Starta ett Tanganyika

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Daniel_c
    • October 2002
    • 53

    Starta ett Tanganyika

    Funderar på att starta ett 112liters Tanganyika kar (med en egenhändigt gjorg bakgrund), tänkte främst ha snäcklekare, kan jag blanda i flera fiskar (tanganyika)?
    Det är ju ett relativt litat kar, vad rekomenderar ni?
    /Daniel
  • Morpheus
    • February 2003
    • 673

    #2
    För ciklider bör man inte ha mindre än 200 eller 250-liters akvarium. Du kan nog bara ha en art i det lilla akvariet. Annars är risken att de blir väldigt agressiva mot varandra och kan skada varandra då och det vill man ju inte
    Mvh Anders

    Kommentar

    • Daniel_c
      • October 2002
      • 53

      #3
      Jag har redan ett 375liters Malawi kar, men jag vill "prova" på ett Tanganyika kar med "småväxta" fiskar, men du tror att 112liter (80*35*40) är för litet?
      /Daniel

      Kommentar

      • Morpheus
        • February 2003
        • 673

        #4
        Jag tror inte att det är för litet för småväxta men du bör nog iaf inte ha någon mer art än en. Men det kanske går. Jag har inte någon erfarenhet av varken malawi eller tanganyika men vad jag har läst (och det är rätt många böcker) så ska man inte ha för många arter i ett litet kar
        Mvh Anders

        Kommentar

        • Jocke89
          • July 2003
          • 74

          #5
          jodå.....nån liten grupp snäckruvare och ett par Julidochromis eller hästnosciklid
          74 Liter- Humlamalar och rödciklider.
          Ska byta över till saltvatten snarast

          Kommentar

          • Mariaa
            • January 2002
            • 591

            #6
            Hej!
            Visst kan du ha snäcklekare i ditt kar. Jag har 2 olika sorters snäcklekare. Ett 90 liters akvarium med 8 st L. similis och ett 122 liters akvarium med 8 st L. multifasciatus. Men jag skulle inte kunna ha någon mer sorts ciklid i dessa akvarium. Det fungerar knappt med en ancistrus i akvarierna. De är hemska på att skydda sina revir.
            Mvh Maria

            Kommentar

            Arbetssätt...