Oreochromis Shiranus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • JoelNilsson27
    • March 2014
    • 2

    Oreochromis Shiranus

    En av mina fina Oreochromis Shiranus har precis börjat munruva!!!
    tips på hur jag ska få dem att överleva mottages tacksamt! De går i mitt 375 l kar just nu! Honan är ca 8-9 cm och det är första gången hon leker. Är det smart att flytta henne till mitt odlingskar kanske?
    MVH Joel.
    P.S Kan varmt rekommendera dessa fina och sällskapliga fiskar! Äter gärna ur handen och är alltid framme vid rutan o "hälsar" när man kommer in i rummet.
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Ja Oreochromis är vackra fiskar som det tyvärr är väldigt liten efterfrågan på. De ger stora kullar (de lägger uppemot 600 romkorn) och honan ruvar ca. 14 dagar. Hon har en mycket bra yngelvårdnad.
    Så jag undrar lite om vad ditt syfte är? Vill du dra upp ynglen (även om de är svåra att bli av med) så bör du flytta honan efter ca. en vecka. Men du kan ju också låta honan gå kvar och då kan det bli en intressant yngelvård i akvariet även om då de flesta ynglen blir mat
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • JoelNilsson27
      • March 2014
      • 2

      #3
      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
      Ja Oreochromis är vackra fiskar som det tyvärr är väldigt liten efterfrågan på. De ger stora kullar (de lägger uppemot 600 romkorn) och honan ruvar ca. 14 dagar. Hon har en mycket bra yngelvårdnad.
      Så jag undrar lite om vad ditt syfte är? Vill du dra upp ynglen (även om de är svåra att bli av med) så bör du flytta honan efter ca. en vecka. Men du kan ju också låta honan gå kvar och då kan det bli en intressant yngelvård i akvariet även om då de flesta ynglen blir mat
      Tack för svar, Kjell! Okej! Ja det är ganska stora kullar de får då ju! Vad är det som gör att de är så svåra att bli av med? Är det storleken då de ändå blir ganska stora? Än så länge är ju mina små, men ska byta till ett 720 när de blir lite större. (Avskyr när folk packar stor fisk i små akvarium).
      Ska se om mina kompisar fortfarande ville ha fisk av mig, men isf räcker det ju med dem som blir kvar när hon får gå ihop med de andra! MVH Joel

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Varför inte intresset är så stort kan man ju fundera över. Men har man lite större afrikanska ciklider så är det ju oftast malawi och tanganyika och då vill man inte blanda (man ser den inte som en "äkta" malawi eftersom den inte är endemisk).
        Sedan är det ju inte heller så snygga som yngel + att det alltid är problem med lättlekta fiskar som ger stora kullar. Dvs det räcker med en kull och sedan har "alla" på orten arten och då blir de sedan helt omöjliga att sälja i affärerna.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        Arbetssätt...