Thomasi ciklider (Anomalochromis thomasi)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jompii
    • July 2011
    • 23

    Thomasi ciklider (Anomalochromis thomasi)

    Efter att ha ägnat hela min "akvaristkarriär" till sällskapsfiskar (endlers, molly etc) så känner jag att det nu är dags för en liten förändrig. Jag har alltid varit fascinerad av ciklider men aldrig riktigt vågat ge mig på dessa underbara fiskar. Känner dock nu att det äntligen är dags.
    Efter att ha spenderat ett par timmar letandes efter den perfekta fisken så hittade jag till slut den, Thomasiciklid (Anomalochromis thomasi).
    Det verkar vara den perfekta fisken för mig. En utav de enklaste cikliderna samt att den nog skulle passa ganska bra i mitt 150L-akvarium. Jag har dock ett par frågor gällande dessa.
    Vill helst veta så mycket som möjligt om fiskarna innan jag köper dom så all information är välkommen. Missar jag något viktigt så får ni gärna komplettera. Ni behöver självklart inte svara på alla. Känner man att man enbart vill svara på en av frågorna så funkar det kanon


    Först och främst, vad tycker ni om min plan?
    Jag har tänkt att ha ett par (en hona och en hane) i akvariet. Som städpatrull så tänkte jag ha mitt ancistrus-par (stor hane på 17 cm, hona på dryga 15 cm). Skulle detta funka eller går Thomasi inte ihop med Ancistrus?
    Mina ancistrus är ju även ganska stora, kan detta bidra till att de/Thomasi känner sig extra hotade i samband med lek?


    Fiskar tillsammans med Thomasi
    Skulle jag kunna ha några fiskar tillsammans med Thomasi utan att det blir bråk? Om så vilka?
    Skulle t.ex ett stim med neontetror gå bra tillsammans med ett par av Thomasi?


    Inredning
    Eftersom att min akvarium inte är särskilt högt utan mer ett avlångtkar så tänkte jag ha en stor rot mot bakrutan som täcker ca 80& av bakrutan. På de sista 20% tänkte jag bygga upp ett stenrös med lite små grottor. Kommer även plantera lite växter jäms med bakrutan/roten och sedan på andra sidan av karet (stenrös till höger sida av karet, växter på vänster).
    Funderar även på att samankoppla en lite rot med den stora så att det blir som en liten bro mitt i karet (kanske ha javamossa runt den roten). Därefter ha någon grotta för ancistrus och sedan lite växter längre fram i karet, t.ex anubias.
    Vad tror ni om detta? Skulle det funka? Finns det något speciellt Thomasi föredrar när det kommer till inredningen? Vad för sorts bottensubstrat bör jag gå på? Sand? Grus? Hur grovt?


    Växter
    Väljer att göra en egen liten sektion för växter.
    Vilka växter/sorters växter bör man ha i ett kar "Thomasi-kar"?I och med att de kan lägga äggen på växterna så känns det ju som att växter som t.ex anubias och svärdplanta borde vara att föredra? Vilka växter skulle ni rekommendera?


    Cirkulation och ljus
    Jag har hört att ciklider gärna vill ha lite mer fart i karet än vad vanliga sällskapsfiskar föredrar, gäller detta även Thomasi? Har väl nu en liten svagare pump på ca 700-800l/h, hur mycket extra bör jag ha för Thomasi?
    Hur är de när det kommer till ljus? Föredrar de starkt ljus eller lite svagare? Eller spelar det ingen roll?


    Foder
    Vad bör jag mata dom med? Vet att dom är allätare men något foder måste de väl föredra?
    Läst att de t.ex äter insekter, alger och organiskt slam (?). Några speciella insekter och vad exakt är organiskt slam? Har även för mig att de äter räkor, snackar vi då vanliga skalade räkor eller akvarieräkor (t.ex körsbärsräkor)?
    I och med att de gillar alger, kan man då mata dom med algwaffers?
    Är det skalad artemia som gäller när det kommer till yngel?


