Växtätande Malawi

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hongi-kjelle
    • January 2014
    • 26

    Växtätande Malawi

    En fråga till er som har erfarenheter av Malawi.
    Det finns ju flera sorters Malawiciklider, då tänker jag mest på växtätare,allätare,köttätare och rovfiskar osv.
    Min fråga är : om man bara har köttätare , är riskerna helt uteslutande att växter blir söndertrasade av naggande fiskar ?Eller är det så att även dom ger sig på växter för att sysselsätta sig t.ex. ?
  • Hongi-kjelle
    • January 2014
    • 26

    #2
    Är det verkligen ingen här som vet något om detta ?

    Kommentar

    • Hongi-kjelle
      • January 2014
      • 26

      #3
      Har jag hamnat på fel forum ?
      Jäkla massa folk som kollar men inget svar ??????
      Kräver inte det men hade stora förhoppningar att folk engagerar sig , för om inte framtida gensvar.

      Kommentar

      • HWH
        • March 2013
        • 2310

        #4
        Kanske inte så många som haft rent köttätande Malawi eftersom de vanligst förekommande inte är det.
        /Helena,
        Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

        Kommentar

        • Jesper Broman
          • November 2012
          • 3445

          #5
          Jag tror inte det är många som har provat kombinationen rovmalawi+växter. Jag har inte det iaf, och jag har nog heller aldrig sett ett akvarium med rovmalawi och växter.
          Därav kanske inte så många har ett svar på din fråga. Men detta är bara mina egna spekulationer.

          Det finns väldigt många kompetenta och extremt kunniga personer på detta forum. Men rätt person kanske inte har sett din fråga än, så ge det lite mer tid så kommer du nog få ett tillfredställande svar av någon.

          Kommentar

          • Hongi-kjelle
            • January 2014
            • 26

            #6
            Kul och ett stort tack för att NÅGON säger NÅGOT .
            Men tyvärr så finns det en hel del som räknas som köttätare,dom flesta Malawiciklider är allätare men det finns en himla massa som är köttätare inkl. dom vanligaste förekomna arterna (Mbuna-sorterna) .
            Kanske var min fråga för dum för att ens behöva svara på för en del men inte för mig eftersom jag är helt grön när det gäller Malawiciklider.

            Kommentar

            • Hongi-kjelle
              • January 2014
              • 26

              #7
              Tack Jesper, såg inte ditt inlägg innan jag skickade min sista kommentar,hoppas att det är som du skrev att inte rätt personer inte sett mitt inlägg.

              Kommentar

              • Jesper Broman
                • November 2012
                • 3445

                #8
                De växter som enligt mina erfarenheter fungerar med mbunas är lite grövre växter.
                Vallisneria, anubias och javaormbunke.
                Anubias och javaormbunken kan man binda fast på stenar så sitter dom där dom sitter. Vallisneria kan man kila fast mellan stenar så att de inte går att gräva upp.

                När du skrev köttätande malawi så tog jag för givet att du menade lite större rovfiskar.

                Visst kommer fiskarna ta några smakbitar på dessa växter. Men de är så robusta så de kan man ha i en mbuna-burk

                Kommentar

                • Hongi-kjelle
                  • January 2014
                  • 26

                  #9
                  Jag fick ett par Vallisneria americana (gigantea) av en mycket trevlig tjej när jag köpte några Ancistrusar av henne.
                  Kanonfina plantor , var säkert över 1,5 meter långa och supergröna.
                  Sen började mina Hongisar gå bärsärkar på dom.
                  Har börjat att ge mer algtabletter och gröna ärtor för klorofyllomet skull,kanske är jag helt ute och cyklar för att mätta deras behov ?

                  Kommentar

                  • Jesper Broman
                    • November 2012
                    • 3445

                    #10
                    Räkmix är helt klart det bästa basfodret för malawiciklider.
                    Finns att köpa i de flesta butiker som säljer malawiciklider.
                    Annars så gör man själv. Googla och välj ett recept som du tycker verkar bra. Det finns nog lika många recept som akvarister

                    Några vanliga ingredienser:
                    Räkor
                    Ärtor
                    Spenat
                    Vitaminer
                    Spirulina
                    Astaxanthin
                    Gelatin mm

                    Har säkert glömt något men surfar med mobilen nu så jag kan inte fixa nån bra länk.

