Xenotilapia papilio "Kanoni" yngel. Behöver hjälp nu.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jojje_
    • January 2013
    • 335

    Xenotilapia papilio "Kanoni" yngel. Behöver hjälp nu.

    Halloj allihopa.

    Var inne och köpte ett par Xenotilapia papilio, Kanoni som redan lekt och honan gled runt med ägg i munnen.
    http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=732


    Nu idag så såg jag att honan spottat ut äggen, ca 13-14 st.
    Direkt efter simmar hanen dit och suger in två på direkten, för att vakta dessa trodde jag men icke..
    Hanen börjar direkt äta äggen, för att sedan smaska sig i flera innan jag hinner skrämma upp honom och plocka fram håven.
    Samlar ihop totalt 9 ägg som inte blivit uppätna av farsan, och har nu byggt upp en egen egg tumbler med grov filtermatta inlindad i strumpbyxa i botten av en 1,5 liters Colaflaska samt en syresten inkopplad till en luftpump som gör så att äggen rör på sig i själva flaskan, utan möjlighet för föräldrarna att äta upp äggen.

    Nu till mitt problem.

    Jag har aldrig odlat fisk förut.
    Dessa fiskar är tydligen rätt så ovanliga, och väldigt, väldigt dyra.
    Därför tänkte jag iallafall försöka ge mig på detta när jag såg att honan tuggade.

    Vad bör jag nu tänka på?
    Kom med tips för just dessa fiskar som jag absolut måste tänka på.

    Uppskattar alla svar och tips extremt mycket.
    Fluval Edge 46L
    Projekt - Ciklidhörna
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Ofta så går de första lekarna fel och det hela fungerar inte som det skall.

    Ofta kan man behöva tillsätta något antimögelmedel för att äggen skall läggas men det kan mycket väl fungera ändå så du får väl avvakta och se om äggen kläcks i behållaren. När väl ynglen inte har någon gulesäck och är frisimmande så är det dags att börja tänka på mat - det bästa fodret är nykläckta artemiaägg.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Jojje_
      • January 2013
      • 335

      #3
      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
      Ofta så går de första lekarna fel och det hela fungerar inte som det skall.

      Ofta kan man behöva tillsätta något antimögelmedel för att äggen skall läggas men det kan mycket väl fungera ändå så du får väl avvakta och se om äggen kläcks i behållaren. När väl ynglen inte har någon gulesäck och är frisimmande så är det dags att börja tänka på mat - det bästa fodret är nykläckta artemiaägg.

      Tjena Kjell! =)
      Tack för snabbt svar till att börja med.
      Misstänkte också att de första lekarna kan gå fel för i princip alla fiskar tills de får lite erfarenhet.

      Gällande antimögelmedlet, bör man köra på det eller avvakta? Om man avvaktar, vad bör man tänka på?
      Äggen rör sig vågigt i behållaren, det cirkulerar luft vatten som flyttar omkring äggen men inte någon storm inte.

      Artemia är inga problem att kläcka, och då tänkte jag mata ynglen 2ggr/dagligen.
      Fluval Edge 46L
      Projekt - Ciklidhörna

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Nja antimögelmedel i huvudakvariet är inte att rekommendera och om jag föstod dig rätt är yngelbehållaren placerad i huvudakvariet
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Jojje_
          • January 2013
          • 335

          #5
          Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
          Nja antimögelmedel i huvudakvariet är inte att rekommendera och om jag föstod dig rätt är yngelbehållaren placerad i huvudakvariet
          Yes, behållaren är placerat i "lekkaret". Ett 60 liters.
          Fluval Edge 46L
          Projekt - Ciklidhörna

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            #6
            Halloj Jojje!
            Kul med X. papilio Kanoni. Verkligen en vacker T-ciklid - med ett mycket intressant lek- och yngelvårdarmönster, där även hanen är med och munruvar.
            När dessa leker under rätt förhållanden är det inte så svårt att dra upp yngel egentligen, och konstgjord kläckning låter lite som överkurs - men kan ju för all del vara en nödvändighet om man skall odla och bedriva uppfödning av dessa juveler i större utsträckning.

            Det vore spännande att se en bild på karet de går i. Hur stor är baljan? Vilka andra fiskar går i karet, med tanke på den aggressivitet de uppvisar, även mot varandra, vid lek?

            Kul som bara den att du kör lite Tanganyikaciklider - vi är inte allt för många här på Zoopet!