    Yngel
    Hur ska man göra när det kommer till yngel? Äter dom upp sina egna yngel eller kan man låta ynglerna vara i samma kar? Om de äter upp sina yngel så kan det ju vara smart att iafl flyta ett par till ett yngelkar.
    Hur ser det ut när det kommer till utfodring? Har hört att det tar ca 5-6 dagar innan ynglerna utvecklas från larver till frisimmande fiskar. Bör man mata ynglerna även när de är larver (isfl med vad) eller ska man börja mata först när de är frisimmande (5-6 dagar)?
    Ungefär vid vilken ålder blir ynglerna könsmogna? Är ynglerna lika kinkiga som de vuxna när det kommer till parfördelning eller kan man t.ex låta 30 yngel/halv vuxna fiskar gå tillsammans i ett kar? Eller bör man kanke försöka sälja av dom så snabbt som möjligt? Om så, i vilken ålder är de mogna för detta/att säljas?


    PRIS
    Hur mycket kostar ett vuxet par?
    Hur mycket/när kan man sälja ynglerna för?


    Nu blev det en massa frågor på en och samma gång. Ber om ursäkt för detta.
    Blir lite smått manisk när jag väl fastnat för en fisk och vill då veta allt om den så att jag kan ge fiskarna de bästa möjliga förutsättningarna.
    Om jag har missat något så får ni som sagt gärna komplettera.
    Ber om ursäkt för eventuella grammatikfel ^^


    TACK SÅ JÄTTEMYCKET!!
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    #2
    Thomasi är en trevlig liten ciklid, som jag kan rekommendera. Den enda nackdelen jag kan komma på, är att om man vill ha ur dem ur karet av en eller annan anledning, så är de ett h-e att fånga, för de lär sig snabbt att man är ute efter dem, och då är de blixtsnabba, och har förmågan att "gå upp i rök"

    De kan vara svåra att könsbestämma, och kan även vara svåra att para ut, då de inte alltid verkar acceptera varandra. Så det bästa är att börja med en grupp ungfiskar (de säljs ofta som sådana) på ca 6 individer, och låta dem para ut sig. Se'n kan man, beroende på butik så klart, byta in dem som blir över. Det är t.ex här som det blir ett problem att de är så svårfångade, och att de bleknar när man jagar dem, så det är viktigt att man ser till att man får upp rätt fiskar.

    När det gäller dina Ancistrus, så lär thomasi inte ha nå't att säga till om ifall malarna får korn på äggen, men i övrigt så är det väl inga problem att ha Ancistrus med thomasi. Andra fiskar som funkar är t.ex pansarmalar, tetror, och en del labyrintfiskar, som t.ex mosaikgurami. Det finns även en del andra dvärgciklider man kan ha med dem.

    Inredningsmässigt så är de inte så kinkiga, men de vill ha platta ytor att lägga äggen på, som stenar och rötter. En del växter är bra. Inred gärna så att det bildas gömställen, har du andra ciklider med dem är det en bra idé att inreda så att de inte alltid ser varandra, utan kan skapa egna, insynsskyddade revir. Fin sand är att föredra.

    När man säger ciklider och stark cirkulation, så antar jag man främst syftar på t.ex Malawiciklider. Västafrikanska ciklider, som thomasin, påminner nog mer om många sydamerikanska ciklider vad det gäller livsmiljö, vattenvärden, och så. Det vill säga, ganska lågt pH, ganska långsamt flytande vatten, och dämpad belysning. Men thomasin är rätt anpassningsbar, så länge det inte är för extremt.

    De brukar inte vara kräsna med maten, men frysfoder, som fryst artemia, brukar funka. Ynglen brukar nog äta skalad artemia, men levande, nykläckt artemia är ju ett säkert kort, om än lite mer pill.

