Aulonocara + mbuna?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Cattis
    • May 2003
    • 115

    Aulonocara + mbuna?

    Kan man ha någon ciklid av sorten Aulonocara tillsammans med mbunas? Läste någonstans att aulonocaror kunde betrakta mbunas som mat, men de är väl inte många cm större än mbunas?
    Cattis
  • kapatekk
    • July 2003
    • 133

    #2
    Jag har 3 st auloncora ihop med 6 st mbuna och det har inte varit några problem.
    Patrik Ek, Kiruna
    Min Zoon http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=94715

    Kommentar

    • Tricella
      • October 2002
      • 1052

      #3
      Även om det kanske inte är en ultimat kombination så går det bra att ha Aulonocara tillsammans med Mbuna. Aulonocara stuartgranti-arterna anses som de tuffare inom Aulonocaras.

      Problemet är väl mer vilken sorts föda man skall ge sina fiskar då de har olika krav.
      Att Mbuna skulle ses som föda av Aulonocara ser jag som ett påhitt...jag har inte sett den minsta rovdjursinstinkt hos Aulonocara när de sett mina Mbunas simma framför. Däremot så kan ju yngel vara eftertraktat...men det kan ju vara eftertraktat av Mbuna också...så det är inte heller rätt.

      Aulonocara kan vara för veka i ett för tufft Mbuna-sällskap och de kan få problem med att få till sig föda...och de kan få problem med att få utrymme för sitt egna beteende och lek.
      Har du bra storlek på akvariet och rätt antal fiskar så bör du även kunna avnjuta Aulonocara i ditt Mbuna-akvarium.

      Kommentar

      • lillfrasse
        • February 2002
        • 2228

        #4
        Det är väll snarare de större rovfiskarna från Maliawi som du menar typ Tyrannochromis nigriventer som käkar mbunas.
        Simma lungt..
        Lillfrasse..

        Kommentar

        Arbetssätt...