Bildande av rom

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • syrolis
    • July 2002
    • 62

    Bildande av rom

    Hej,
    Vi har haft igång vårt akvarium nu i snart ett år pojken och jag och nu äntligen så verkar i alla fall Rödsebran fått rätt storlek för att kunna leka.
    För att göra en lång historia lite kortare så hade vi ett mindre stimm från början och har nu 4 stycken kvar. Två blå hanar och två oranga honor. Jag har länge varit tveksam till identiteten på de sk honorna eftersom ingen antydan till lek/intresse funnits i karet från deras sida.
    I förrgår så kopplade de sk. honorna käkarna i varandra och den ena fick in ett par bra bett på den andra (det gick rätt våldsamt till)och då tänkte jag att det säkert var två oranga hanar och jag hade nog nu 4 hanar i karet... *suck*

    Det var då. I morse så var den ena honan full av rom :-)
    Stora korn syns genom bukväggen och den isblå alfahanen fjäskar förfärligt förståss och det blir väl lek vad det lider.

    Mina frågor är om honorna vanligtvis är så aggressiva mot varandra som ovan beskrivet och om det verkligen bara tar ett drygt dygn för rommen att bildas?

    Jag har 3 nya "honor" som är ca 4 cm stora i yngelakvariet som jag bytte till mig för ett tag sedan. Är det relativt säkert att koppa in dem i akvariet när jag avlägsnar en ev tuggande hona till yngel/spottkaret i stället?

    I yngelakvariet går även 3 hongi-yngel och 4 Edwardi-yngel i 3cm klassen. Kan de gå kvar eller går de skeppa över samtidigt?
    Eller måste jag köpa ett yngelkar till....?

    Tacksam för synpunkter och råd.

    Sylvia
  • Oscar Cederqvist
    • November 2002
    • 6546

    #2
    Trodde jag också hade bara hanar tills en dag då två honor tuggade. Nu är det nästan alltid någon som går och tuggar. Tror inte det är några problem att släppa i de lite mindre fiskarna.
    Oscar Cederqvist

    Kommentar

    • ice hacker
      • November 2002
      • 35

      #3
      Hej.
      Mina erfarenheter av rödzebran är att honor kan vara agressiva mot varandra,nej det är inget konstigt att dom hakar i varandra och slåss. Ibland verkar det som om det är ren avundsjuka.
      Men det är inget som dom gör dagligen eller hela tiden.

      Angående rombildningen så vet jag inte hur lång tid det tar.

      Nej inkoppningen av så stora yngel/ungfiskar brukar inte ställa till några problem.

      Man brukar rekomendera att honan ska vara ensam men personligen har jag haft yngel av golden och sedan släppt i demasonihona som spottade i samma kar (50L) och det var inga problem.
      Honan brydde sig inte om dom andra ynglena och dom växte upp tillsammans.det var kanske 14 dagar mellan kullarna.
      Det kanske finns en risk att hon ger sig på de andra ungfiskarna, man kan aldrig vara hundra.

      Kommentar

      • syrolis
        • July 2002
        • 62

        #4
        Rödsebraparet lekte dagen efter på fredagen och nu går hon och tuggar. Damen är fortfarande aggressiv och försöker dominera ca 1/5 av akvariet där inga övriga invånare är välkomna (även om de inte bryr sig) hon har ju munnen full...
        Den andra honan har hämtat sig från sina blessyrer men verkar vara helt ointressant för hanen.

        Kommentar

        Arbetssätt...