värme i malawiakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mia22
    • September 2003
    • 224

    värme i malawiakvarium

    Hejsan
    Jag undrar hur hög värme malawiciklider och andra ciklider tål mina lysrör värmer upp akvariet till ca 29-30 grader är det farligt på nå vis?? Har nyss köpt akvariet så jag måste kolla upp lysröret för jag tycker att det är konstigt att det värmer upp så mycket det är en heltäckande ramp och inga täckglas.
    MVH mia22
    MARIA
    http://marressida.com
  • imported_n/a
    • September 2003
    • 112

    #2
    jag tror inte att dom dör av det, sök på cikliden du har och kollar vilken temperatur ev böcker
    Jag har BÄSTA fiskar!

    Kommentar

    • Karon
      • January 2002
      • 3170

      #3
      30 grader är i mesta laget.
      Prova att lägga distanser mellan ramp och akvarium.
      Visar termometern rätt, hur varmt har du det i rummet där akvariet står, vad har du för pumpar ?
      Dä årner sä allti, å jör dä int dä så kvetter dä !

      Kommentar

      • davide
        • February 2003
        • 1093

        #4
        Försök få ner temperaturen! Problemet med att ha lyset som "värmare" är att temperaturen sjunker mycket på natten och stiger på dagen. som vi alla vet vill firrarna ha konstanta vatten värden...
        MVH David
        www.Umea.akvarieforening.se | www.tanganyika.sidan.nu | Zoonen

        Kommentar

        • HeNkeDeH
          • September 2002
          • 91

          #5
          30 grader skulle jag vilja säga att det är mycket högt för malawi försök få ner 4grader minst...
          -

          Kommentar

          • malawi´n
            • August 2003
            • 1643

            #6
            de ska ha mellan 25-28 grader, dör vid 32...

            Sänk temperaturen
            Björn Forsberg

            Kommentar

            • mia22
              • September 2003
              • 224

              #7
              Hej igen...
              Jag har idag öppnat det lilla locket på akvariet och då sjönk temperaturen till ca 28-29 och det är inte doppvärmarens fel för den lyser när den är igång och det gör den inte den är ställd på 25 grader... i rummet som akvariet står i är det ca 23 grader så det ska väl inte bero på det heller...det är ju ett lysrör som är nytt det syns så kanske de har satt in ett vanligt lysrör ja jag vet inte...
              MVH mia22
              MARIA
              http://marressida.com

              Kommentar

              • Tricella
                • October 2002
                • 1052

                #8
                Jag sänkte temperaturen i rummet som akvariet står i med en bordsfläkt (mellanstor) som jag köpte för ca 130kr på JULA. Nu är sovrummet nedkylt ett par grader och jag har inte haft de minsta problem med värmen i sommar...*S* Fläkten är styrd med timer...

                Kommentar

                Arbetssätt...