    Ett väl fungerande par äter inte upp sina yngel. Men har man andra fiskar med dem, kan det ändå vara bra att flytta ynglen till ett yngelkar efter ett par veckor, när de har vuxit till sig lite. De behöver ingen mat så länge de inte simmar, då lever de av sin gulesäck. Säljbara är de väl när de börjar få de vuxnas form och färger, när de är ungefär 2-4 cm eller så. Oftast brukar man väl ta dem till en butik, och få t.ex mat, eller annan fisk för dem.

    Vad ett vuxet par kostar är svårt att säga, det är sällan de säljs som vuxna, och parvis. Men i "min" butik brukar de väl ligga på 39:- eller nå't så'nt, för ungfiskar som är 4-5 cm. Ibland kan man ju se två som har parat ut sig i butiken, men att få upp just de två kan bli svårt, särskilt om det går många andra i samma kar.

    En liten artikel jag har skrivit om thomasi:
    Senast redigerad av Shepard; 19 September 2014, 17:58.
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    • Jompii
      • July 2011
      • 23

      #3
      Tack för ditt underbara inlägg/svar/artikel!
      Fick svar på allt som jag undrade över. Jag har dock ett par följdfrågor.
      Vill dock först passa på att påminna om att jag är lite små full, och väldigt trött, när jag skriver detta inlägget så det är mycket möjligt att detta inlägget håller mycket låg nivå. Har en tendens att missa ord när jag är full ^^

      Om jag hittar någon som säljer Thomasi så ska jag först kolla om de har något par. Om de inte har det så bör jag alltså inhandla en grupp på ca sex stycken fiskar och sedan låta dem para ut sig?
      Ungefär hur lång tid brukar de ta innan de hittar sin partner? Antar att detta varierar ganska kraftigt från fisk till fisk. Undrar även i vilken ålder ynglerna börjar bli könsmogna och para ihop sig?
      Låt oss säga att ett vuxet par ynglar av sig och det sedan bildas två par ifrån ynglerna som går i samma kar som de vuxna/deras mamma och pappa. Känner det vuxna/föräldrarna sig mindre hotade/är mindre aggressiva mot dessa par då de först och främst är deras barn/yngel men även mindre? Finns det någon gräns när man bör sälja av ynglerna? T.ex när de är 3 månader då de då oftast börjar bli könsmogna och lite små kaxiga? Hur många par kan jag ha i ett 160L?
      Blir nog även att skaffa lite tetror först efter att de har parat sig/jag har sålt av de övriga fiskarna. Är neontetror bäst eller bör jag satsa på någon lite större tetra? t.ex kardinal?


      När det kommer till växter och bottensubstrat. Vilka sorts växter skulle du rekommendera? Javamossa känns ju exempelvis kanske inte som någon prio ett. Jag har just nu blästersand, 0,2-0,7 mm, i det karet men har tänkt att byta ut det mot något grus (gärna svart). Detta pga att mina växter lider av staghorn alger, troligen pga att rötterna kvävs i bottensubstratet. Tänkte därför skaffa lite större och "luftigare" bottensubstrat. Skulle det funka med t.ex grus eller bör jag försöka hålla mig till sand?
      Gällande ljus så har jag ett Gro-Lux F30W gro (8500k, tror jag) och ett Aquastar F30W-174 G13 (10000K). Inget superljus direkt men det var det som följde med när jag köpte karet. Det är väl knappast för extremt ljus?
      Kan fixa lite frogbite/musselblommor så dämpas ljuset lite.

      Har gott om skalad artemia då jag använder det som basfoder till mina endlers yngel.
      Vad mer kan man mata med förutom frysen artemia? Är t.ex mygglarver, ciklidpellet och räkmix något att ha?
      De äter ju insekter och mygglarver är ju insekter. När jag skriver räkmix så syftar jag på en lite mer vegetabilisk räkmix som jag vanligtvis ger till mina ancistrus. Har alltså höjt mängden ärtor och sänkt mängden räkor.
      Senast redigerad av Jompii; 20 September 2014, 02:41.

