Håller sig nära botten...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Catchio
    • May 2013
    • 86

    Håller sig nära botten...

    Jag har 16 malawiciklider (Golden och Mari gold) + två ancistrus i ett 220 liters kar.
    De är inte skygga och simmar runt över hela ytan men håller sig till de nedre regionerna i akvariet 10-15 cm över botten utom när de tror de skall få mat.
    Tror ni att det är ett tecken på skygghet och att det skulle bli bättre om jag hade fler?
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    ne de håller sig gärna sten o gruset. kan man dock bygga upp med sten högre så kommer de hålla sig högre med

    Kommentar

    • Catchio
      • May 2013
      • 86

      #3
      Tack för ditt svar Hannes!
      Jag tycker mig ha sett många akvarier där de inte gör så och idag har jag haft belysningen släckt och då tycks de utnyttja hela vattenvolymen.
      Det tycks alltså vara något med belysningen de skyggar för..
      Är det någon annan som märkt detta eller har tips?

      Kommentar

      • simka
        • November 2013
        • 326

        #4
        De flesta malawicikliderna som tillhör Mbuna-gruppen håller sig runt klippbiotoper (klipplevande) och i den nedre regionen. Det kan dock skilja lite mellan honor och hanar. Mina mbuna är alltid på jakt efter mat och betar alger, så de befinner sig på den höjd i akvariet där det finns alger. Dock tog det ett tag innan de kommit sig till rätta i akvariet efter att de flyttat in.

        Kollade upp vad Ad Konings skrivit om de båda arterna:
        Golden - Finns bara i klippbiotopens djupare delar och lever i princip uteslutande på mer än 10 meters djup (ca 25m i medel).
        Mari Gold - Rör sig längs sandbotten gärna nära vrakved/grenar/stockar

        Tror inte att det är något att oroa sig för. Hur länge har du haft dem?
        450L Malawi - Pågående projekt
        180L Malawi - Avvecklat
        60L Rasboror & tetror - Avvecklat

        Kommentar

        • Catchio
          • May 2013
          • 86

          #5
          Jag har bara haft dom en dryg månad så det kanske ändrar sig med tiden men det är en tydlig skillnad om belysningen är tänd eller släckt.

          Kommentar

          • Juni
            • February 2014
            • 613

            #6
            Jag märker precis som du skillnad om ljuset är tänt eller släckt -fast tvärtom. De håller sig vid ytan när det är tänt, och simmar på djupet när det är mörkt. Tror också på att bygga inredning på höjden, grottor har mina fiskar fixat på egenhand genom att gräva in under rötter och stenar.
            Juwel trigon 190 liter, nystartat. Här bor Venestus, Lombardoi, Socolofi och min mal Malte som är en Ancistrus.

            Kommentar

            • Catchio
              • May 2013
              • 86

              #7
              Ursprungligen postat av simka
              Kollade upp vad Ad Konings skrivit om de båda arterna:
              Golden - Finns bara i klippbiotopens djupare delar och lever i princip uteslutande på mer än 10 meters djup (ca 25m i medel).
              Mari Gold - Rör sig längs sandbotten gärna nära vrakved/grenar/stockar

              Tror inte att det är något att oroa sig för. Hur länge har du haft dem?
              Var någonstans läser du detta?

              Kommentar

              • simka
                • November 2013
                • 326

                #8
                I boken "Back to nature - guide to malawi cichlids" av Ad Konings.

                Tycker det är en bra investering :-) Finns bra bilder på både honor och hanar av samma art och en kort beskrivning om arten. Sen står det lite om storlek, akvarievolym etc. Brukar finnas att låna på bibblan i de flesta bibliotek.
                450L Malawi - Pågående projekt
                180L Malawi - Avvecklat
                60L Rasboror & tetror - Avvecklat

                Kommentar

                Arbetssätt...