Leleupi + cylindricus och nigriventris?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • man nam1
    • July 2011
    • 441

    Leleupi + cylindricus och nigriventris?

    Tjenna, då jag letar fisk till det nya karet (720l) så har jag snubblat över en gåta som jag inte riktigt hittar något svar på när jag googlar och letar på diverse sidor; Kan man ha Leleupi tillsammans med både Cylindricus och Nigriventris?

    Jag har hittat två svar online; svar 1: Ja men det kommer bli diverse hybrider då dom är så nära besläktade.
    svar 2: Nej då dom är så nära besläktade så kommer dom ha samma beteende som t.ex. leleupi att dom bara kan vara 2st (iallafall i ett mindre kar).

    Vad tror ni? kan ni svara på min fråga?

    Då jag gillar alla tre och funderar på att skaffa dessa så vill jag helst ha lite varningar innan ifall det kan bli blodbad eller hybrider.

    Mvh Jimmy
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Inte för att jag har testat med denna trekombination (leleupi och cylindricus har jag dock haft ihop) men i ett så stort akvarie och förutsatt att det finns gott om gömställen så borde det funka.
    Nackdelen är väl att de har ungefär samma beteende alla tre så det blir kanske inte en så kul kombo
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • man nam1
      • July 2011
      • 441

      #3
      Okej men du tror alltså inte att korsningsrisken är så stor? yngel är ju roligt men korsningar är ju inte så eftertraktade direkt. :/

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Nej är det ett så pass stort akvarium och du har fisk av bägge könen av alla arterna så tror jag inte att risken för korsningar är så stor
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • man nam1
          • July 2011
          • 441

          #5
          Okej

          Då jag redan har Leleupi i karet, vilken är trevligast av Nigriventris och Cylindricus? Någon stor skillnad i deras beteende? Jag tycker själv att cylindricusen ofta är snyggare..

          Hittade nu enligt www.ciklider.se: Neolamprologus cylindricus är förhållandevis aggressiv mot artfränder och hålls därför bäst parvis. Den är också mycket aggressiv mot andra ciklider med liknade utseende som t. ex. N. leleupi, N. mustax och N. nigriventris, dessa arter ska inte hållas tillsammans.

          Låter inte jättelovande men om du tror att det går med gott om gömställen så litar jag på det

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #6
            I ett mindre akvarium hade det inte gått. En klart negativ faktor är dock att du redan har leleupi i akvariet - då är de kungar och kan ha svårt att acceptera konkurrenter.
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • man nam1
              • July 2011
              • 441

              #7
              Jo det är jag helt med på, då jag precis har gjort om scapen har jag ingen större lust att flytta runt allting. Något tips på hur jag kan underlätta inflyttningen för dom nya fiskarna? släppa dom när karet är släkt kanske?

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48148

                #8
                Ja visst är det större chans om man släpper ner fiskarna om inte när det rä släckt så i alla fall strax innan det släcks och när det matas och sedan i ett annat hörn än i mathörnet.
                Men uppriktigt sagt - är leleupina någorlunda vuxna och inkörda i akvariet så får man ha tur för att det skall gå bra
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • man nam1
                  • July 2011
                  • 441

                  #9
                  Okej, ja det är dom. Då bör jag alltså leta efter annan fisk, vad tror du om ett gäng jullar? typ sp. "gombi"?

                  Har också kollat på Gnathochromis men dom är väl rätt svåra att få tag i?

                  Kommentar

                  • man nam1
                    • July 2011
                    • 441

                    #10
                    Ctenochromis horei är också riktigt snygg

                    Jag vill ha något mellanting mellan Frontosorna och Leleupisarna i storlek utan att den blir frontosa mat, det verkar inte vara den lättaste sortens fisk att hitta direkt..

                    Kommentar

                    • Berserken
                      • December 2005
                      • 472

                      #11
                      Ursprungligen postat av man nam1
                      Ctenochromis horei är också riktigt snygg

                      Jag vill ha något mellanting mellan Frontosorna och Leleupisarna i storlek utan att den blir frontosa mat, det verkar inte vara den lättaste sortens fisk att hitta direkt..
                      Ctenochromis horei går bra med frontosa men den är väldigt aggresiv

                      Kommentar

                      • man nam1
                        • July 2011
                        • 441

                        #12
                        Ouch, och när en "Berserken" skriver det så är det på allvar.. Vet inte om man vågar skaffa sådana då eftersom jag satsar på att få yngel av frontosorna och när en annan fisk mobbar dom så tror jag iallafall inte att dom känner sig yngelsugna(?). Rätta mig gärna

                        Hittade också Neolamprologus fasciatus och den borde gå ihop med leleupin tycker jag då den inte är allt för lika.

                        Kommentar

                        Arbetssätt...