      Kommentar

      • Shepard

        • March 2003
        • 13992

        #4
        Köper man könsmogna individer, så kan de para ut sig rätt snabbt. Osäker på vid vilken storlek de blir könsmogna, men skulle tippa runt 5 cm. När parets yngel blir könsmogna, och själva bildar par, så är de förmodligen lika aggressiva mot dessa, som de skulle vara mot obesläktade individer. De blir rivaler, om revir. I ett 160-liters kan du kanske ha två par eller så, med rätt inredning.

        Det kan vara lagom att sälja ynglen, eller flytta dem till ett annat kar om de inte är stora nog, när föräldrarna börjar leka igen, och börjar visa aggressivitet mot dem. När det gäller tetrorna, så funkar nog neoner utmärkt, thomasi har liten mun, och kan inte äta vuxna neontetror. Finns många tetror som funkar, som t.ex glödbandstetra, eller t.ex svart fantomtetra, rosentetra, och briljanttetra, om man föredrar de mer högryggade arterna.

        Vad det gäller bottensubstratet, så föredrar jag fin sand, av både estetiska, och praktiska skäl. Sand känns mer naturligt med den typen av fiskar, än grus, och de har lättare att gräva i sanden. Grus känns mer som nå't man har i forsbiotoper, och om du nå'n gång skaffar pansarmalar, så vill de också ha fin sand. Har även för mig att fin sand är bättre för växterna, och det lätt hamnar en del skit i substratet om man har grus. Vad gäller flytväxter kan jag rekommendera Pistia, det är kanske den som kallas musselblomma?

        Vita mygglarver går bra. Jag är inget stort fan av röda mygglarver överhuvudtaget, det tenderar till att vara rätt skitigt, och kan ge allergier.

        Hmm, jag blir nästan sugen på thomasi igen själv nu, funderar på att åka och kolla om "min" butik har några kvar.
        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
        Min profil
        Mitt galleri

        Kommentar

        • katiz
          • August 2013
          • 5

          #5
          Hejs! Jag har 2 utav denna ciklid. De var polare i butiken och även polare i mitt 125L till en början. Och igår hittade jag den lilla typ ihjälbiten.. Fenorna helt trasiga, röda gälar och grumliga ögon. Alla skadorna dök upp inom 24h. Jag har haft dessa i 4 månader men den stora har mest jagat den lilla. Såg den stora hugga efter den lilla igår flera ggr då jag fixa igång karantän. Fast citrontetrorna är väl inte helt oskyldiga. Har även Amanoräkor och dvärg otocinclus. Hade guppys också.

          Jag tycker 125 liter är för litet till mina. Tänkte att 125L bör räcka då de bara blir lite större än guppys.. Jag har däremot inte så mycket växter då mina citrontetror typ ätit/ryckt upp alla. De växter jag har just nu är Anubias, svärdsplantor, vallisneria och mossa. De är dom enda som citrontetrorna inte kan härja med. Musselblommor hade jag också. Men tetrorna gillade även att bita på deras rötter.. Varför kan de inte bita på algerna istället?!

          Jag har finkornigt mörkt grus, rötter och ytterfilter på 300l/h. Jag matar bara mina firrar med olika flingfoder, algtabletter, ärtor, broccoli och blomkål. Frysfoder är ingen höjdare alls utan de är flingfoder som gäller. Fast tror aldrig jag hann testa frysfoder till cikliderna... Den stora är väldigt vaktande. Börjar direkt vakta maltabletterna jag lägger i. Jag har ingen aning om vilket kön de är på dom. Men annars är jag väldigt nöjd med dom. Fina och aktiva.
          Hejs! Jag har 2 utav denna ciklid. De var polare i butiken och även polare i mitt 125L till en början. Och igår hittade jag den lilla typ ihjälbiten.. Fenorna helt trasiga, röda gälar och grumliga ögon. Alla skadorna dök upp inom 24h. Jag har haft dessa i 4 månader men den stora har mest jagat den lilla. Såg den stora hugga efter den lilla igår flera ggr då jag fixa igång karantän. Fast citrontetrorna är väl inte helt oskyldiga. Har även Amanoräkor och dvärg otocinclus. Hade guppys också.

