar många år för en frontosa att bli fullvuxen vi snackar 5-10år

              En frontosa är könsmogen först vid 3-4års older och då är dom långt ifrån fullvuxna.

              Att sen odlare skall sälja dom nästan gratis är ju löjligt med tanke på att stora odlade exemplar kräver enorma akvarier och har ätit mat för ganska många pengar ochså som odlarna kanske vill käna igen. Isåfall tycker jag att man skall köpa små och låta dom växa i 4-5 år så har man stora fiskar som är billiga och inte vill man väll själv sälja dom för samma pris som du köppte dom när dom var 5cm stora.

              Jag tycker dessutom att man skall gynna sina odlare med tanke på att vildfångade exemplar ofta får luftskalle efter den svåra omställningen från 50m djup till våra akvarier vilka akvarieodlade exemplar har mer sällan ( Förekommer även hos odlade exemplar däremot mera sällan)

              + Att om det fins fina odlade varför stödja Vildfångsten.
              4st 375L Malawi,Tanganika, 2st 98L malawi + en bunke yngelburkar.
              1st 540L som skall limmas och repareras.

              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=80712

              Kommentar

              • Supermick
                • April 2002
                • 248

                #8
                har INTE sagt att det är gratis eller snålhet
                men tusenlappar för odlade bestar är väl tilltaget
                liknar lite praktbotiasyndromet...liksom ingen som köper dom
                att köpa in fisk är sällan en investering och för att man har ett stort akvarium ska väl inte köparen få betala för ?
                let's get wet

                Kommentar

                • Supermick
                  • April 2002
                  • 248

                  #9
                  det jag igentligen påtalade är ju att frakten är dyr .. helst då en box utslagen på få fiskar!
                  ett ex. 4 st stora frontosor/1 box = 1000- 1400 i frakt det blir 250-350 kr i frakt per fisk sen ska ju grossisternas vinster slås ut..så priserna skenar
                  let's get wet

                  Kommentar

                  • Mcoist
                    • May 2003
                    • 296

                    #10


                    Nej Tusenlappar är ju klart överdrivet håller jag fullständigt med om.

                    det jag menade med stora akvarium är ju att om du som odlare skall odla upp ca 100st frontosor i större storlekar så pratar vi om många tusen liter vatten vilket behöver stor plats vad gällande lokaler och har stora omkostnader för driften av dessa kar. Nu menar jag riktiga odlare och inte folk som säljer sina pågrund av platsbrist eller liknande i sitt hemma akvarie.

                    4st 375L Malawi,Tanganika, 2st 98L malawi + en bunke yngelburkar.
                    1st 540L som skall limmas och repareras.

                    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=80712

                    Kommentar

                    • Supermick
                      • April 2002
                      • 248

                      #11
                      Allright
                      instämmer till fullo
                      let's get wet

                      Kommentar

                      • Gwendly
                        • April 2003
                        • 264

                        #12
                        Tusenlappar för frontosor är inte helt bisarrt egentligen...men det beror på vilken färgversion vi snackar också... Om vi snackar Burundi så är tusenlappar i det dyraste lagret, snackar vi dock Zaire så är det inte så dyrt, speciellt för stora honor som har visat flera gånger att de kan hålla yngel (Zaire frontosor är inte så bra föräldrar som tex Burundi, vilket är en av skälen till att de är så mkt dyrare). Sen måste man ju ta hänsyn till vilken generation det är på fiskarna.

                        Att man sen som privatperson vill ha tillbaka lite av de pengarna man investerar är väl inte heller så konstigt. Zaireblue.com tar $200 för EN(1) vildfångad Zaire Frontosa, varför skulle jag mer eller mindre GE bort den för mindre än åtminstonde 2000 då?

                        Den person som jag köper frontosor i Winnipeg av är Spencer Jack vilket för de som surfar på amerikanska siter kanske känner igen från foton. Han är även president och grundare av kanadensiska ciklid föreningen CCA. Han har med nordamerikanska mått löjligt billiga frontosor när han säljer. Just nu håller han på att averkar sin doktorsavhandling angånde betendet på ciklider från Tangyanika sjön och gissa vad som betalar den 20000+ /år skolavgiften? Frontosor! =D
                        Besök ASW och CCA's hemsidor

                        www.asw.ca
                        www.cichlidae.ca

                        Kommentar

                        • pyrro
                          • March 2003
                          • 73

                          #13
                          finns fina i örebro..bara 1500st)))
                          Catfish4ever
                          500 med 4 st Syntodontis petricola Vf och 1 hane 3 honor Altolamprologus compressiceps"Kigoma"Vf
                          8 st Callochromis macrops "Stappersi Tanzania" och 8 st
                          Paracyprichromis nigripinnis,Fast antalet ska utökas både Petricola ,nigripinnis till 8 resp 20.
                          Samt att karet ska fyllas med BTN moduler.

                          Allt jag säger är endast min personliga åsikt som privatperson och hobby-akvarist, ingenting annat!!(lånat med tillstånd)

                          Kommentar

                          • discus10
                            • April 2003
                            • 413

                            #14
                            Ursprungligen skickat av pyrro
                            finns fina i örebro..bara 1500st)))
                            Jahaaa????
                            Mvh Jonas
                            http://www.discusklubben.se

                            Kommentar

                            • HeNkeDeH
                              • September 2002
                              • 91

                              #15
                              öö vadå "jahaaa?"

                              Dom är super fina där...
                              -

                              Kommentar

                              Arbetssätt...