Pseudotropheus demasoni

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • flygrc
    • June 2006
    • 2755

    Pseudotropheus demasoni

    Är Pseudotropheus demasoni en känslig ciklid som helt plötsligt kan dö när alla andra Malwis i karet mår bra?
    https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
    Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.
  • Jesper Broman
    • November 2012
    • 3445

    #2
    Japp, dom är känsliga och aggressiva mot varandra. Får även lätt problem med magen om jag har fattat det lätt.

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48147

      #3
      Många säger så, medan andra inte håller med. Själv har jag haft den men hade själv inga problem.
      Mest verkar det vara aggresiviteten som folk har problem med men eftersom jag inte gillar att hålla fiskar parvis (och definitivt inte malawi) utan har en grupp av varje art så är detta kanske anledningen till att en del haft problem.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Jesper Broman
        • November 2012
        • 3445

        #4
        Ja jag förmedlade det jag har läst mig till och hört av andra, men jag litar på det du säger Kjell.
        Jag har haft många olika sorters malawiciklider, men aldrig demasoni pga deras rykte om att just va känsliga.
        Det fanns tillräckligt med andra sorter att dregla över när jag hade malawi

        Kommentar

        • flygrc
          • June 2006
          • 2755

          #5
          Ja de är ju så ruggigt snygga så jag köpte sex st, tänkte köpa fler men blev lite så när jag hörde om känsligheten, å andra sidan lever jag efter mitt citat nedan...
          Fler med erfarenhet av dessa vackra fiskar?
          https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
          Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48147

            #6
            Ursprungligen postat av flygrc
            Fler med erfarenhet av dessa vackra fiskar?
            Flera har ju kommenterat dom i artbeskrivningen så där kan du läsa fleras erfarenhet och den är åt "bägge håll"
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • flygrc
              • June 2006
              • 2755

              #7
              oops, jag läste inte alla kommentarerna
              https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
              Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

              Kommentar

              • Bluewing

                • August 2012
                • 10522

                #8
                Det är lugnt. Drabbas själv ofta av quick-fix-blindhet när jag läser artiklar Jag letar efter svar och skummar igenom resten. Så det är helt normalt. Kreativa människor gör så hela tiden. Medfött och på gränsen till obotligt. Så lite svinn får man räkna med faktiskt
                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                Juwel Lido 120

                Kommentar

                • flygrc
                  • June 2006
                  • 2755

                  #9
                  Ursprungligen postat av Bluewing
                  Det är lugnt. Drabbas själv ofta av quick-fix-blindhet när jag läser artiklar Jag letar efter svar och skummar igenom resten. Så det är helt normalt. Kreativa människor gör så hela tiden. Medfött och på gränsen till obotligt. Så lite svinn får man räkna med faktiskt
                  https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
                  Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

                  Kommentar

                  • Moggz
                    • June 2011
                    • 15

                    #10
                    Nej. Jag upplever inte mina demasoni som känsliga och bara dör. Jag har demasoni sen lite mer än två år. Ja, de är aggressiva och kan mycket väl mobba ihjäl en svag individ om gruppen är för liten och man inte har tillräckligt med gömställen för dem. Jag har idag ca 16st demasoni, 10 st hongi, 6st firefish och 2st större gibbiceps i ett Juwel på 350 liter.

                    Sätter man sig ner och studerar dem kan man tydligt se följande:
                    Demasoni jagar ofta andra demasoni, stor jagar mindre.
                    Hongi jagar ofta andra hongi.
                    Hongi jagar demasoni, om man kommer förnära eller är i dess revir.
                    Firefish kan ibland jaga andra firefish.
                    Mycket sällan kan man se hongi jaga firefish.
                    Alla malawisarna låter mina gibbisar vara ifred, men den större (ca 25cm) jagar den mindre (ca 18cm) oftare än man ser firefish jaga varandra.

                    Jag utgår från att det blir så här eftersom firefish är den störsa Malawi, sedan hongi och minst demasoni.

                    Jag upplever att mina fiskar fungerar bra ihop och har inga Malawi som bara dött. Jag har under mina två år med Malawi bara fiskat upp ett fåtal döda demasoni, typ 3-4 och då mindre individer som man kunnat se varit mobbade och sett mer och mer skabbiga ut. Inga döda hongi eller firefish. Däremot har jag gett bort både demasoni och firefish eftersom de ynglat av sig så mycket och många som överlevet.

                    Kommentar

                    • flygrc
                      • June 2006
                      • 2755

                      #11
                      Ursprungligen postat av Moggz
                      Nej. Jag upplever inte mina demasoni som känsliga och bara dör. Jag har demasoni sen lite mer än två år. Ja, de är aggressiva och kan mycket väl mobba ihjäl en svag individ om gruppen är för liten och man inte har tillräckligt med gömställen för dem. Jag har idag ca 16st demasoni, 10 st hongi, 6st firefish och 2st större gibbiceps i ett Juwel på 350 liter.

                      Sätter man sig ner och studerar dem kan man tydligt se följande:
                      Demasoni jagar ofta andra demasoni, stor jagar mindre.
                      Hongi jagar ofta andra hongi.
                      Hongi jagar demasoni, om man kommer förnära eller är i dess revir.
                      Firefish kan ibland jaga andra firefish.
                      Mycket sällan kan man se hongi jaga firefish.
                      Alla malawisarna låter mina gibbisar vara ifred, men den större (ca 25cm) jagar den mindre (ca 18cm) oftare än man ser firefish jaga varandra.

                      Jag utgår från att det blir så här eftersom firefish är den störsa Malawi, sedan hongi och minst demasoni.

                      Jag upplever att mina fiskar fungerar bra ihop och har inga Malawi som bara dött. Jag har under mina två år med Malawi bara fiskat upp ett fåtal döda demasoni, typ 3-4 och då mindre individer som man kunnat se varit mobbade och sett mer och mer skabbiga ut. Inga döda hongi eller firefish. Däremot har jag gett bort både demasoni och firefish eftersom de ynglat av sig så mycket och många som överlevet.
                      Jag uppskattar när någon tar sig tid och skriver svar som detta
                      https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
                      Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

                      Kommentar

                      • Bluewing

                        • August 2012
                        • 10522

                        #12
                        Håller verkligen med. När någon tar sig tid och beskriver vad han/hon/hen sett i sitt kar så här detaljerat så får man insikter även om arter man inte har själv för tillfället.
                        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                        Juwel Lido 120

                        Kommentar

                        Arbetssätt...