          Jag tycker 125 liter är för litet till mina. Tänkte att 125L bör räcka då de bara blir lite större än guppys.. Jag har däremot inte så mycket växter då mina citrontetror typ ätit/ryckt upp alla. De växter jag har just nu är Anubias, svärdsplantor, vallisneria och mossa. De är dom enda som citrontetrorna inte kan härja med. Musselblommor hade jag också. Men tetrorna gillade även att bita på deras rötter.. Varför kan de inte bita på algerna istället?!

          Jag har finkornigt mörkt grus, rötter och ytterfilter på 300l/h. Jag matar bara mina firrar med olika flingfoder, algtabletter, ärtor, broccoli och blomkål. Frysfoder är ingen höjdare alls utan de är flingfoder som gäller. Fast tror aldrig jag hann testa frysfoder till cikliderna... Den stora är väldigt vaktande. Börjar direkt vakta maltabletterna jag lägger i. Jag har ingen aning om vilket kön de är på dom. Men annars är jag väldigt nöjd med dom. Fina och aktiva.

          Kommentar

          • katiz
            • August 2013
            • 5

            #6
            Ursprungligen postat av Shepard
            Köper man könsmogna individer, så kan de para ut sig rätt snabbt. Osäker på vid vilken storlek de blir könsmogna, men skulle tippa runt 5 cm. När parets yngel blir könsmogna, och själva bildar par, så är de förmodligen lika aggressiva mot dessa, som de skulle vara mot obesläktade individer. De blir rivaler, om revir. I ett 160-liters kan du kanske ha två par eller så, med rätt inredning.

            Det kan vara lagom att sälja ynglen, eller flytta dem till ett annat kar om de inte är stora nog, när föräldrarna börjar leka igen, och börjar visa aggressivitet mot dem. När det gäller tetrorna, så funkar nog neoner utmärkt, thomasi har liten mun, och kan inte äta vuxna neontetror. Finns många tetror som funkar, som t.ex glödbandstetra, eller t.ex svart fantomtetra, rosentetra, och briljanttetra, om man föredrar de mer högryggade arterna.

            Vad det gäller bottensubstratet, så föredrar jag fin sand, av både estetiska, och praktiska skäl. Sand känns mer naturligt med den typen av fiskar, än grus, och de har lättare att gräva i sanden. Grus känns mer som nå't man har i forsbiotoper, och om du nå'n gång skaffar pansarmalar, så vill de också ha fin sand. Har även för mig att fin sand är bättre för växterna, och det lätt hamnar en del skit i substratet om man har grus. Vad gäller flytväxter kan jag rekommendera Pistia, det är kanske den som kallas musselblomma?

            Vita mygglarver går bra. Jag är inget stort fan av röda mygglarver överhuvudtaget, det tenderar till att vara rätt skitigt, och kan ge allergier.

            Hmm, jag blir nästan sugen på thomasi igen själv nu, funderar på att åka och kolla om "min" butik har några kvar.
            Ska inte de vara sämre med fin sand? De sägs väl att sand kväver rötterna? Och de borde väl vara ännu sämre för de växter som tar upp näring via rötterna?

            Kommentar

            • Shepard

              • March 2003
              • 13992

              #7
              Ursprungligen postat av katiz
              Ska inte de vara sämre med fin sand? De sägs väl att sand kväver rötterna? Och de borde väl vara ännu sämre för de växter som tar upp näring via rötterna?
              Nej, inte vad jag har hört, har för mig att jag läste i en discusbok en gång att discus föredrar fin sand, och att det också är vad växterna föredrar. Som sagt så känns det inte riktigt naturligt med grovt grus till den typen av fiskar och växter, då det väl är sand i de biotoperna i naturen. Grus känns mer som nå't som förekommer i forsar eller en del sjöar. Se'n vet jag inte hur det är med den där jättefina sanden, lagom är nog bäst.
              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
              Min profil
              Mitt galleri

              Kommentar

              Arbetssätt...