Flytta tuggande hona

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nyssel
    • August 2015
    • 61

    Flytta tuggande hona

    En verklig n00b-fråga här, men hur sjutton gör ni för att fånga in flytta en tuggande hona?

    Jag har alltid låtit mina stanna i stora karet och de yngel som klarar sig får man vara glad för, men nu har jag ett 110-liters som står och puttrar sedan ett akvariebyte och jag tänkte att det var ett bra tillfälle att öka på beståndet av några arter.

    I stora karet har de gott om gömställen och stoppar jag ner en håv där så ser jag inte så mycket som en fena på flera minuter, så hur ska jag lyckas få tag i just den tuggande honan och inte skrämma slag på henne i samma veva?
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Det finns väl egentligen bara 2 sätt (om man inte har en jäkla tur och lyckas med en håvning i det inredda akvariet)
    1/ Avvakta någon timme efter att ljuset i akvariet och rummet har släckts så det varit helmörkt en stund. Då sover ju fiskarna och ofta gör de det över ett öppet område (om de sover inne bland stenarna är det kört) och man kan då smyga sig in med en släckt ficklampa och håv i handen. Plocka bort eventuell ramp/täckglas. Stå beredd med håven och tända ficklampan och snabbt hitta honan och håva upp henne. Man har några sekunder på sig innan fiskarna vaknar.
    2/ Riva ut inredningen och sedan håva upp honan och lägga tillbaka inredningen
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Nyssel
      • August 2015
      • 61

      #3
      Jag tror det får bli överraska-sovande-fiskar-knepet i så fall, jag har byggt upp terrasser med sten som jag inte gärna möblerar om. Finns det risk att hon sväljer ynglen om hon blir stressad?

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Ursprungligen postat av Nyssel
        Jag tror det får bli överraska-sovande-fiskar-knepet i så fall, jag har byggt upp terrasser med sten som jag inte gärna möblerar om. Finns det risk att hon sväljer ynglen om hon blir stressad?
        Det varierar mellan olika arter och mellan olika individer. En del som t.ex. Cyrtocara moorii är rätt benägna att spotta ut dom direkt. Så om man inte vet så bör man ha koll på hur länge honan har gått och sedan ta upp henne precis innan hon skall spotta. Då kommer ju avkomman att klara sig.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Nyssel
          • August 2015
          • 61

          #5
          Ok, det här är en socolofi och hon har bara gått några dagar. Går det att kolla upp hur länge varje art brukar gå innan de spottar?

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #6
            Ursprungligen postat av Nyssel
            Ok, det här är en socolofi och hon har bara gått några dagar. Går det att kolla upp hur länge varje art brukar gå innan de spottar?
            Ca. 3 veckor som för övriga mbuna
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • Nyssel
              • August 2015
              • 61

              #7
              Låter bekant det! Men kan hon tycka det är besvärligt att gå själv med ett par ungfiskar som är typ 3-4 cm eller räcker de som sällskap?

              Kommentar

              • simpson
                • July 2012
                • 666

                #8
                Ursprungligen postat av Nyssel
                Jag tror det får bli överraska-sovande-fiskar-knepet i så fall, jag har byggt upp terrasser med sten som jag inte gärna möblerar om. Finns det risk att hon sväljer ynglen om hon blir stressad?
                Många gånger är det ju betydligt enklare att håva upp fiskar i samband med vattenbyte, när vattennivån är riktigt låg har de inte lika många riktningar de kan simma iväg åt.

                Kommentar

                • Nyssel
                  • August 2015
                  • 61

                  #9
                  Ursprungligen postat av simpson
                  Många gånger är det ju betydligt enklare att håva upp fiskar i samband med vattenbyte, när vattennivån är riktigt låg har de inte lika många riktningar de kan simma iväg åt.
                  Ja det kan också funka, helt klart värt ett försök!

                  Kommentar

                  • Nyssel
                    • August 2015
                    • 61

                    #10
                    Jag testade lite olika och till sist blev det mörkerfiske som placerade henne i håven! Men jag tycker liksom att hon är smalare över hakan nu än innan och hon ser lite stressad ut, simmar upp och ner längs glaset och vill inte gärna vara stilla. Kan jag ha sumpat chanserna med denna? Kan det vara så att det här karet är lite svalt för henne, jag har ingen värmare i och just nu visade termometern bara 24 grader.

                    Kommentar

                    • simpson
                      • July 2012
                      • 666

                      #11
                      Ursprungligen postat av Nyssel
                      Jag testade lite olika och till sist blev det mörkerfiske som placerade henne i håven! Men jag tycker liksom att hon är smalare över hakan nu än innan och hon ser lite stressad ut, simmar upp och ner längs glaset och vill inte gärna vara stilla. Kan jag ha sumpat chanserna med denna? Kan det vara så att det här karet är lite svalt för henne, jag har ingen värmare i och just nu visade termometern bara 24 grader.
                      Nu har jag ju syskon från den andra stora sjön, men när de börjar bli redo att spotta simmar de ofta runt runt och letar lämplig plats. Ibland blir det upp och ned i ett hörn i akvariet en lång stund, troligen känner hon sig inte tillfreds med platsen.

                      Och hur har du inrett spott/yngelakvariet, kan honan hitta skydd/trygghet eller är det ett helt rent sterilt akvarium?

                      Kommentar

                      • Nyssel
                        • August 2015
                        • 61

                        #12
                        Ursprungligen postat av simpson
                        Nu har jag ju syskon från den andra stora sjön, men när de börjar bli redo att spotta simmar de ofta runt runt och letar lämplig plats. Ibland blir det upp och ned i ett hörn i akvariet en lång stund, troligen känner hon sig inte tillfreds med platsen.

                        Och hur har du inrett spott/yngelakvariet, kan honan hitta skydd/trygghet eller är det ett helt rent sterilt akvarium?
                        Det var mestadels växter som sitter fast på mopanirötter (arv från tidigare akvarieägare) och någon kruka, alltså frodigt men utan direkta gömställen. Men nu har jag slängt i högar med små tegelbitar som skapade massor av små håligheter och nu har jag inte sett henne stressa runt någonting alls. Hon vill inte äta trots att mat flyter förbi henne, så hon bör väl fortfarande vara inställd på att behålla ynglen?

                        Jag har inte koll på hur tegel påverkar vattnet nu när förhållandet vattenmängd/tegel är annorlunda mot när tegelbitarna låg i mitt gamla stora akvarium. Kan det vara någon fara tro?

                        Kommentar

                        • Nyssel
                          • August 2015
                          • 61

                          #13
                          Just ja, jag har täckt baksidan med en mörk handduk också, jag hade ingen bakgrund alls innan, bara en vit vägg och en hopplös katt som klämmer in sig där och glor på fiskarna. Jag tror det kan ha bidragit till hennes stress.

                          Kommentar

                          Arbetssätt...