Ciklidsort? Skillnad kön? Liv lr död? - tyck till!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • alie
    • February 2003
    • 427

    Ciklidsort? Skillnad kön? Liv lr död? - tyck till!

    Hej. Nu har jag en svår nöt att knäcka! För er ciklidfantaster är det kanske lättare, så jag frågar er... själv har jag aldrig haft ciklider förut.

    Saken är den att jag ska få ett akvarium från ett företag som konkursat. De har ett 450liters med ciklider. Det har blivit alldeles för många ciklider i det med tiden, så jag ska bara behålla ett fåtal.

    Frågan är - hur ser jag skillnad på hanar och honor? Jag vill behålla par helst. Åtminstone vill jag ha både hanar och honor för chans att få se yngel i framtiden! Finns det något generellt sätt att se könsskillnad på ciklider?

    Sedan är ju frågan vad det är för sorts ciklid. Eller kanske snarare vad det har varit för sorts ciklider från början. För de har antagligen korsat sig med åren. De har berättat för mig att de från början hade "blåsilverrandiga" och "gula" ciklider, men de korsade sig. "Mina" ciklider är gula med antydan till blåskiftningar och har antydan till randigt - precis som en korsning mellan de ovan nämnda. Detta är ju jättesvårt, men jag ska försöka fixa en digitalkamera och fota så blir det lättare för er kunniga att gissa arter! De är ca 10cm stora.

    Vad behöver ni mer veta för att kunna hjälpa mig med mina frågor? Jag själv är helt ställd, men det ska bli spännande att ta hand om de små liven. Naturligtvis förbarmar jag mig över de "mattelösa" liven och deras 450(wohoooo) liters!

    Mvh
    /A
  • Jonas.E
    • May 2003
    • 199

    #2
    Haj
    Om du inte kan reda ut vilka som är vilka så skulle jag nog ha avlivat alla fiskar som kan ha korsat sig med varandra och köpt nya. Om där är någon korsning så får den absolut inte komma ut i handeln, så antingen behåller du alla fiskar eller så avlivar du dem. Detta är min åsikt som jag tror att fler personer på detta forum delar.
    Mvh Jonas

    Mbuna Rocks

    Kommentar

    • alie
      • February 2003
      • 427

      #3
      Ett tillägg bara - de kanske är större än 10 cm vid närmare eftertanke. Kanske snarare 15. Men många är inte fullvuxna än helt enkelt.

      /A

      Kommentar

      • marcus_swe
        • July 2003
        • 483

        #4
        Hu avlivar man egentligen fiskar på ett smärtfritt sätt?

        Kommentar

        • alie
          • February 2003
          • 427

          #5
          Jag är väl medveten om att korsningar inte alls är önskvärt. Det är synd tycker jag själv att de har korsat sig. Men jag har inte hjärta att avliva! Det är illa nog att jag måste avliva en del - det blir skitsvårt för mig. Men jag måste göra det för att ge de andra kvarvarande fiskarna ett bra liv (och plats att röra sig).

          Gjort är liksom gjort, men de är <u>liv</u> anser jag och jag vill ge dem ett bra liv och hem. En liten räddningsaktion liksom. Min tanke är att behålla dem som det ser ut nu alltså. Men om det absolut inte <u>går</u> så får jag överväga ditt alternativ. Vad tycker ni andra?

          /A

          Kommentar

          • alie
            • February 2003
            • 427

            #6
            Kan man verkligen avliva alla dessa friska fina fiskar bara för att de är korsade? Jag är ju beredd att ta hand om dem och ge dem ett gott hem/läsa på om ciklider osv... Det är en annan femma om jag måste avliva en del för att de ska få plats - men ALLA?

            Vad tycker ni?

            /A

            Kommentar

            • alie
              • February 2003
              • 427

              #7
              Dessutom är jag inte 100% säker på att de är korsade, men det är högst troligt enligt de företagsanställdas berättelse. Men jag kan liksom inget om ciklider än, så jag vet inte. Foton kommer så fort jag kan få tag på en kamera. Under tiden - ge mig råd om hur jag ska göra. Vi utgår från att de är korsade. Ok? =)

              /A

              Kommentar

              • ami
                • March 2002
                • 294

                #8
                Hej.Har du ingen bekant som kan komma till dig o titta OM de är korsade till att börja med.(jag förstår dig ang.avlivn)

                Kommentar

                • alie
                  • February 2003
                  • 427

                  #9
                  Hej. Tack för råd. De duktigaste personerna som jag känner på ciklider är <u>NI</u> Zoopetare =) Jag har precis fotat firrarna med en kass kamera, men man ser dock, så jag är på G att få upp ett fotoalbum. Om ingen ändå kan avgöra får jag lösa det på annat sätt, men jag tror nog att man ser rätt bra på bilderna.

