Vad har jag för Malawi ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ciklidtok
    • March 2005
    • 1466

    Vad har jag för Malawi ?

    Har ofrivilligt blivit med Malawi. Han som hade dem var väldigt osäker på vad det är för arter, och jag vet ännu mindre om dem. Att några blev flyttade hit beror på att han hade köpt åt skogen för många (250st till ett 540 liters akvarium )

    Skulle gärna vilja veta vad jag har för arter så jag kan läsa in mig på dem och ge dem bästa möjliga förutsättningarna.

    Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0429.JPG
Visningar: 1
Storlek: 129,0 KB
ID: 2184604Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0438.JPG
Visningar: 1
Storlek: 159,6 KB
ID: 2184605Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0441.JPG
Visningar: 1
Storlek: 150,6 KB
ID: 2184606Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0442.JPG
Visningar: 1
Storlek: 140,6 KB
ID: 2184607Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0440.JPG
Visningar: 1
Storlek: 146,7 KB
ID: 2184608
    720L SA-/CA. Övriga
    375L Biotop, skalarer
    275L Malawi
    240L Blandat


  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Inte så enkelt.
    ettan ser ju ut som en johanni-hona men har ju egentligen fel kroppsform för det.
    Foto 3 och 5 ser ut som hongi (+ att det förstås också är en crabro på foto 5 )
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Jesper Broman
      • November 2012
      • 3445

      #3
      Och foto nr 4 ser ut som en Metriaclima Lombardoi hane som håller på att färga ut.

      Nr2 ser ut lite som en Tropheops Chilumba hane i färgerna, men inte i kroppsformen. Nr 1 skulle då kunna va en hona till denna. Eller också en johanni som Kjell säger. Men kroppsformen är märklig även på den som sagt

      Skickat från min GT-I9070 via Tapatalk

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Ursprungligen postat av Jesper Broman
        Och foto nr 4 ser ut som en Metriaclima Lombardoi hane som håller på att färga ut.
        INte för att jag vet vad det är - men jag tror definitivt inte att det är en M.lombardoi och tror också att det är en hona
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Jesper Broman
          • November 2012
          • 3445

          #5
          Det var ränderna och färgen som fick mig att tänka direkt på en Lombardoi.
          Men visst är det en hona nu när du säger det.

          Så jag tar tillbaka mitt påstående

          Skickat från min GT-I9070 via Tapatalk

          Kommentar

          • ciklidtok
            • March 2005
            • 1466

            #6
            Då är det alltså Hongi de flesta. Jag funderar på en sak bara, kan det vara så att dessa är hybrider ? Det var en fisksoppa utan dess like i akvariumet som idioten (förlåt uttrycket) hade i akvariumet, även efter att dessa var uppfångade. Jag kände igen Johanni, Röd zebra och korallzebra. Kände även igen Delfinen (Cyrtocara moori) och jag tror att det var 4 eller 5 olika sorters Aulonocaror (Aulonocara har jag haft för en del år sedan, så de kände jag igen någorlunda) Var nog en hel hög olika Afror däri, och det var några "trubbnosiga" som han påstog var Trewawasae ( men det tror inte jag, för de har jag också haft tidigare, det är dessutom en av mina favoritmalawi, så de känner jag igen ) Crabro (som Kjell påpekar) fanns i massor, han hivade hit 8 stycken ....I mitt lilla 275 liters Höll på att få chock när jag läste om dem lite senare, kom underfund om att de blir alldeles för stora för mitt akvarium, elaka är de tydligen också. Nåja, det är bara tre kvar av dem nu (hane +2honor) de åker på Måndag till ett större akvarium.

            Han kom hit med några stycken till idag, utan att ens fråga mig först. Det var dessa "trubbnosar" och en, iofs. jättefin, men det tror jag är en hybrid. Har inte sett den sorten någonstans tidigare.

            Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0423.JPG
Visningar: 1
Storlek: 121,2 KB
ID: 2157353Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0424.JPG
Visningar: 1
Storlek: 103,2 KB
ID: 2157354"Trubbnosarna" Tycker mest de ser ut som missbildade RödZebror Dessa har dottern i sitt 375 liters akvarium.

            Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0469.JPG
Visningar: 1
Storlek: 117,6 KB
ID: 2157355Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0475.JPG
Visningar: 1
Storlek: 136,0 KB
ID: 2157356Detta tror jag kan vara hybrider, tydligen hane och hona (enligt han jag fick dem av) Men jag vet inte om det kan vara en "renrasig", har inte sett dem förut i varje fall.
            720L SA-/CA. Övriga
            375L Biotop, skalarer
            275L Malawi
            240L Blandat


            Kommentar

            • ciklidtok
              • March 2005
              • 1466

              #7
              I akvariumet (förutom dem jag har visat bild på) så har jag även Crabron (som ju skall flytta på Måndag), ett Goldenpar, kanske skulle behöva en eller ett par honor till där. Och ett Fire-fish par, där skulle jag nog också evt, behöva en eller två honor till.
              720L SA-/CA. Övriga
              375L Biotop, skalarer
              275L Malawi
              240L Blandat


              Kommentar

              • Jesper Broman
                • November 2012
                • 3445

                #8
                Då misstänker jag att bild 1,2,4 kan va hybrider.
                Plus att du har rätt med dom missbildade rödzebrorna. Några trubbnosar är det definitivt inte.
                De två sista bilderna ser ut som två fina korallzebra-hanar iaf.

                Fy vad tråkigt när folk inte har orken att lära sig mer om sina fiskar som dom ger bort eller säljer.
                Det hade varit ok om personen berättade att det var hybrider och missbildade fiskar.
                Sånt här gör mig ledsen.

                Skickat från min GT-I9070 via Tapatalk

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48148

                  #9
                  Fast har man många olika sorters malawi i ett akvarium så blir det korsningar. Det är helt enkelt inte så mycket att göra åt.
                  Vill man odla på malawi skall man helst bara ha en art i akvariet eller åtminstone bar 2 arter som utseendemässigt skiljer sig väldigt mycket från varandra
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • ciklidtok
                    • March 2005
                    • 1466

                    #10
                    Jag har länge misstänkt att det kan vara hybrider, eftersom jag har googlat en hel del, och det stämmer inte riktigt med bilderna som visas på nätet.

                    Jag har inga odlingsplaner för egen del, men killen som hivade iväg dessa till mig skall visst odla och sälja. Har försökt säga till honom att det kanske kan vara hybrider många utav dem, men det vill han inte lyssna på. Alla är "renrasiga"

                    Hur är det med "trubbnosarna" Dottern tycker dessa är jättesöta, och vill gärna behålla dem men hon sa att om de far illa eller på något vis lider av "trubbnosen" så ville hon ha hjälp att knacka dem. Det fanns några korallzebror med samma platta nos också.Dessa har hon också fått. hon har ett gäng vanliga Rödzebror och Korallzebror också.

                    Skulle det bli för mycket yngel, så har jag ett akvarium på 112 liter som eventuellt tuggande honor kan få spotta i, så det inte blir överfullt i akvariumet, men jag tänker inte sälja något. Då får de hellre gå som foderfisk . Har tre större akvarium till, och i dem går det dels scalarer i det ena, och i de andra två går det ciklider från syd och mellanamerika. De blir nog glada om de får levandeföda.

                    Korallzebrorna, även fast det är två hannar, kan jag behålla dem båda,? Jag tycker de är jättefina,och vill gärna ha kvar dem, med eller utan honor ?
                    Senast redigerad av ciklidtok; 20 April 2014, 10:08.
                    720L SA-/CA. Övriga
                    375L Biotop, skalarer
                    275L Malawi
                    240L Blandat


                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Administrator

                      • December 2001
                      • 48148

                      #11
                      Trubbnosarna lider knappast av avv var defekta så vill man behålla dom så är det inga problem.
                      Du kan ju låta tuggande honor gå kvar om du bara ser till att det inte finns små grottor i akvarier - på så sätt reglerar det sig själv.
                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell
                      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                      Kommentar

                      • ciklidtok
                        • March 2005
                        • 1466

                        #12
                        Tack för svar Kljell. Nu blev min dotter glad, hon gillar dem jättmycket, men hon inser självklart att hon inte skall spara på ynglen. Pratade med henne nu och visade henne vad du hade svarat, hon har väldigt mycket grottor och gömställen så vi kom överens om att hon skulle plocka upp tuggande honor (hon har två stycken nu) och låta dem spotta i ett mindre akvarium, så får ynglen gå som foderfisk hos mina större ciklider.

                        Jag tror inte det bryter mot någon djurskyddslag att de får gå som foderfisk
                        720L SA-/CA. Övriga
                        375L Biotop, skalarer
                        275L Malawi
                        240L Blandat


                        Kommentar

                        Arbetssätt...