Könsskillnad på Hemichromis lifalili

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • firrebirre
    • May 2002
    • 2

    Könsskillnad på Hemichromis lifalili

    Hejsan!

    En dum fråga kanske men jag har övertagit en röd juvelciklid men som jag inte vet könet på. Jag har hört att färgen ska vara starkare hos en hona men de e svårt att veta när man inte har nåt att jämföra med. Finns det nåt sätt att se på fenorna?

    Tack på förhand

  • Lukas
    • April 2002
    • 1211

    #2
    Jag har inte haft röd juvelciklid, men antar att man som på de flesta andra ciklider skulle kunna jämföra fenorna. Hanarna brukar ha stjärt/rygg/anal fenorna utdragna i en spetts, medans honornas har en sund kant. .Man kan också titta på könsöppningarna.
    /Lukas

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Hej,
      Det är väl i och för sig närmare 20 år sedan som jag odlade lifalili, men jag kan inte dra mig till minnes att det var någon direkt synlig skillnad på hane och hona förutom under själva leken. Då var det färgerna som var lite olika.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell

      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • firrebirre
        • May 2002
        • 2

        #4
        Tack för svaren....en undran jag har till då e om jag nu vill skaffa en partner till den lifalili jag har, ska jag skaffa en hona då och se vad som händer och blir de ingen lek eller så, så skaffar jag en hane, eftersom den som jag har då troligen e en hona? Eller de kanske inte e så i ciklidernas värld att de e ok me fler honor per hanne eller vill de helst vara par?
        Tack på förhand!

        Kommentar

        • Aqua_Max
          • April 2002
          • 511

          #5
          <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>...en röd juvelciklid men som jag inte vet könet på. ... de e svårt att veta när man inte har nåt att jämföra med.<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>Jo det kan jag förstå, men om man har normala vuxna och välgödda exemplar av båda könen att jämföra med varandra är det betydligt lättare. Då ser man att hannarna blir några cm längre och högre, samt har proportionerligt större och högre huvud jämfört med honorna. Honorna kan beskrivas som mer elliptiskt äggformade.

          ~~~ Max Photo ~~~
          ~~~ Max Photo ~~~

          Kommentar

          Arbetssätt...