                  /A

                  Kommentar

                  • ami
                    • March 2002
                    • 294

                    #10
                    Jag skulle kunna tänka mig att du menar malawicikl.Jag hade en vän på 70-talet som hade malawi-cikl.som korsade sig=men de sparade han.De vart de finaste malawi jag sett(har efter det aldrig sett denna korsning).Vad ciklidanhängarna menar är att de får aldrig komma ut i handeln.(med all rätt förstås).

                    Kommentar

                    • alie
                      • February 2003
                      • 427

                      #11
                      En tanke är ju att jag kanske skulle kunna behålla fiskar av enbart <u>ett kön</u> så att de inte kan korsa sig vidare, utan leva fridfullt tills de dör ut av sig själv. (Om jag kan lista ut vilka som är hanar/honor) Samtidigt köpa någon annan ciklid till akvariet så att jag möjligtvis får se yngelvård, vilket skulle vara toppenkul! Frågan är vilka andra fiskar som går ihop med de här. De här kanske är extremt aggressiva - vem vet? Det bråkar en del, men det beror antagligen på att de har det så trångbott.

                      Snart kommer lite foton!

                      Kommentar

                      • alie
                        • February 2003
                        • 427

                        #12
                        Foton:
                        http://hem.passagen.se/sharedstuff/

                        De kanske är en ren ciklidart, men jag tror inte det. De flesta är gula med ett blått "sken(reflexer)" och med antydan till ränder. Men det verkar vara en "kamp" mellan gult och blått i dessa fiskar. Ca 5 fiskar är "mest blå" och ca 20-25st är "mest gula". Om de är korsade får väl ni kunniga avgöra. Akvariet har funnits på företaget i ca 10 år, så om de är korsade kan det vara länge sen de fanns rena arter häri. Hur många arter som fanns från början är oxå oklart, men antagligen två. De som köpte in akvariet är sedan länge sedan försvunna från företaget.

                        Bild1: Blåast i akvariet. När jag hade blixt syntes knappt fiskens gula reflexer. Renrasig blåing måhända? I bakgrunden till hö akvariets typiska gula invånare. I bakgrunden till vä finns ytterligare två blåingar
                        Bild2: Blåing igen. Utan blixt syns hans/hennes gula reflexer bättre
                        Bild 3: De gulare invånarna saknar randen på "tuppkammen" som blåingarna har. Dessutom svagare ränder på kroppen
                        Bild4: Två gulingar och en blåing.
                        Bild5: Två blå. De blå är finast tycker jag
                        Bild6: Overwiev. Tror jag räknade 17 fiskar på bilden. Ca 10st har lyckats smita undan från bild.
                        Bild7: Intet nytt antar jag
                        Bild8: Blåing igen. Nästan alla har en gul prick på fenan som denna
                        Bild9: Man ser att en del gulingar knappt har ränder. Men de finns där om man tittar riktigt noga
                        Bild10: Gulast i akvariet. Man kan knappt se några ränder. Lite mer avlång kroppsform än de blåare invånarna. Renrasig guling?
                        Bild11: Översikt igen

                        Kommentar

                        • Peter1904
                          • February 2003
                          • 1079

                          #13
                          Ser ut att vara Malawi som jag inte har någon erfarenhet/kunskap om. Hoppas någon Malawiexpert dyker upp och hjälper dig.

                          Kommentar

                          • alie
                            • February 2003
                            • 427

                            #14
                            Tack! Alltid något till att börja med

                            Kommentar

                            • Mattias Andersson
                              • March 2003
                              • 826

                              #15
                              Tror att de blå kan vara Metriaclima fainzilberi "Hongi" som verkar ha fått lite av dom gula i sig......
                              Dom gula tror jag kan vara Metriaclima lombardoi

                              Kommentar

                              Arbetssätt...