Skakande fisk?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Juni
    • February 2014
    • 613

    Skakande fisk?

    Två av mina hannar ligger ibland och skakar kraftigt, hastig rörelse som ser ut som kramp men de ser inte ut att må dåligt. De gör såhär framförallt när de är aktiva och pigga, vad gör de? Ibland går de ner på botten och skakar i sanden, ser ut som om de kliar sig mot bottnen?
    Juwel trigon 190 liter, nystartat. Här bor Venestus, Lombardoi, Socolofi och min mal Malte som är en Ancistrus.
  • Mathias Nilsson
    • July 2011
    • 6552

    #2
    Raggar brudar? Spänner upp sig för en rival?

    Vad är det för fisk?
    http://mathiasaquariums.blogspot.se/

    "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

    Kommentar

    • Juni
      • February 2014
      • 613

      #3
      Den ena är en socolofi, den andre en venestus. Raggar de även om det inte finns någon hona av deras art?
      Juwel trigon 190 liter, nystartat. Här bor Venestus, Lombardoi, Socolofi och min mal Malte som är en Ancistrus.

      Kommentar

      • Mathias Nilsson
        • July 2011
        • 6552

        #4
        Ursprungligen postat av Juni
        Den ena är en socolofi, den andre en venestus. Raggar de även om det inte finns någon hona av deras art?
        Japp. Det kan du räkna med. Det är ett bra sätt att få fram hybrider..
        http://mathiasaquariums.blogspot.se/

        "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

        Kommentar

        • henrikl
          • November 2012
          • 639

          #5
          Ibland räcker det att honorna har samma färgteckning eller beteende för att de ska leka med olika arter. Har du tänkt att föda upp yngel bör du ha koll på deras lekar. Mina malawi leker ofta i samband med vattenbyte om jag har en kraftig duschstråle till påfyllning.
          2165 liter akvarievatten i hus och garagerum.
          Mest L-malar tillsammans med Sa, malawi, räkor.

          Kommentar

          • ettfettbranamn
            • December 2010
            • 3424

            #6
            Om de kliar sig i sanden kan det vara ph, nitrit eller gäl/hudparasiter.. Eller lekbeteende..

            Och det bästa av allt.. Ibland inget av det utan bara för skojs skull.. Vanligtvis brukar mina tigrar klia sig när de känner av ph eller nitrit men kan också helt sonika ta en njutningsfull skrubbning mot någon av rockorna bara för att de kan.. Nilborrarna har också tagit efter, snart har jag paranoida rockor..
            Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

            Normaliseringsprocessen..
            (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

            Kommentar

            • Shepard

              • March 2003
              • 13992

              #7
              Beteendet att de kliar sig mot rockorna förekommer även i naturen, där en del fiskar stryker sig mot hajar, som ju har skinn som sandpapper, vilket väl även rockor har, eftersom de mer eller mindre är platta hajar.

              Men kliandet är lätt att skilja från skakandet i sanden som de gör när de leker. Kliar de sig lägger de sig på sidan, och stryker sig snabbt mot en yta, som botten, eller en sten. När de står med buken mot sanden, och vibrerar och skakar, så är det hanens sätt att försöka locka till sig en hona.
              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
              Min profil
              Mitt galleri

              Kommentar

              • Juni
                • February 2014
                • 613

                #8
                Ursprungligen postat av henrikl
                Ibland räcker det att honorna har samma färgteckning eller beteende för att de ska leka med olika arter. Har du tänkt att föda upp yngel bör du ha koll på deras lekar. Mina malawi leker ofta i samband med vattenbyte om jag har en kraftig duschstråle till påfyllning.
                Hur håller jag koll på lekarna och vad gör jag med det? Det får gärna bli yngel men har noll kunskap om detta! Dessvärre var jag ute en sväng ikväll och min doppvärmare har fått en knäpp, 29 gr i vattnet när jag kom hem! Nu försöker jag få ner tempen sakta. Dör de blir jag så ledsen och arg på mig själv! Skit och h...
                Juwel trigon 190 liter, nystartat. Här bor Venestus, Lombardoi, Socolofi och min mal Malte som är en Ancistrus.

                Kommentar

                • Helene&Andreas
                  • January 2009
                  • 1336

                  #9
                  Det dör de inte av!

                  Kommentar

                  • Bluewing

                    • August 2012
                    • 10522

                    #10
                    Om det är samma doppvärmare som du fick med så är rådet fortfarande att du byter ut den mot en ny passande doppvärmare.
                    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                    Juwel Lido 120

                    Kommentar

                    • Mathias Nilsson
                      • July 2011
                      • 6552

                      #11
                      De kan ju behöva kalibreras, 25 grader för en doppvärmare kan vara 23, likväl som det kan vara 29. Ibland behöver de inte ens vara på för att belysningen bidrar till att hålla tempen hög.

                      Dra ner den ett par grader och se vad som händer
                      http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                      "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                      Kommentar

                      • Juni
                        • February 2014
                        • 613

                        #12
                        Jag har beställt ny värmare som jag får på lör, så jag har en temporär värmare som jag sätter i kontakten varje dag, och drar ut efter tre timmar, m man inte glömmer det! Fiskarna har överlevt natten och nu väntar jag bara på rätt doppvärmare, reflektorer och dropptester. Nästa gång beställer jag på nätet, såhär lång tid ska det inte ta att få grejerna man behöver från en akvarium handlare!
                        Juwel trigon 190 liter, nystartat. Här bor Venestus, Lombardoi, Socolofi och min mal Malte som är en Ancistrus.

                        Kommentar

                        Arbetssätt...