            Kommentar

            • Jojje_
              • January 2013
              • 335

              #7
              Ursprungligen postat av Mats Bryzell
              Halloj Jojje!
              Kul med X. papilio Kanoni. Verkligen en vacker T-ciklid - med ett mycket intressant lek- och yngelvårdarmönster, där även hanen är med och munruvar.
              När dessa leker under rätt förhållanden är det inte så svårt att dra upp yngel egentligen, och konstgjord kläckning låter lite som överkurs - men kan ju för all del vara en nödvändighet om man skall odla och bedriva uppfödning av dessa juveler i större utsträckning.

              Det vore spännande att se en bild på karet de går i. Hur stor är baljan? Vilka andra fiskar går i karet, med tanke på den aggressivitet de uppvisar, även mot varandra, vid lek?

              Kul som bara den att du kör lite Tanganyikaciklider - vi är inte allt för många här på Zoopet!

              Tjena Mats!

              Riktigt skoj med svar. =)
              Älskar denna fisk. Tog därför chansen och köpte paret som sagt, jag och polarn delade på notan och då vi båda är riktigt förtjusta i dessa fiskar så tänkte vi "-varför inte?"..

              De går i ett 54 liters, enbart dessa två simmar där för tillfället, vågar inte flytta in dom till mitt stora kar ännu, vill avvakta lite med det. Tror du karet är för litet för att de kanske skall leka igen?
              Inrett med halvmycket växter, finfin korallsand, en halv keramikkruka samt en kokosnöt med ingång.

              Bör jag "tumbla" äggen i det karet eller bör jag flytta tumblern till ett annat kar tycker du? Verkar som att Kanoni-paret blir rädda av syrestenens bubblor och håller sig undan.

              Samt, tumblern var jag tvungen till att bygga, då farsan som sagt började smaska i sig äggen istället för att vårda dem..
              Äggen flyter inte runt någon mm över filtervadden som t.ex denna video:
              Just built a tumbler for my frontosa eggs.. =)


              men rör på sig lite.
              Har du någon erfarenhet av uppfödning av dessa fiskar själv?
              Fluval Edge 46L
              Projekt - Ciklidhörna

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                #8
                Halloj igen!
                Aha, då är jag med på noterna lite bättre - och har kanske en förklaring till varför honan inte behöll äggen.
                Ja, jag har haft olika varianter av Xenotilapia - men jag har ingen erfarenhet av artificiell äggkläckning, så vad gäller den biten kan jag nog inte ge några bra tips om hur du skall gå tillväga.

                54 liter tycker jag känns alldels för smått för denna ciklid - de behöver lite större sandytor att röra sig på, gärna med några stenbumlingar lite här och var så att honan kan gå undan när hon tuggar. Trots att detta är en hyfsat fredlig ciklid, blir de väldigt territoriella vid lek och jagar undan, framför allt, artfränder. Denna aggresivitet riktas lätt mot "partnern" om det uppstår minsta obalans - läs utrymme, eller avsaknad av annan fisk som hanen kan fästa sin uppmärksamhet mot.

                Jag tror att honan har blivit stressad av hanen vid ett eller flera tillfällen och helt enkelt släppt äggen.
                Yngel av dessa får du lätt upp om du skaffar ett större kar till dom - ett par, tre hundra liter. Inred det med stora, öppna sandytor - lägg några stenbumlingar, kanske en sten någorlunda i mitten, baktill i karet och sätt lite sten mot gavlarna också, så bildas fina ställen för honan att hålla sig undan på. När äggen har kläckts och blivit frisimmande tar hanen över och "munhåller" ynglen, han också - under förutsättning att han inte, genom stress och obalans - ger sig på honan i ren frustration.
                När ynglen blir allt mer frisimmande kan du suga ur dom - och sedan dra upp dom i andra kar för din odling och uppfödning.
                Eller så låter du honan och hanen gå med ynglen i karet - det är fantastiskt roligt och intressant, om inte annat, att bara kolla in hur dom bär sig åt.

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48148

                  #9
                  Jag håller med Mats om att akvariet är väl litet - det finns ju en del info Zoopets artbeskrivning men den har du väl redan läst antar jag.

                  Jag har själv aldrig hållit X.papilio (den fanns inte tillgänglig på den tiden som jag höll på med "Tanganyikasandlekare") men däremot många andra Xenotilapia-arter och de brukar ha ett mycket intressant yngelvårdsbeteende.

