Golden yngel och yngelkar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Andreas_ 031
    • July 2015
    • 33

    Golden yngel och yngelkar?

    Har en tuggande Golden i den stora baljan nu. Lite osäker på hur långt gången.

    Börjar smalna av och har fått en påse under hakan.

    Håller på med ett 60l kar nu som jag tänkte flytta över till inom någon vecka kanske men funderar lite på själva vattenkvalitén i yngelkaret.

    Hur gör ni, har ni ett kar som går tomt och puttrar tills det är dags eller drar ni igång det vid flytten ?

    Har ett Eheim biopower (filtermatta & substrat pro) som går parallellt med Pro3 an i det stora som jag tänkte plocka med till yngelkaret. Har dock inte gått så länge i.

    Det jag undrar är om jag skall dra igång det lilla redan nu, en vecka innan flytt av fisk. Samt flytta över biopowern.
    Fylla med nytt alt. vatten från stora baljan, nu?

    Eller skall jag hålla mig och flytta allt på en gång med vatten från stora baljan blanda med lite nytt?

    /Andreas
  • Jesper Broman
    • November 2012
    • 3445

    #2
    Dra igång det nu tycker jag med vatten från stora baljan. Har du ett filter också att flytta över så kan du se yngelkaret som igångkört.

    Ska du börja ta hand om yngel så är det ingen idé att stänga ned yngelkaret då du kommer ha användning av det när fler honor börjar tugga framöver.

    Lycka till med dina yngel

    Kommentar

    • Andreas_ 031
      • July 2015
      • 33

      #3
      Ja detta var min första tanke, höll på och inreda och allt idag i yngelkaret men så slog de mig hur jag skulle göra med vattnet. Så karet är klart saknas bara vatten och fisk.
      Blir till att fylla imon och se hur värdena utvecklas.

      Har lite denitrol m.m ifall att.

      Skall man köra några vattenbyten med tro?
      Altså under den de dagar de går utan fisk?

      Tack!

      /Andreas

      Kommentar

      • Jesper Broman
        • November 2012
        • 3445

        #4
        Fyll på med 75% vatten från ditt stora kar och 25% nytt friskt vatten. Sen låter du det gå tills du har yngel i karet.
        För att ynglen ska växa bäst så krävs det bra vatten och antalet vattenbyten hänger ju på hur mycket du matar.
        Men varje gång framöver när du byter vatten i yngelkaret så tar du det mesta av vattnet från stora karet och lite nytt så har du alltid bra vatten i yngelkaret. Rikta in dig på att byta vatten i alla fall två gånger per vecka i yngelkaret

        Kommentar

        • Andreas_ 031
          • July 2015
          • 33

          #5
          Ok låter vettigt, tack.

          Ja när ynglen väl är ute så hade ställt in mig på en 10-20% vattenbyten varannan dag ungefär, kanske för mycket /ofta?
          Men jag skall altså ta lite ur de stora då med?
          Det har jag inte hört förr men de låter ju klokt då man har en bra balans i den stora baljan.

          En sak till kan man flytta över en tuggande hona för tidigt? Då jag inte vet hur länge hon tuggat riktigt så vill man ju inte riskera att hon spottar i den stora baljan.

          Såg även att en av mina hongi börjat tugga nu.
          Hade vart kul men har inget mer än en 55 liters plast balja att ta till.

          Blir mycket nu...

          /Andreas

          Kommentar

          • Jesper Broman
            • November 2012
            • 3445

            #6
            Så är det med malawiciklider, det börjar med en hona som tuggar och ett par år senare så har man en hel fiskodling där hemma

            Nej det är nog ingen som har gett det tipset innan men jag tar alltid en del vatten från ett stort akvarium med bra balans i till de mindre när jag byter vatten. I alla fall tills man vet att filterna i det lilla akvariet är helt igång

            Edit: plastbaljor fungerar utmärkt som yngelkar!

            Edit en gång till : Du kan flytta honan redan nu om du vill.
            Senast redigerad av Jesper Broman; 06 September 2015, 22:32.

            Kommentar

            • Andreas_ 031
              • July 2015
              • 33

              #7
              Javisst, och roligt är de. Ska se hur populärt detta blir hos min bättre hälft, att min egen oling hemma

              Men då kan jag ju ta en hongi kull med kanske

              Pumpar och filter jar ja gott om.

              /Andreas

              Kommentar

              Arbetssätt...