Det gör mina med, jag vet inte om det är lek men jag tror inte det för de brukar göra så ganska ofta och jag har inte sett några yngel ännu. Men det är ganska kul att titta på, de brukar få upp en imponerande fart i snurrandet. Är det någon annan som vet om det är lek?
jag tror inte det är lek, för då brukar dom inte snurra på detta sätt. utan då brukar det väl vara mer jagande efter äggfläckar.
Mina fiskar brukar också snurra runt på detta sätt, och det brukar ofta vara av samma kön, så det är nog snarare bråk än lek.
dom försöker förmodligen bossa varandra. 2 av mina hongi's slåss nästan konstans så det ryker i akvariet. det brukar smälla till så man hör det. när dom leker så skakar honan på röven, ploppar ut ett ägg, vänder på sig, plockar upp ägget för att sedan "suga" på hannens analfena då han skakar och släpper ut mjölken över ägget.
Jag tror inte att de leker. Jag tror snarare att det är slaggis mellan två hanar. Vi har två golden som snurrar runt varandra ibland. Dessa två är hanar på närmare 10 cm. Alltså gäller det för både stora och små hanar. Jag har dock aldrig sett att två honor av golden gör på det här sättet.
Kommentar