offentligt akvarium med fisk som eventuellt är i knipa

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nyssel
    • August 2015
    • 61

    offentligt akvarium med fisk som eventuellt är i knipa

    Ja sitter och väntar på att få komma in till läkare på vårdcentralen och under tiden tar jag mig en titt i malawikaret de har som underhållning. Jag upptäcker rätt snart att en tuggade rödzebra-hona som har tagit sig in i filterbehållaren genom ett trångt hål i filterbehållaren mot ytterglaset. Fråga ett: Kan hon själv ha valt att åka in där eftersom det är rätt tätbefolkat i karet och det inte finns så många gömställen? Jag kollade om det fanns någon håv i akvariemöbeln men det var tomt, dessutom är det väl inte helt ok att ge sig på akvarieskötsel i någon annans burk, även om det inte är särskilt väldkött..
    Sedan är det två sorters ciklider som jag först trodde var harlekinfärgad zebra och någon slags red top, men sedan såg jag att de har väldigt underliga munnar med tidernas överläpp, de ser ut som den där hunden Ffteven som saknar underkäke. Någon som känner igen dem?
    Bifogade filer
  • Jesper Broman
    • November 2012
    • 3445

    #2
    Den med konstig överläpp är L.Trewavasae

    Fråga vem som har hand om akvariet och berätta om den instängda honan

    Kommentar

    • tanteva
      • September 2015
      • 1399

      #3
      Ibland undrar jag hur dom som hyr ut akvarier tänker, för det är ju ganska ofta man ser överbefolkade kar.
      Går det inte över på djurplågeri då egentligen ?...

      Kommentar

      • Nyssel
        • August 2015
        • 61

        #4
        Ursprungligen postat av Jesper Broman
        Den med konstig överläpp är L.Trewavasae

        Fråga vem som har hand om akvariet och berätta om den instängda honan
        Aha, det var en ny IRL-bekantskap, jag har aldrig noterat den där överläppen på Trewavasae

        Jag vet vilka som hyr ut och de är inga favoriter hos mig.. Jag är liksom inte förvånad. Så som det ser ut på bilden var det i nästan hela karet.

        Kommentar

        • Nyssel
          • August 2015
          • 61

          #5
          Ursprungligen postat av tanteva
          Ibland undrar jag hur dom som hyr ut akvarier tänker, för det är ju ganska ofta man ser överbefolkade kar.
          Går det inte över på djurplågeri då egentligen ?...
          Så reagerar jag också, speciellt när man ser att det inte finns någonstans för fiskarna att gömma sig och att det var allmänt skitigt.

          Kommentar

          • Jesper Broman
            • November 2012
            • 3445

            #6
            Ett malawikar kan man befolka rätt hårt om det finns filtrering till det.

            Kommentar

            • simpson
              • July 2012
              • 666

              #7
              Ursprungligen postat av tanteva
              Ibland undrar jag hur dom som hyr ut akvarier tänker, för det är ju ganska ofta man ser överbefolkade kar.
              Går det inte över på djurplågeri då egentligen ?...
              Många gånger är det mer djurplågeri att hålla fåtal Malawi eller Tanganyika då de raskt startar en rejäl mobbning och dödar resterande invånare... Det behövs många fiskar som kan ta ett tjuvnyp var, istället för att en fisk får 30 tjuvnyp.

              Kommentar

              • Nyssel
                • August 2015
                • 61

                #8
                Ursprungligen postat av Jesper Broman
                Ett malawikar kan man befolka rätt hårt om det finns filtrering till det.
                Jo det är jag med på, men här fanns bara ett menlöst innerfilter och säkert 30-40 fiskar i något jag skulle tro var max 180 liter. Men de såg i alla fall inte sjuka ut och det fanns både tuggande honor och ett par halvstora yngel, så de kanske hade det rätt schysst ändå.

                Kommentar

                • Nyssel
                  • August 2015
                  • 61

                  #9
                  Ursprungligen postat av simpson
                  Många gånger är det mer djurplågeri att hålla fåtal Malawi eller Tanganyika då de raskt startar en rejäl mobbning och dödar resterande invånare... Det behövs många fiskar som kan ta ett tjuvnyp var, istället för att en fisk får 30 tjuvnyp.
                  Ja alla flöt runt lite sådär halvslappt och ingen visade något revirbeteende så på den fronten var det välfungerande

                  Om någon undrar så var vi på vårdcentralen i tre timmar så jag hann verkligen detaljstudera akvariet

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48148

                    #10
                    Kan väl också sägas att fiskar ofta är extremt nyfikna och gärna skall utforska ställen som de inte borde utforska
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    • Nyssel
                      • August 2015
                      • 61

                      #11
                      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                      Kan väl också sägas att fiskar ofta är extremt nyfikna och gärna skall utforska ställen som de inte borde utforska
                      Ha ha, ja så kan man uttrycka det! De är inte alltid de skarpaste knivarna i skåpet!

                      Kommentar

                      • tanteva
                        • September 2015
                        • 1399

                        #12
                        till mitt försvar så säger jag bara att det är inte alltid det är malawi i karen .. Men att bekämpa okunskap det måste man var dag så man lär sig mer =D skall ta bilder när jag ser ett nästa gång

                        Kommentar

                        • åheim
                          • April 2006
                          • 13134

                          #13
                          Jag har faktiskt aldrig sett ett inspirerande offentligt akvarium i verkligheten... ofta dåligt inredda kar och fiskar som ser levande döda ut... Faktiskt en bransch jag gärna skulle ägna mig åt och fixa och dona massa sköna kar
                          Viva Leo Buscaglia

                          Kommentar

                          • Helene&Andreas
                            • January 2009
                            • 1336

                            #14
                            Har ett gäng bilder i telefon på offentliga/uthyrningsakvarium som är riktigt grymma! Men är helt 100% säker att det inte är samma uthyrare som burken Nyssel sett!
                            Ang uthyrare med okunskap... Jag vet inte jag... Kunskapen finns nästan alltid där, men inte alltid motivationen att göra något åt det.

                            Kommentar

                            • tanteva
                              • September 2015
                              • 1399

                              #15
                              Jag syftade mer på min egen okunskap om malawis ... ;-)

                              Kommentar

                              Arbetssätt...