Mindre aggressiva mbunas...sökes...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tricella
    • October 2002
    • 1052

    Mindre aggressiva mbunas...sökes...

    Jag har nu Maingano och de är rejält aggressiva, vilket jag inte uppskattar då gruppen minimeras pga hanens ständiga utfall och misshandel av övriga gruppmedlemmar. Detsamma har jag förstått gäller t ex Demasoni. Jag har haft Labeotropheus Trewavasae och de verkade hårda, men ändå inte lika hårda som Maingano...

    Jag skulle vilja få tag på en mbuna som i grupp håller en "lagom" aggressivitet. Sedan tidigare har jag Röd Zebra och Golden...men jag skulle vilja ha en art till som inte är så tuff som de förstnämnda.
    Jag har funderat på Labidochromis Hongi och Cynotilapia Afra "Cobue" (Edwardi)...men jag har läst att den sistnämnde kan vara rejält hård också vilket gör att än så länge verkar Hongi vara det bästa alternativet.

    Jag har tänkt att ha en grupp på ca 8st (2+6).
    Finns det någon med erfarenhet av någon mbuna-art som skulle kunna beskrivas som "måttligt aggressiv"??
  • Hummer
    • June 2003
    • 417

    #2
    Skriver samma svar här igen då

    Jag har Hongi(Labidochromis sp. "hongi") och min hane är "måttlig" aggressiv. Han låter sig inte bli jagad men han jagar inte om han inte måste.
    Life's for my own, to live my own way
    Mina kar: 375L, 105L, 70L, 37,5L och 24000L
    Zoonen: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=102886

    Kommentar

    • SmallTown
      • January 2003
      • 22

      #3
      Jag har både Cynotilapia afra "Red Top" (2+4)och Hongi(2+3), i mitt 600L kar och jag tycker inte att någon av dem är direkt agressiva. Visst jagas det lite men det är inte så att någon fisk stressas sönder.
      Om absolut inget kan gå fel, så gör det det ändå.
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=115331

      Kommentar

      • Tricella
        • October 2002
        • 1052

        #4
        Ok Tack för de svaren...

        Det blir nog först och främst Hongin som jag tar en titt på.

        Kommentar

        • Skager
          • November 2002
          • 257

          #5
          När jag hade malawi så var min hongi hane mycket aggressiv.
          Jag hade honom med 2 hongi honor några röd zebra , johanni, venustusar och lita andra mindre aggressiva. Han hade halva akvariet som revir (450 liter) jag vet inte om jag bara hade fått ett aggressivt exemplar men för mig var hongi aggressiv.
          450L Discus
          200L Malawi
          54L Malawi yngel

          /Marcus

          Kommentar

          • nicke
            • January 2003
            • 24

            #6
            De flesta mbunas aggressivitet verkar variera ganska rejält från akvarie till akvarie men en art som jag inte hört något ont om (när det gäller aggressivitet) är Ps. Acei. Deras blåa färg skulle kontrastera ganska bra med dina Röd Zebra och Golden.

            Förresten har jag precis som du Maingano, Röd Zebra och Golden och då i ett mindre akvarium. Endast Röd Zebra hanen kan kallas vuxen, så än så länge har jag inga problem. Får hoppas att jag har lite tur med mina Maingano eftersom de i mitt tycke är väldigt vackra och intressanta.

            /Nicke

            Kommentar

            • Tricella
              • October 2002
              • 1052

              #7
              Maingano är väldigt vackra precis som du säger, men jag har råkat få fördelningen 3 hanar och 2 honor efter det att alfa-hanen varit för brysk mot två honor och dessa strök med snabbt.

              En sak som jag är övertygad om är att om man skall ha Maingano så får man nog hålla denna fördelning minst - 2 hanar och 6 honor. Absolut inte fler än två hanar för som det är just nu med mina tre så har två stycken revir i varsitt hörn och den tredje "studsar" emellan. Honorna jagas frenetiskt av alla hanar för att leka och det tar musten av honorna då de är färre.

              Ps. Acei är inget alternativ tyvärr då jag redan, via Röd Zebra hanen och mina haplisar har den blå färgen. Röd Zebra hanen är väldigt snygg med en jämn ljusblå färg som i vissa sken ger en känsla av svag lila. Denna hane flyttar jag inte på då han är den första fisk jag skaffade i mitt Malawi akvarium och för att han är så snygg.

              Aggressioner har att göra med biotop, sällskap och könsfördelning i den egna gruppen. Dessa faktorer kan vara svårt att uppfylla ibland då de fiskar man köper i affären sällan säljs i en bra könsfördelning. Inte ens privatpersoner säljer många fler honor än hanar och visst förstår jag det...men vart tar de överflödiga hanarna vägen för att man skall få en fungerande grupp...toaletten?
              Jag gör det aldrig, men det är det enda sättet jag kan tänka mig förutom att handlaren tar tillbaka. Detta alternativ tror jag inte heller är så vanligt då handlaren till slut står med enbart hanar av en art...så...hur gör folk inom ciklidhobbyn med detta??

              Kommentar

              • doohan
                • February 2003
                • 262

                #8
                Har haft både Hongi o Afror tillsammans och afrorna var inte i närheten av Hongins aggresivitet. Skulle utan tvekan välja afrorna om jag valde mellan dessa två vilket jag i sig inte skulle vilja göra Afra hannarna jagade varrandra en del, och skyddade sin grotta men Hongin var rena psychopaten då den sam runt hela akvariet och bet åt det mesta han såg och jagade dom minst ett varv runt hela akvariet under dyngnets alla timmar hela tiden! Efter att jag givit bort alla mina hongi, så lekte mina Aul.St.gr.Cowbe och mina Ps Redtop för första gången i.o.m att 99% av bråket försvann från akvariet.

                Zebror är åxå klart bråkiga och dom äter i regel väldigt mycket åxå så dom skulle jag inte rekomendera. Vet inte vilken färg du vill ha men Ps Socolofi är en sansad o vacker blå mbuna. Även Rostcikliden är rätt så sansad och har dessutom en lite ovanligare färg. Ps Acei är så lugn o snäll så det e ofattbart att den är en mbunas eller en ciklid överhuvudtaget!
                Mvh Ronney

                Kommentar

                • Tricella
                  • October 2002
                  • 1052

                  #9
                  doohan:

                  Jag har redan Röd Zebra, men det är alltså arten Metriaclima Estherae och inte Pseudotropheus Zebra. Jag är ganska övertygad om att Röd Zebran är betydligt lugnare än Ps. Zebran är.
                  Anledningen till att jag inte kan ha Ps.Acei beror på att jag har blå Röd Zebra hane. Jag vet inte, men jag har en känsla av att de skulle uppfatta varandra som rivaler...
                  Samma känsla får jag av det du skrev angående dina Hongi och Afra. Hongin kanske uppfattade Afran som konkurrent då deras färgteckning ibland kan vara ganska lika (tvärgående blå ränder).

                  Rostcikliden är ett gott tips, och faktum är att jag funderat på just denna art. Finns det någon mer art inom Mbuna som inte är revirhävdande, typ Golden??

                  Kommentar

                  Arbetssätt...