                    Kommentar

                    • HWH
                      • March 2013
                      • 2310

                      #11
                      Ursprungligen postat av Hongi-kjelle
                      Kul och ett stort tack för att NÅGON säger NÅGOT .
                      Men tyvärr så finns det en hel del som räknas som köttätare,dom flesta Malawiciklider är allätare men det finns en himla massa som är köttätare inkl. dom vanligaste förekomna arterna (Mbuna-sorterna) .
                      Kanske var min fråga för dum för att ens behöva svara på för en del men inte för mig eftersom jag är helt grön när det gäller Malawiciklider.
                      Jag har uppfattat det som att de flesta Mbuna naturligt lever av att beta algmattan i växtlösa områden. I denna algmatta lever visserligen smådjur, men man säger inte att de är köttätare eftersom de ett tarmsystem byggt för att utvinna protein ur lågproteinkost, dvs långa tarmar. Mina äter gladeligen allt, inklusive växter.
                      /Helena,
                      Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

                      Kommentar

                      • Jesper Broman
                        • November 2012
                        • 3445

                        #12
                        Ursprungligen postat av HWH
                        Jag har uppfattat det som att de flesta Mbuna naturligt lever av att beta algmattan i växtlösa områden. I denna algmatta lever visserligen smådjur, men man säger inte att de är köttätare eftersom de ett tarmsystem byggt för att utvinna protein ur lågproteinkost, dvs långa tarmar. Mina äter gladeligen allt, inklusive växter.
                        Helt rätt!

                        Kommentar

                        • Hongi-kjelle
                          • January 2014
                          • 26

                          #13
                          Ett stort tack för ert engagemang !
                          Min tanke var om man jämför Cynotilapia afra, Cobwe och Labidochromis sp. 'hongi'
                          Det är mina hongi som är värst !

                          Kommentar

                          • HWH
                            • March 2013
                            • 2310

                            #14
                            Ursprungligen postat av Hongi-kjelle
                            Ett stort tack för ert engagemang !
                            Min tanke var om man jämför Cynotilapia afra, Cobwe och Labidochromis sp. 'hongi'
                            Det är mina hongi som är värst !
                            Fiskar är i akvarium också individer som är tagna ur sin miljö och de vet inte ved som står på burkarna och vilka tabletter som är menade för vem. Ofta äter de vad som kastas i, oavsett vad det är. Växtlösa kar kan också vara fina. " host host"
                            /Helena,
                            Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

                            Kommentar

                            • Jojje_
                              • January 2013
                              • 335

                              #15
                              Det lär inte hjälpa med en sån där attityd..
                              Varva ner istället och inse att alla som läser inte alltid vet svaret på trådskaparens frågor, utan kanske själva undrar över samma sak och därför bara läser, just för att lära sig något.

                              Skippa den taskiga attityden och börja inte gnälla över att ingen svarat på ett och ett halvt dygn..


                              För att svara på din fråga så har jag själv insett att både växtätare och köttätare käkar växter.
                              Dock beror det mer på växterna än på själva fiskarna.
                              Inte alls ofta jag sett Malawis äta Anubias t.ex, dock sett även köttätare käka på andra snabbväxande växter.

                              Gällande foder så matar jag enbart med NLS just utformat för Ciklider.
                              Med det fordret så får fiskarna (alla fiskar) den näring de behöver, vare sig de är kött- eller växtätare.

                              Dock så kan man behöva mata med färgfoder om man har fiskar som t.ex Hongi, som inte har odlats fram så att de aldrig tappar färgen. Då kan de behöva speciellt färgfoder som framhäver det röda i dessa.
                              Senast redigerad av Jojje_; 28 February 2014, 07:59.
                              Fluval Edge 46L
                              Projekt - Ciklidhörna

                              Kommentar

                              Arbetssätt...