                  Jag föredrar också att i första hand kläcka ynglen på naturlig väg men har genom årens lopp även kläckt en del artificiellt och jag tycker att konstruktionen på videon verkar helt OK. Det är ju för och nackdelar med att ha kvar den i huvudakvariet - fördelen med att ha kvar den är ju att vattenvärdena är identiska, nackdelen att det är olämpligt att tillsätta antimögelmedel samt att "kläckaren" tar plats (speciellt i ett så litet akvarium som ditt).
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • Jojje_
                    • January 2013
                    • 335

                    #10
                    Alltså, en liten rättning. =)

                    Fiskarna kommer simma i mitt 350 liters Juwel trigon som jag är klar med (se signatur).
                    Detta 54 liters fick de ha för sig själva just för att honan tuggade.
                    Så fort de tuggat klart var det tänkt att de skulle flyttas till det stora karet.

                    Bör jag flytta dessa direkt eller bör jag avvakta och låta de gå i det lilla karet ensamma ett tag till?
                    Finns det någon fördel med att de får simma själva ett tag?
                    Tänkte väl mest på om de blir sugna på lek igen, men det kan väl dröja ett tag?

                    Karet de lekte i när jag köpte fiskarna var inte så mycket större än det de simmar i nu.
                    Fluval Edge 46L
                    Projekt - Ciklidhörna

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      #11
                      Ursprungligen postat av Jojje_
                      Alltså, en liten rättning. =) Fiskarna kommer simma i mitt 350 liters Juwel trigon som jag är klar med (se signatur). Detta 54 liters fick de ha för sig själva just för att honan tuggade. Så fort de tuggat klart var det tänkt att de skulle flyttas till det stora karet. Bör jag flytta dessa direkt eller bör jag avvakta och låta de gå i det lilla karet ensamma ett tag till? Finns det någon fördel med att de får simma själva ett tag? Tänkte väl mest på om de blir sugna på lek igen, men det kan väl dröja ett tag? Karet de lekte i när jag köpte fiskarna var inte så mycket större än det de simmar i nu.
                      Tjaaa... Det är väl hyfsat liten vits med att låta dom gå i 54-litaret, då detta egentligen inte tjänar som ett bra kar till dom. Under förutsättning att ditt större kar är inrett så att det passar dom, så kör över dom dit.

                      Kommentar

                      • Jojje_
                        • January 2013
                        • 335

                        #12
                        Mest tänkte jag på om det är smart att låta dom gå i eget kar om risken finns att de parar sig igen.
                        Eller om man bör flytta dom till det större, och om man ser att honan tuggar, så flyttar man paret till det lilla igen senare.
                        Fluval Edge 46L
                        Projekt - Ciklidhörna

                        Kommentar

                        • Kjell Fohrman
                          Administrator

                          • December 2001
                          • 48148

                          #13
                          Man kan flytta en ruvande hona till ett yngelakvarium när det gäller maternala arter och låta honan "spotta" ifred. Men detta är ju en biparental art och då tror jag inte alls på iden. Jag tror som Mats istället att man skall hålla dom i huvudakvariet
                          Akvaristiska hälsningar
                          Kjell
                          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            #14
                            Hmmm... det blir ett jädra flyttande fram och tillbaka - och att flytta paret, om dom leker i det stora karet, innbeär ju en hel del stress och då infaller de där riskerna med att hanen jagar honan, hon släpper ägg o.s.v.
                            Antingen låter du dom gå i det stora karet och så får dom göra sin bissniss där - och att du i såfall suger ur ynglen när de är frisimmande. Eller så fixar du ett större lek-kar till dom och försöker hålla ett par där. Det senare alternativet är väl det bästa med tanke på att du tänker bedriva odling och uppfödsel på dessa.
                            Det kan ju också vara läge att i detta scenario skaffa fler av samma sort.
                            Här är en artikel som kan vara bra att "ta med sig", som en liten introduktion till dessa ciklider;
                            A detailed account on the reproduction of this beautiful sand dweller from lake Tanganyika, Xenotilapia papilio with stunning photographs of mouth its brooding behavior




                            Edit; Kjell hann före.
                            Senast redigerad av Mats Bryzell; 05 March 2014, 11:05.

                            Kommentar

                            • Jojje_
                              • January 2013
                              • 335

                              #15
                              Tack för era fina svar. =) Det blir att flytta dessa till större karet nu under dagen.
                              Får återkomma med uppdatering kring dessa första yngel och berätta hur det gått. =)

                              Tack Mats och Kjell!
                              Fluval Edge 46L
                              Projekt - Ciklidhörna

                              Kommentar

                              Arbetssätt...